1 161 156 läst ·
8 569 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Kände mig otroligt lurad på påskhelgen men bestämde mig för att alla lösa går om och tog ledigt i fredags. Nu är gräsmattan krattad. Rabatterna gödslade. Häckarna klippta. Pelargonerna omplanterade. Vårkrukor vid entrén. Komposterna omgrävda och färdig kompostjord i odlingslådorna. Byggt ett rådjurskydd över vitsippesamlingen…. Jag är redo för vår nu!
Husägare
· Uppsala
· 735 inlägg
Idag har jag grävt ur den ena komposten och fyllt utekrukorna. Jorden som blev över hamnade i trädgårdslandet. Landet fick även lite annan omvårdnad så nu är gamla majsstjälkar och annat bös borta och ytan krattad och redo för sådd. Kantskar mot grönmattan också när jag ändå höll på.
Nu kliar det lite i odlingsfingrarna. Tur att iaf vitlöken och potatislöken är igång ute och tomaterna inne.
Nu kliar det lite i odlingsfingrarna. Tur att iaf vitlöken och potatislöken är igång ute och tomaterna inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I helgen byggdes vi en lång odlingslåda som förut att fungera för odling dessutom ska hålla älg och rådjur ute och katt(er) inne.
Hela inhägnaden är inte klar än men i den ingår även high Chaparral-komposten som blev klar i påskas.
Logga in
Skapa konto
Den senare kan även användas som spiltor till tre väldigt korta men tjocka hästar om det skulle behövas. 😂
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Logga in
Skapa konto
Har planerat två hallonplantor i en pallkrage
Logga in
Skapa konto
och en björnbärsplanta i kruka, som jag tänker ska få slingra sig upp i häggmispeln bakom
Logga in
Skapa konto
Har även rensat land och såg att lilla sparrishobben har dubblat sitt antal till sex stycken sparrisar
Såg att den stora hobben också var på gång, men glömde fota
Nöjd med dagen 🙂
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Dags att få ut Tuva på grönbete igen, har fått hjälp av bättre häften som ordnat två avbrott på slingan, sen var där en skarv som inte ville vara med längre.
Men nu lyser det åtminstone blått, någon dag kanske jag lyckas hitta stället som lägger till 20Ohm, då blir det kanske grönt igen.
Men nu lyser det åtminstone blått, någon dag kanske jag lyckas hitta stället som lägger till 20Ohm, då blir det kanske grönt igen.
Oj, vad långt din sparris kommit! Min har inte visat sig ännu men jag gav den lite gödning och vatten idag för att locka fram den. Sedan åt jag köpesparris till middag.K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Har planerat två hallonplantor i en pallkrage
[bild]
och en björnbärsplanta i kruka, som jag tänker ska få slingra sig upp i häggmispeln bakom[bild]
Har även rensat land och såg att lilla sparrishobben har dubblat sitt antal till sex stycken sparrisar
Såg att den stora hobben också var på gång, men glömde fota
Nöjd med dagen 🙂
Hos oss går det inte att lämna nya träd eller buskar utan skydd. Det är som att de alltid måste provsmaka det nya. De mesta vedartade får vara ifred sedan så jag kan ta bort efter en säsong. Brukar dock sticka ner lite armeringsjärn runt sånt som är lagom att feja hornen på. Det verkar vara tillräckligt avskräckande.
Blev dock riktigt ledsen när älgen kom och tuggade i sig magnolian uppifrån. Ingen ungplanta heller utan minst 10 år i min trädgård. Men den repade sig faktiskt.
Blev dock riktigt ledsen när älgen kom och tuggade i sig magnolian uppifrån. Ingen ungplanta heller utan minst 10 år i min trädgård. Men den repade sig faktiskt.
Den klarade sig oskadd från oktober till nu, så trodde den var safe. Men icket.H Harmagedon skrev:Hos oss går det inte att lämna nya träd eller buskar utan skydd. Det är som att de alltid måste provsmaka det nya. De mesta vedartade får vara ifred sedan så jag kan ta bort efter en säsong. Brukar dock sticka ner lite armeringsjärn runt sånt som är lagom att feja hornen på. Det verkar vara tillräckligt avskräckande.