Tvättmaskin pajat. Sen' varmvattenberedaren. Huvudsäkringen? Får inte upp skåpluckan på förrådet - beckat igen. Snor nyckel från grannes tomma fritidshus. 16 amp eller 20? Testar. Allt funkar i 20 minuter. Huset fullt av födelsedagsfirande + middag i ugn. Hemlagade glasstårtan fryser inte. Men vi får igång elen (utan tvättmaskin) och ugnen blir varm. Inget varmvatten dock - återställningsknappen svååår att trycka. Så säger ena tonårsbarnbarnet att han drömmer om eget hus "för då blir man så oberoende av andra". Garv från mormor och dotter/mor.

• Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Var hittade du dom där terracotta-hexagonerna?
Hade hela förrådet fullt när jag flyttade in tror att det är gamla dränerings rör

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Två Nefab-lådor har fått gångjärn och handtag och har målats vita. En till pant och en till papper, metall och övrigt smått och gott till återvinning.

• Vita, målade Nefab-lådor med gångjärn och handtag, används för återvinning av pant och diverse material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
[bild]
Totalt 20kubik grus och en spade å kärra samt två dagars slit.. sen fick jag även målat lite virke osv så ser lite mer färdigt ut nu iaf 👍🏻
Vad hade du under gruset? Preppade du något innan eller var det bara att fylla och kratta ut? 😎

mexitegel mexitegel skrev:
Bilat i 9 timmar och fått bort finsatsen på betongplattan samt frilagt avloppsstammen i blivande badrum i källaren. Stammen klarade sig nästan helskinnad, men inget lite silvertejp fixar 👍.
Värsta finliret klart (om man nu kan finlira med en TE-1000?). Imorgon åker resten, blir nog lika mycket till 😀.

[bild]
Det har stått lite stilla i vår tvättstuge- och badrumsrenovering, närmare ett år faktiskt. Det kom ett par andra totalrenoveringar i vägen...

Har under stilleståndet funderat om det egentligen inte vore bäst att bila fram avloppsröret på andra sidan väggen så skarven mellan gamla och nya rör inte hamnar under det nya badrummet. Annars kan man ju ge sig f-n på att det händer något med det gamla röret även om det verkar vara i bra skick nu,

Men idag var det upp i sadeln igen, tjuren skulle tas vid hornen. Att byta röret och skarva på andra sidan väggen löser dessutom problemet med avloppet till det gamla tvättstället. Någon smarthjärna hade nämligen placerat grenröret precis under hjärtväggen. Inte alls besvärligt. Dessutom har elektrikern naturligtvis kastat ner massor av elrör just här. Trodde bara det skulle vara ett men tji fick jag. Ett rör lyckades jag så klart bila av så det får bli att laga det imorgon och träda om.

Frambilad stam på andra sidan väggen, utrymmet inplastat för att inte damma ner hela huset. Evakuerar hela utrymmet med en Pullman dammfälla. Så det är i det nörmaste dammfritt att jobba 👍.
Inplastat utrymme för renovering med en trappa bredvid, del av ett bygge för att byta rör och minimera dammspridning.
Skapa konto

Framgrävt avloppsrör i renoverad tvättstuga, omgivande område inplastat för dammkontroll. Verktyg och fotspår synliga på golvet.
Skapa konto

Planen från början var egentligen inte att byta röret till golvbrunnen i tvättstugan men nytt är ju nytt så bilade fram detta också. Och tur var väl det...

