4 827 034 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Vilket projekt! Ska ni gjuta nya trappan själv eller ta hjälp? Blir den nya likadan med luft under eller gjuten i "en klump"?S sinuslinus skrev:
Vår liknande trappa från -67 har en del sprickor och klarar säkert något år till men det hade varit intressant att se hur man gjuter en liknande trappa!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
En byggfirma kommer efter påsk och ska bygga form och gjuta den nya.J JonasJN skrev:
Passar på att gräva lite mer när maskinen finns hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vore intressant att se lite mer bilder på hur de gör. Framförallt om det är en liknande med luft under. Som JonasJN så har vi också en trappa som är sliten och man funderar lite på hur man ska göraS sinuslinus skrev:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Målat några taklister vita, färgen hade släppt efter maskeringstejp som suttit alltför länge
Orkade inte åka till Biltema för att köpa deras utmärkta snickeriförg, men på Ö&B hittade jag en burk vit 40 glans färg av fabrikat Landora. Dessutom var det halva priset, så jag gav bara 64.50 kr för 0.9 liter färg.
För er som inte känner till varumärket Landora kan jag säga att tiden har stått still sedan 80-talet. Vattnig, rinnig och dålig täckförmåga. Jag visste att Landora är lågpris men det här var en flasback till när jag var ung och det fanns genuint dåliga produkter på marknaden.
Eländet är tillverkat i Sverige, otroligt nog. Får trösta mig med att det var billigt.
Orkade inte åka till Biltema för att köpa deras utmärkta snickeriförg, men på Ö&B hittade jag en burk vit 40 glans färg av fabrikat Landora. Dessutom var det halva priset, så jag gav bara 64.50 kr för 0.9 liter färg.
För er som inte känner till varumärket Landora kan jag säga att tiden har stått still sedan 80-talet. Vattnig, rinnig och dålig täckförmåga. Jag visste att Landora är lågpris men det här var en flasback till när jag var ung och det fanns genuint dåliga produkter på marknaden.
Eländet är tillverkat i Sverige, otroligt nog. Får trösta mig med att det var billigt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Nu är man lite mör i kroppen så det blir perfekt att vila ut på jobbet imorgon.
Kärrat ut 6 ton grus och fyllt ett halft flak med schakt.
.
Ny trappa klar. 😉
Man vet aldrig hur det ser ut under ytan i gamla hus.
Kärrat ut 6 ton grus och fyllt ett halft flak med schakt.
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ny trappa klar. 😉
Logga in
Skapa konto
Man vet aldrig hur det ser ut under ytan i gamla hus.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Fortsatt måla med Landorss lågprisfärg. 4-5 strykningar så börjar det se bra ut. Men, men, det var i alla fall billigt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Tänkte bygga ett litet väderskydd till traktorn, men blev varse att stolpen som bär upp taket inte når ned i marken! Blir nya stolpar av 2st 63x125 skruvlimmat. Tyvärr sitter befintlig stolpe precis i en skarv, därav två stolpar.
Äntligen har jag fixat den tunga dörren till tvättstugan. De senaste tio åren har spanjoletten inte låst ordentligt när man vrider handtaget. Så i år kontaktade jag tillverkaren och de föreslog byte av dörrbroms. Kostade 340kr och med hjälp av två winbags och två döttrar fixade vi det nyss. Tog tjugo minuter.
Nu låser dörren som den skall.
PS. Winbagsen är flera år gamla. Jag får en i julklapp varje år av mina döttrar. Att etiketterna är kvar är typiskt mig, jag har tjugo år gamla skruvtvingar med prislapparna kvar.
Nu låser dörren som den skall.
PS. Winbagsen är flera år gamla. Jag får en i julklapp varje år av mina döttrar. Att etiketterna är kvar är typiskt mig, jag har tjugo år gamla skruvtvingar med prislapparna kvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kanske inte direkt gjort något med huset men grillbord nummer två är på G. Det förra gick i graven efter sju år och nu har jag limmat färdigt 120x45 till bordsskivan. Hade ett gäng liggandes och köpte ett par nya -som naturligtvis var en aning tjockare men bandslipen får fixa det.
Metallbandet visar ungefär diametern på vad jag skall såga ut för webern. Metallbandet skall sedan skruvas på insidan av hålet för att minska risken att de korta brädbitarna kan lossna. Tar det pö om pö så efter påsk bör jag vara klar.
Metallbandet visar ungefär diametern på vad jag skall såga ut för webern. Metallbandet skall sedan skruvas på insidan av hålet för att minska risken att de korta brädbitarna kan lossna. Tar det pö om pö så efter påsk bör jag vara klar.
Logga in
Skapa konto