Fario Fario skrev:
Kanske inte direkt gjort något med huset men grillbord nummer två är på G. Det förra gick i graven efter sju år och nu har jag limmat färdigt 120x45 till bordsskivan. Hade ett gäng liggandes och köpte ett par nya -som naturligtvis var en aning tjockare men bandslipen får fixa det.

Metallbandet visar ungefär diametern på vad jag skall såga ut för webern. Metallbandet skall sedan skruvas på insidan av hålet för att minska risken att de korta brädbitarna kan lossna. Tar det pö om pö så efter påsk bör jag vara klar.

[bild]
Ingen "byggtråd"?

Skruvat stolpar till traktorgarage. Ovanligt tätt mellan årsringarna för att vara relativt nysågat.

• Närbild av träbit med tätt mellan årsringarna, visar en måttstock mot träet i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Gräver hål för plintar till plank. Inget kul. Blir lite grävmaskin i helgen. Grävd grop och staplade betongblock på gräsmatta nära hus, skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Hyrde en vibba och hämtade stenflis. Man får passa på när man vabbar.
Förra gången det var vab hämtade vi bergskrosset.

• Utlagd stenflis på marken bredvid en husvägg med fönster, trappa och staplade murblock.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Tänkte int

Tänkte inte på det, det är ju ”bara att…”
Och nu är det gjort. Inget motstånd från plattorna heller. Flytspackla blir nästa moment och då får skåpen flyttas igen 😅

• Krossade kakelplattor på golvet bredvid en hammare, redo för nästa steg i renoveringen.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Lagt plattor, nästan klart.

• Läggning av stenplattor pågår intill husfasad, med verktyg och grus synliga. Nästan färdigt projekt.
    Skapa konto
  • Uteplats med nylagda betongplattor nära en trappa och markplan, kvarstår arbete vid kanten.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Såhär såg det ut innan dränering 2023.

• Trädgård med gräs och buskar intill ett hus med vita väggar och trappa, före dränering 2023.
    Skapa konto
  • Stenlagda trappsteg med söndrigt räcke och mur, omgiven av grönska, innan dräneringsarbete 2023.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
B
Precis klar med hemmabio i källaren!

• Hemmabio i källare med projektorduk, ljudhögtalare, en leksak på golvet och soffa i vitt rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Götesjö och 12 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Du glömde måla! 😁

B
A ajn82 skrev:
Du glömde måla! 😁
Färg ska frugan lösa med tavlor och textiler 😝

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
B Bannerb skrev:
Ändå lite skillnad innan nya plattan var på plats

• Rummet före installation av ny golvplatta, visar rå betonggolv och slät vägg, två fönster och en fristående värmare på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
B Bannerb skrev:
Måla innan och tavlor och textilier efter. Framväggen kan vara vit (helt inte) men tak och bakvägg svarta. Sidorna behöver inte heller vara svarta men gärna mörka och så matta du kan gå till.

Om du ändå kommer att ha duken nere rekommenderar jag att du skaffar en ramspänd duk istället. Vågorna du har nu kommer att irritera vid panorering i bilden.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
B
TeroM TeroM skrev:
Måla innan och tavlor och textilier efter. Framväggen kan vara vit (helt inte) men tak och bakvägg svarta. Sidorna behöver inte heller vara svarta men gärna mörka och så matta du kan gå till.

Om du ändå kommer att ha duken nere rekommenderar jag att du skaffar en ramspänd duk istället. Vågorna du har nu kommer att irritera vid panorering i bilden.
Bättre med en 100-110 tums skärm, bättre bild.

Jag vet att färgvalet var fel för en optimal upplevelse, dock så är rummet mer än hemmabio, lekrum och sällskapsyta.

Redigerat:
Sopat, hackat och dammsugit krackelerad betong inför morgondagens flytspackling. Det var ett jäkla jobb då det lossnade nytt hela tiden. Men nu är det rent i alla fall.

Upptäckte nämligen häromveckan vid en vattenskada att plattan lutade pga för lite betong när den gjöts. Sedan hade man slarvspacklat med gjutbetong ovanpå för att få den hyfsat plan. Inte något som går att jobba med då en stor del av betongen lösts upp till grus.

Imorgon flytspackling och senare under påsken så kan jag börja bygga upp golven igen. Börjar med det andra rummet som redan är torrt och plant.

Platon, XPS, golvspån och slutligen parkett skall läggas. Jag har det jag gör.

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Sopat, hackat och dammsugit krackelerad betong inför morgondagens flytspackling. Det var ett jäkla jobb då det lossnade nytt hela tiden. Men nu är det rent i alla fall.

Upptäckte nämligen häromveckan vid en vattenskada att plattan lutade pga för lite betong när den gjöts. Sedan hade man slarvspacklat med gjutbetong ovanpå för att få den hyfsat plan. Inte något som går att jobba med då en stor del av betongen lösts upp till grus.

Imorgon flytspackling och senare under påsken så kan jag börja bygga upp golven igen. Börjar med det andra rummet som redan är torrt och plant.

Platon, XPS, golvspån och slutligen parkett skall läggas. Jag har det jag gör.
Var det inte du som frågade om ett byggbolag som försäkringsbolaget hade anvisat? Hur gick det med dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.