Renovering pågår med bilat golv och exponerade rör i en tvättstuga. Väggar är delvis rivna och området är delvis plastrat för dammskydd.
Skapa konto

Renovering av tvättstuga med avbilade rör i betonggolv, verktyg och kablar på golvet, och en plastad sektion av vägg i bakgrunden.
Skapa konto

En person håller i ett gammalt avloppsrör med smuts och avlagringar synliga inuti, under en renovering i tvättstugan.
Skapa konto

Lite småbilande imorgon, så tror jag faktiskt att återuppbyggnaden kan börja snart.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
S
@mexitegel skulle bara… 😂

Att plasta in och skapa undertryck med dammfälla är ju guld. Så här i efterhand så skulle jag köpt verktyg i följande ordning: 1. Skruvdragare 2. Tigersåg 3. Dammfälla 4. Sänksåg

• Gilla
e02jr och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Inte mitt hus… men kattens 😊 Hela familjen tröttnade på att katten drog in levande och döda möss och la dem i våra sängar på nätterna, så nu har jag byggt ett isolerat krypin till henne där hon kan vara på nätterna när vi låser luckan i ytterdörren. Det är bara taket som ska fixas, just nu är det bara en lös OSB-skiva. Får verkligen hoppas att hon vill använda det också… 😬

• Isolerat kattkrypin med OSB-skiva som tak och kattlucka, byggt för att hålla katten ute på nätterna; står på en träveranda.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
S
Själv så har jag småpillat lite med tvättnedkastet. Imorgon ska det byggas klart i källaren.

Det mottagande skåpet i källaren som ska byggas om så att tvätten landar i det.

Skåp och tvättmaskin i källare, öppet skåp för tvättnedkast, oskyddad rörinstallation i väggen. Golvyta med trasigt klinker.
Skapa konto

Källargolvet sett från ovansidan.

Vy uppåt inuti ett tvättnedkast, med ljus som kommer in från en öppning ovanför.
Skapa konto

Och schaktet sett nedifrån.

Tvättnedkast i uppbyggnad sett från ovan, med synliga kablar och rör runt omkring.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
@mexitegel skulle bara… 😂
Precis, ”älskling - det hände en grej….” 😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Knackat ned lös puts från källargrunden. Imorgon börjar återställningen av tomten efter höstens dränering och när det är klart ska det här lagas och målas. Tips på puts som kan läggas på tunt (3-5 mm) mottages tacksamt.

• Källargrund med borttagen puts och ojämt underlag. Röda brädor ovanför, mark med grus och jord framför huset.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Knackat ned lös puts från källargrunden. Imorgon börjar återställningen av tomten efter höstens dränering och när det är klart ska det här lagas och målas. Tips på puts som kan läggas på tunt (3-5 mm) mottages tacksamt.
Jag har använt betongbruk C för att laga putssläpp och skador på vår sockel.
Har funkat bra för mig hitintills.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Blandat 46 säck finbetong till ett uthusgolv

• Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
8 84anders84 skrev:
Vad hade du under gruset? Preppade du något innan eller var det bara att fylla och kratta ut? 😎
Då jag redan grävt ut med grävmaskin där parkeringen börjar idag så konstaterade vi då att det var ca 30cm matjord sen är det bara sten och sand med lite jord i marken. Så pratade med samma grävare igen om vi skulle gräva bort det översta lagret och han tyckte att jag skulle lägga ut en riktig markduk på marken och lägga 0-20 alt 0-40 rakt på den i ett ca 20cm tjockt lager så det är så jag gjorde👍
kommer väl få åka å köpa ngt släp med grus å fylla ut med om ngt år när allt satt sig mer..

P_20250428_191632_1.jpg
Skapa konto

7kubik jord leverans i onsdags, dags att ta fram skottkärran å co igen 👍

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Börjat åtgärda det 3 dm djupa diket mitt på uppfarten efter höstens bergvärmegrävning.

Dike fyllt med jord och grus på en uppfart, omgiven av presenning och ett hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
S
Testat jordfelsbrytaren i källaren. Den fungerade.

Kabeldragning och ett grovt hål i en tegelvägg i en källare, del av byggprojekt.
Skapa konto

Sen byggt på trumman för tvättnedkastet och moddat skåpet.

Modifikation av skåp med trumma för tvättnedkast, monterat i källare med synliga rör och väggar med olika material.
Skapa konto
Modifierat skåp med ovanpåbyggd trumma för tvättnedkast, fotograferat inifrån med synliga gångjärn och hål för hyllplan.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.