Mazen Mazen skrev:
Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
[bild]
(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)
Nu är jag absolut ingen expert i ämnet men du kanske kan ta bort det dåliga och sedan köra med stående timmer? Känns som att det borde innebära färre skarvar samt att det blir lättare att förhålla sig till när det dåliga ska bort.

Mazen Mazen skrev:
Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
[bild]
(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)
@heimlaga kanske har råd att ge.?

A Anders_Nilsson skrev:
Målat över mina gula tapeter på garderobsdörrsrna med vit färg från Landora.
[bild]

Deras inomhus färg verkar ok. Detsamma kan man inte säga om tapetjobbet.
[bild]
Tyvärr släpper tspetklistret från anno dazumal. Får vänta tills i morgon och se om det självläker, hoppas slippa slipa ner dörrarna. Vill spackla så lite som möjligt.

Här är den kräkframkallande tapetförgen ifall ni undrar.
[bild]
Om man målar med tapetgrund först då spärrar den och det är mindre risk tapeten släpper.

Ju vattnigare färg desto större är risken är min erfarenhet.

tveksamt tveksamt skrev:
@heimlaga kanske har råd att ge.?
Tänkte i samma banor...

• Gilla
PärreC
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Nu är jag absolut ingen expert i ämnet men du kanske kan ta bort det dåliga och sedan köra med stående timmer? Känns som att det borde innebära färre skarvar samt att det blir lättare att förhålla sig till när det dåliga ska bort.
Den stående plankväggen kan jag skarva med stående plank, problemet är den gamla timmerstommen och att säkra/förankra dom två..

mexitegel mexitegel skrev:
Om man målar med tapetgrund först då spärrar den och det är mindre risk tapeten släpper.

Ju vattnigare färg desto större är risken är min erfarenhet.
Jo men detta var ett ultralågprisproekt, hittade en hink med färg på Ö&B för en hundralapp.

Fin stolpe som varit nedgrävd rätt länge. 180x180mm var den nog från början.

• Förmultnad trästolpe i en behållare, omgiven av trasigt papper och träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
Städat lite på vinden, gamla ägarna på huset glömde lite påsar med roliga gamla burkar!

Tyvärr hittade jag inget guld..

• En gammal Coca-Cola Supercan-burk står på ett dammigt golv på en vind. Burken ser ut att vara från en äldre tid.
    Skapa konto
  • Gammal Fanta-burk med apelsinsmak hittad på dammig vind.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Städat lite på vinden, gamla ägarna på huset glömde lite påsar med roliga gamla burkar!

Åh, Coca-Cola Supercan, 10:- på mitt lokala OK en gång fordom. 100% like!

• Gilla
Bannerb och 1 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:

Även jag har städat vinden. Jag får dock inte ihop vilken ursäkt tidigare ägare kört med frugan för att krypa upp dit i parti och minut för att "fixa" något...
En gammal utgåva av tidningen "Se" från 1977 med en kvinna i vitt på omslaget och text om nakna bilder.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Passade på att gräva en ny sandlåda när man hade grävmaskin idag.

Nygrävd sandlåda med träkant, omgiven av gräsmatta och grus, synlig bredvid en studsmatta i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Byggt nivå mur då jag var trött på att ljudvallen kryper längre och längre in på min tomt varje år blev många ton jord att flytta
Ljudvallen ska inte krypa, den ska brytas!

• Haha
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det grönfri på taket.
Grönfri medel appliceras på ett tak med hjälp av en spruta och slang, för att rengöra och avlägsna mossa.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Idag blev det grönfri på taket.
[bild]
Haha, vm i förlängare. Ser ut som någonting sjömän brukar använda till att rolla skrovet med. 😀

Jag har fortsatt med det ena vattenskadade rummet. Flyttade ett eluttag från midjehöjd till ankelhöjd. Passade då på att sätta in vinkeljärn för att stabilisera väggen.

Sedan in med golvspån bakom gipset och nytt gips där jag gjort hål för att stabilisera väggen. Ny isolering, vyggplast och nytt gips på den mögelskadade väggen.

Ångat av den gamla strukturtapeten, så imorgon är det målning på underlaget på väggarna (och i taket) innan det skall spacklas (grovlagade större skador idag iofs). Det är lättare att spackla om det är målat - åtminstone för en amatör som jag.

På tisdag skall det flytspacklas igen i det andra vattenskadade rummet. Seneäsrebi veckan så skall jag bygga golv med byggplast, XPS och golvspån. Därefter målartvätt och målning av väggarna när rummet ändå är tomt.

Till helgen skall sedan parkettgolvet in och livet återgår till vanligt igen...

Någonstans här så skall dessutom badtunnan lagas, den läcker ca 50 liter per dygn just nu...

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.