Jag gjöt ju betongplattan 2015 åtminstone.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Varför behövs det ett hus, tunnan klarar väl vädret?

Det ser snyggare ut än soptunnor som står i det fria huvudsakligen.

Den ena soptunnan är en Biolan varmkompostor och nu då vi har tak till den kan vi ställa påsen med strö där också utan att den blir våt eller blåser bort.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det ser snyggare ut än soptunnor som står i det fria huvudsakligen.

Den ena soptunnan är en Biolan varmkompostor och nu då vi har tak till den kan vi ställa påsen med strö där också utan att den blir våt eller blåser bort.
Har inte EU-kraven på fastighetsnära sortering nått till Finland? Här hos oss räcker snart inte friggebodsreglerna till om man ska bygga ett tak till alla soptunnor kommunen delar ut...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du menar man ska sortera plastförpackningar, metall, pappersförpackningar och sånt separat, det har vi i funktion, men istället för 'fastighetsnära' finns det ekopunkter. Typ vid vår lokala S-market i Malax finns det en ekopunkt dit man kan slänga allt sånt. Så soptunnan där hemma är för diverse vanligt blandavfall som inte kan kategoriseras som ovan, sånt som kan brännas huvudsakligen.

DennisCA DennisCA skrev:
Du menar man ska sortera plastförpackningar, metall, pappersförpackningar och sånt separat, det har vi i funktion, men istället för 'fastighetsnära' finns det ekopunkter. Typ vid vår lokala S-market i Malax finns det en ekopunkt dit man kan slänga allt sånt. Så soptunnan där hemma är för diverse vanligt blandavfall som inte kan kategoriseras som ovan, sånt som kan brännas huvudsakligen.
Så hade vi fram till i år. Numera ska all sån sortering göras direkt i olika tunnor på egna tomten. Många tunnor blir det...

https://www.naturvardsverket.se/vag...ter/fastighetsnara-insamling-och-information/

F Fluxor skrev:
Två nya 10mm borrar (en i reserv!) och två nya hål. Förhoppningsvis inom marginalerna.
Vad är det som ska monteras? =)

useless useless skrev:
Så hade vi fram till i år. Numera ska all sån sortering göras direkt i olika tunnor på egna tomten. Många tunnor blir det...

[länk]
Känns lite ineffektivt att göra på det viset tycker jag, jämfört med ekopunkter.

DennisCA DennisCA skrev:
Känns lite ineffektivt att göra på det viset tycker jag, jämfört med ekopunkter.
Rent spontant tycker jag det borde vara bättre att en sopbil tömmer kärlen varannan vecka istället för att 200 personbilar ska åka till ekopunkten.
Men det blir ju som sagt var många tunnor att gömma på tomten...

Ett skäl är väl att kommunerna inte klarar av att hålla efter soptipparna i stan, så man flyttar över ansvaret till fastighetsägarna. Det blir säkerligen mindre effektivt, men prydligare.

Gissningsvis handlar det om att återvinningsgraden ökar, dels eftersom det bli enklare att sortera då man har återvinningsstationen hemma, dels blir man något tvingad eftersom allt inte längre får plats i facket för brännbart.

Sen finns det bättre och sämre implementationer av det hela.
Vår kommun har haft fyrfacks åtminstone sedan vi flyttade hit 2016.
Det är ca 1.6m*0.9m totalt för de två tunnorna med totalt åtta fraktioner.

useless useless skrev:
Rent spontant tycker jag det borde vara bättre att en sopbil tömmer kärlen varannan vecka istället för att 200 personbilar ska åka till ekopunkten.
Men det blir ju som sagt var många tunnor att gömma på tomten...
Jag tänker att flesta åker ju ändå till jobb och affären som del av vardagen, så då kan man ta det på samma gång, så gör nu vi åtminstone. På det viset bör det inte bli så många extra resor.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tänker att flesta åker ju ändå till jobb och affären som del av vardagen, så då kan man ta det på samma gång, så gör nu vi åtminstone. På det viset bör det inte bli så många extra resor.
Nä, det borde inte bli. Men det behövs inte många extra resor för att det ska vara sämre än sopbilen som går på biogas.

13th Marine 13th Marine skrev:
dels blir man något tvingad eftersom allt inte längre får plats i facket för brännbart.
Eller så hamnar det som inte ryms i brasan med negativa miljökonsekvenser. Inte lätt det här…

Kloppe Kloppe skrev:
Vad är det som ska monteras? =)
Mitsubishi Lossnay VL-100 ventilationsaggregat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.