4 827 008 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Nu är jag absolut ingen expert i ämnet men du kanske kan ta bort det dåliga och sedan köra med stående timmer? Känns som att det borde innebära färre skarvar samt att det blir lättare att förhålla sig till när det dåliga ska bort.Mazen skrev:
Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
[bild]
(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)
@heimlaga kanske har råd att ge.?Mazen skrev:
Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
[bild]
(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)
Om man målar med tapetgrund först då spärrar den och det är mindre risk tapeten släpper.A Anders_Nilsson skrev:Målat över mina gula tapeter på garderobsdörrsrna med vit färg från Landora.
[bild]
Deras inomhus färg verkar ok. Detsamma kan man inte säga om tapetjobbet.
[bild]
Tyvärr släpper tspetklistret från anno dazumal. Får vänta tills i morgon och se om det självläker, hoppas slippa slipa ner dörrarna. Vill spackla så lite som möjligt.
Här är den kräkframkallande tapetförgen ifall ni undrar.
[bild]
Ju vattnigare färg desto större är risken är min erfarenhet.
Den stående plankväggen kan jag skarva med stående plank, problemet är den gamla timmerstommen och att säkra/förankra dom två..V Victor.M skrev:
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Jag har fortsatt med det ena vattenskadade rummet. Flyttade ett eluttag från midjehöjd till ankelhöjd. Passade då på att sätta in vinkeljärn för att stabilisera väggen.
Sedan in med golvspån bakom gipset och nytt gips där jag gjort hål för att stabilisera väggen. Ny isolering, vyggplast och nytt gips på den mögelskadade väggen.
Ångat av den gamla strukturtapeten, så imorgon är det målning på underlaget på väggarna (och i taket) innan det skall spacklas (grovlagade större skador idag iofs). Det är lättare att spackla om det är målat - åtminstone för en amatör som jag.
På tisdag skall det flytspacklas igen i det andra vattenskadade rummet. Seneäsrebi veckan så skall jag bygga golv med byggplast, XPS och golvspån. Därefter målartvätt och målning av väggarna när rummet ändå är tomt.
Till helgen skall sedan parkettgolvet in och livet återgår till vanligt igen...
Någonstans här så skall dessutom badtunnan lagas, den läcker ca 50 liter per dygn just nu...
Sedan in med golvspån bakom gipset och nytt gips där jag gjort hål för att stabilisera väggen. Ny isolering, vyggplast och nytt gips på den mögelskadade väggen.
Ångat av den gamla strukturtapeten, så imorgon är det målning på underlaget på väggarna (och i taket) innan det skall spacklas (grovlagade större skador idag iofs). Det är lättare att spackla om det är målat - åtminstone för en amatör som jag.
På tisdag skall det flytspacklas igen i det andra vattenskadade rummet. Seneäsrebi veckan så skall jag bygga golv med byggplast, XPS och golvspån. Därefter målartvätt och målning av väggarna när rummet ändå är tomt.
Till helgen skall sedan parkettgolvet in och livet återgår till vanligt igen...
Någonstans här så skall dessutom badtunnan lagas, den läcker ca 50 liter per dygn just nu...