4 647 425 läst · 32 734 svar
4647k läst
32,7k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Tvättmaskin pajat. Sen' varmvattenberedaren. Huvudsäkringen? Får inte upp skåpluckan på förrådet - beckat igen. Snor nyckel från grannes tomma fritidshus. 16 amp eller 20? Testar. Allt funkar i 20 minuter. Huset fullt av födelsedagsfirande + middag i ugn. Hemlagade glasstårtan fryser inte. Men vi får igång elen (utan tvättmaskin) och ugnen blir varm. Inget varmvatten dock - återställningsknappen svååår att trycka. Så säger ena tonårsbarnbarnet att han drömmer om eget hus "för då blir man så oberoende av andra". Garv från mormor och dotter/mor.
Husägare
· Trelleborg
· 679 inlägg
Det har stått lite stilla i vår tvättstuge- och badrumsrenovering, närmare ett år faktiskt. Det kom ett par andra totalrenoveringar i vägen...mexitegel skrev:
Bilat i 9 timmar och fått bort finsatsen på betongplattan samt frilagt avloppsstammen i blivande badrum i källaren. Stammen klarade sig nästan helskinnad, men inget lite silvertejp fixar 👍.
Värsta finliret klart (om man nu kan finlira med en TE-1000?). Imorgon åker resten, blir nog lika mycket till 😀.
[bild]
Har under stilleståndet funderat om det egentligen inte vore bäst att bila fram avloppsröret på andra sidan väggen så skarven mellan gamla och nya rör inte hamnar under det nya badrummet. Annars kan man ju ge sig f-n på att det händer något med det gamla röret även om det verkar vara i bra skick nu,
Men idag var det upp i sadeln igen, tjuren skulle tas vid hornen. Att byta röret och skarva på andra sidan väggen löser dessutom problemet med avloppet till det gamla tvättstället. Någon smarthjärna hade nämligen placerat grenröret precis under hjärtväggen. Inte alls besvärligt. Dessutom har elektrikern naturligtvis kastat ner massor av elrör just här. Trodde bara det skulle vara ett men tji fick jag. Ett rör lyckades jag så klart bila av så det får bli att laga det imorgon och träda om.
Frambilad stam på andra sidan väggen, utrymmet inplastat för att inte damma ner hela huset. Evakuerar hela utrymmet med en Pullman dammfälla. Så det är i det nörmaste dammfritt att jobba 👍.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Planen från början var egentligen inte att byta röret till golvbrunnen i tvättstugan men nytt är ju nytt så bilade fram detta också. Och tur var väl det...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Lite småbilande imorgon, så tror jag faktiskt att återuppbyggnaden kan börja snart.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 512 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 512 inlägg
@mexitegel skulle bara… 😂
Att plasta in och skapa undertryck med dammfälla är ju guld. Så här i efterhand så skulle jag köpt verktyg i följande ordning: 1. Skruvdragare 2. Tigersåg 3. Dammfälla 4. Sänksåg
Att plasta in och skapa undertryck med dammfälla är ju guld. Så här i efterhand så skulle jag köpt verktyg i följande ordning: 1. Skruvdragare 2. Tigersåg 3. Dammfälla 4. Sänksåg
Inte mitt hus… men kattens 😊 Hela familjen tröttnade på att katten drog in levande och döda möss och la dem i våra sängar på nätterna, så nu har jag byggt ett isolerat krypin till henne där hon kan vara på nätterna när vi låser luckan i ytterdörren. Det är bara taket som ska fixas, just nu är det bara en lös OSB-skiva. Får verkligen hoppas att hon vill använda det också… 😬
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 512 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 512 inlägg
Själv så har jag småpillat lite med tvättnedkastet. Imorgon ska det byggas klart i källaren.
Det mottagande skåpet i källaren som ska byggas om så att tvätten landar i det.
Källargolvet sett från ovansidan.
Och schaktet sett nedifrån.
Det mottagande skåpet i källaren som ska byggas om så att tvätten landar i det.

Logga in
Skapa konto
Källargolvet sett från ovansidan.

Logga in
Skapa konto
Och schaktet sett nedifrån.

Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 1 971 inlägg
Knackat ned lös puts från källargrunden. Imorgon börjar återställningen av tomten efter höstens dränering och när det är klart ska det här lagas och målas. Tips på puts som kan läggas på tunt (3-5 mm) mottages tacksamt.
Jag har använt betongbruk C för att laga putssläpp och skador på vår sockel.Henningelvis skrev:
Har funkat bra för mig hitintills.
Hobbysnickare
· Sverige
· 143 inlägg
Då jag redan grävt ut med grävmaskin där parkeringen börjar idag så konstaterade vi då att det var ca 30cm matjord sen är det bara sten och sand med lite jord i marken. Så pratade med samma grävare igen om vi skulle gräva bort det översta lagret och han tyckte att jag skulle lägga ut en riktig markduk på marken och lägga 0-20 alt 0-40 rakt på den i ett ca 20cm tjockt lager så det är så jag gjorde👍8 84anders84 skrev:
kommer väl få åka å köpa ngt släp med grus å fylla ut med om ngt år när allt satt sig mer..

Logga in
Skapa konto
7kubik jord leverans i onsdags, dags att ta fram skottkärran å co igen 👍
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 512 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 512 inlägg
Testat jordfelsbrytaren i källaren. Den fungerade.
Sen byggt på trumman för tvättnedkastet och moddat skåpet.

Logga in
Skapa konto
Sen byggt på trumman för tvättnedkastet och moddat skåpet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto