B Bannerb skrev:
Bättre med en 100-110 tums skärm, bättre bild.

Jag vet att färgvalet var fel för en optimal upplevelse, dock så är rummet mer än hemmabio, lekrum och sällskapsyta.
Bild med en bra projektor är mycket mer behaglig att titta på jämfört med en stor skärm. Kontrasten och skärpan på skärmar blir ansträngande i mörka utrymmen. Min och många andras upplevelse men är såklart individuellt. Din bio ser inte ut att bli speciellt mörk så där kan nog en stor skärm göra sig bättre än en projektor.

Rejäl skrev:
Var det inte du som frågade om ett byggbolag som försäkringsbolaget hade anvisat? Hur gick det med dom?
Jo, det var det. Det gick åt h-vete. De stallade processen och gav enbart en offert på maxkostnaden (100 lax) så jag lackade ur och dumpade dem. Fick hjälp av grannen med att hitta en firma som kunde flytspackla åt mig för att få det plant och nu bygger jag upp golven själv i övrigt. Hoppas vara klar efter påsken istället för att vara klar om flera veckor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
TeroM TeroM skrev:
Bild med en bra projektor är mycket mer behaglig att titta på jämfört med en stor skärm. Kontrasten och skärpan på skärmar blir ansträngande i mörka utrymmen. Min och många andras upplevelse men är såklart individuellt. Din bio ser inte ut att bli speciellt mörk så där kan nog en stor skärm göra sig bättre än en projektor.
Håller inte alls med!! Skärm ger en bättte bild helt klart!

Kan inte du skicka en bild på ditt feta biorum? 😀

B Bannerb skrev:
Precis klar med hemmabio i källaren!
Nice, vad är det för duk? Håller på med ett liknande projekt.

B Bannerb skrev:
Håller inte alls med!! Skärm ger en bättte bild helt klart!

Kan inte du skicka en bild på ditt feta biorum? 😀
Börjar bli för mycket off-topic för denna tråd nu men ett sista svar då.

Som jag skrev, det är individuellt hurdan bild man uppskattar till film.

Inget fett rum, för 4 personer. 4k projektor och 11.2 Atmos ljud. Fördelen är att den är dedikerad till detta och går att få helt mörklagd, inga fönster.

Teknikhyllan bakom vid bygget, slipper se alla displayer i mörkret.

Hylla med AV-teknik i hemmabiorum, inklusive projektor och kablar, med röd och svart vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fåtöljer och soffa med reclainer funktion och bassbumbers monterade
Svart läderfåtölj i hemmabiorum med grå filt och kuddar. En stor rosa boll syns bredvid, samt en hund på grå matta med ett vitt bord.
Skapa konto

2m duk

Hemmabiorum med projicerad filmduk på svart glasfiberväv, omgiven av högtalare och ljudsystem. Rummet är mörkt med diskreta färger.
Skapa konto

Denna bild är utan duk, bilden är projicerad på mattsvarta glasfiberväven vid bygget.
En vit tiger ligger i en naturscen med gröna blad och en trädstam, projicerad i ett mörkt rum.
Skapa konto

• Gilla
cdt och 8 till
  • Laddar…
Och när spackelkillen kom så åkte vi på att riva upp även det som satt fast. Men det gjorde vi tillsammans på 30 minuter, inklusive dammsugning. Nu är det primeat också. Han kommer att vara klar till lunch tror jag. Eventuellt dock att det blir en andra vända flytspackel efter påsk.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Byggt nivå mur då jag var trött på att ljudvallen kryper längre och längre in på min tomt varje år blev många ton jord att flytta

• Skottkärra och redskap vid en grön byggnad på en jordig tomt med blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grävd mark för nivåmur med skottkärra och grönska i bakgrunden under en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Nylagd jord och gräsmatta framför en hög trävägg täckt med klättrande växter, del av ett byggprojekt för ljudbarriär.
    Skapa konto
  • Grävning för nivåmur med skottkärra och trailer, bakomliggande gräsmatta och häck.
    Skapa konto
  • Mur av grå betongblock bredvid ett grönt hus, omgiven av jord och gräs, med en skottkärra och kvällssol i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nivåmur under konstruktion i trädgård med verktyg och skottkärra; jordområde runtom.
    Skapa konto
  • Grå mur av betongblock vid en tomt, omgärdad av jord och gräs.
    Skapa konto
  • Nivå mur av vit sten framför en grön byggnad vid kanten av en tomt, med nyligen omfördelad jord runt omkring.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Målat över mina gula tapeter på garderobsdörrsrna med vit färg från Landora.
Burk med Landora vit inomhusfärg, Väggfärg 07, placerad på ett träbord, märkt med Nordic Swan ecolabel.
Skapa konto

Deras inomhus färg verkar ok. Detsamma kan man inte säga om tapetjobbet.
Vitmålade garderobsdörrar med ojämn yta och synliga tapetskarvar där tapetklistret har släppt.
Skapa konto

Tyvärr släpper tspetklistret från anno dazumal. Får vänta tills i morgon och se om det självläker, hoppas slippa slipa ner dörrarna. Vill spackla så lite som möjligt.

Här är den kräkframkallande tapetförgen ifall ni undrar.
Gardin i ljusgul färg på garderobsdörr, tapet visar tecken på att klister släpper.
Skapa konto

Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
Rötskadat hörn av klädkammare med avlägsnad panel, synligt hål med blå plast ovanpå, synlig gammal timmerstomme och planka inuti.
Skapa konto

(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)

• Ledsen
  • Wow
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Det där fixar målaren.

• Haha
Ingenjörshobby och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där fixar målaren.
Bara å spackla en skarv...

Mazen Mazen skrev:
Här vart det hål.. skulle bara fixa till klädkammaren, men efter att ha rivit ner den taffligt satta masoniten visades sig röta mellan gamla timmerstommen och "nya" plankväggen.
Har idag rivit panel på utsidan, får se hur mkt som behöver bytas..
Hm, kanske sätta in ett fönster istället 🤔
[bild]
(Tips mottages hur man lappar en delvis rötad timmerknut)
Ett hörnfönster vore snyggt. 😎

Borrat ner gjutrör till nytt staket det gamla Biltema staketet har stått i över 10 år och har sett sina bästa dagar

• Gjutrör nedgrävda med grus och jord vid en häck för nytt staket där ett gammalt staket stått i 10 år. En lantlig omgivning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Borrade gjutrör och ett gammalt staket syns vid en buske längs med ett grönt fält, med verktyg och material för renovering liggande på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Gjutit fast två stolpar till traktorgaraget samt målat tio brädor. Den röda stolpen mitt emellan de vita skall bort, den når inte ens ned i marken. Den högra röda skall kapas och ett stöd skall gjutas. Det var en dålig idé att gräva ned en bit...

• Traktorgarage med två nymålade stolpar, målade brädor och en osymmetrisk röd stolpe i mitten som ska tas bort.
    Skapa konto
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ett hörnfönster vore snyggt. 😎
Jo, men nu är det tyvärr inte ett ytterhörn utan hörnet på gamla timmerstommen som är vidarebyggd med en plankstomme ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.