4 827 008 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Inga stringskämt förrän imorgon!
Jag tänkte fråga vad det var, vad du blandat ihop, etc.Totte lille skrev:
Men googlade först, och visst finns det en produkt som heter gröntjära.
Köpte du en färdig, eller har du tillrett den själv? Vad är finessen, typ.
Är det ungefär som att tjära med enda skillnaden att det blir grönt, inte brun/svart?
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Jag köpte färdigtMikael_L skrev:
Det är som att tjära
Nog det lättaste sättet att måla är som att stryka på slamfärg bara att det luktar godare
Blir bäst om man står och gör det i solsken med en öl
Till skillnad från vanlig färg går det in i träet bättre om det är varmt ute direkt solsken är ingen nackdel
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Hängt upp en modell av en Junker JU87 stuka bombare i uterummet
Alla behöver en tysk dykbombare i uterummet
Alla behöver en tysk dykbombare i uterummet
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Bytt droppande säkerhetsventil till varmvattenberedaren som är 12 år. Fick byta en automatisk avluftare till värmesystemet också som hade gjort sitt. 😳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Debuterat som betongarbetare. Hade en nästan full säck finbetong efter att ha lagat lite källargolv. Här fanns en konstig ränna i garaget efter att jag rivit ett soprum. Det blev väl sådär, men bättre än innan.
Sedan är det ju så att när verktygen är framme måste man ju kolla något annat. Det blev att bila upp den där lagningen i källartrappen som släppt.
Här hade någon bland annat gjutit in en bit trä (!) som naturligtvis var alldeles murken och fuktig. Jag har fortfarande finbetong kvar i säcken, så kanske kan det bli en lagning här också i närtid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan är det ju så att när verktygen är framme måste man ju kolla något annat. Det blev att bila upp den där lagningen i källartrappen som släppt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här hade någon bland annat gjutit in en bit trä (!) som naturligtvis var alldeles murken och fuktig. Jag har fortfarande finbetong kvar i säcken, så kanske kan det bli en lagning här också i närtid.
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Vertikal skurit gräsmattan och topp dressat
Vovven och frugan fick hjälpa till
Vovven och frugan fick hjälpa till
Ser ju inte så pjåkigt ut ändå!Henningelvis skrev:
Debuterat som betongarbetare. Hade en nästan full säck finbetong efter att ha lagat lite källargolv. Här fanns en konstig ränna i garaget efter att jag rivit ett soprum. Det blev väl sådär, men bättre än innan.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ett tips är att ha lite mer vatten i och dra ut med fuktig svamp i slutet.
Idag? Har bara hunnit måla ett lager till med förseglings färg i sonens rum än så länge. Målade två varv igår, men man ser fortfarande igenom vart han haft kinesiska tavlor hängande (tråden färgade av sig på väggen), vart han sovit (de svarta sängkläderna färgade av sig på väggen) och vart han spelat dator (smutsen från inneskorna färgade av sig på väggen).
Målade ett varv i hela rummet, samt två varv på fläckarna igår, efter att vi lagt in nytt golv (Platon, 7 cm isolering, golvspån och sedan parkett). När det var klart så var golvet högre än tidigare så jag fick kapa dörren någon centimeter också...
Det blir mycket jobb efter vattenskador. Trots att de var lindriga.
Klockan nio öppnar Bauhaus som är närmaste ställe med rätt lister till detta rummet och rummet bredvid som också blev vattenskadan (där byggde vi undergolven och målade förra helgen). Då hänger vi på dörren. Skall även köpa färg att lägga ovanpå förseglingsfärgen (tydligen vill frugan ha mintgrönt, detta blir hennes kontor när sonen flyttar hemifrån i augusti).
Så dagens plan är shopping av lister och färg, sedan hem och måla och sätta lister. Samt förhoppningsvis få in parkett även i det andra rummet. Hinner nog inte med allt det idag, har ett par ärenden till också...
Målade ett varv i hela rummet, samt två varv på fläckarna igår, efter att vi lagt in nytt golv (Platon, 7 cm isolering, golvspån och sedan parkett). När det var klart så var golvet högre än tidigare så jag fick kapa dörren någon centimeter också...
Det blir mycket jobb efter vattenskador. Trots att de var lindriga.
Klockan nio öppnar Bauhaus som är närmaste ställe med rätt lister till detta rummet och rummet bredvid som också blev vattenskadan (där byggde vi undergolven och målade förra helgen). Då hänger vi på dörren. Skall även köpa färg att lägga ovanpå förseglingsfärgen (tydligen vill frugan ha mintgrönt, detta blir hennes kontor när sonen flyttar hemifrån i augusti).
Så dagens plan är shopping av lister och färg, sedan hem och måla och sätta lister. Samt förhoppningsvis få in parkett även i det andra rummet. Hinner nog inte med allt det idag, har ett par ärenden till också...