1 132 784 läst ·
8 392 svar
1133k läst
8,4k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Klippt och samlat lite löv.
Den här taktiken funkar väldigt bra för oss. Klipp en gång utan uppsamlaren och sen en gång med. Om man samlar upp direkt går löven bara rätt igenom vår klippare och tar väldigt mycket plats, såhär kanske en tredjedel så mycket.
Lövklippet har sen lagts på nysatt vitlök, rödlök, elefantvitlök, kajp, morot och palsternacka. Vi får se om fröna tar sig i vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här taktiken funkar väldigt bra för oss. Klipp en gång utan uppsamlaren och sen en gång med. Om man samlar upp direkt går löven bara rätt igenom vår klippare och tar väldigt mycket plats, såhär kanske en tredjedel så mycket.
Lövklippet har sen lagts på nysatt vitlök, rödlök, elefantvitlök, kajp, morot och palsternacka. Vi får se om fröna tar sig i vår.
Mycket bra tips! Så brukar jag också göra. Det är så mkt enklare att ta hand om det, i mitt fall är det löv från en jättestor lönnkashieda skrev:
Klippt och samlat lite löv.
[bild]
Men oturligt nog så strejkar min gräsklippare...men hjälp är på väg 👍
ordentligt frostvitt på gräsmattan i morse… Klippt ner och tömt allt från växthuset. Ställt in citrusträd i uterummet. Blåst ut sprinklersystemet som vattnar gräsmattan och kopplat ur poolslangarna
Husägare
· Uppsala
· 662 inlägg
Försökte klippa gräset/löven, men hjulupphängningen till gräsklipparens framhjul gick sönder. Så istället blev det maken som fick svetsa. Hann iaf täcka det land som jag snart ska sätta lök i.
Fick upp alla dahlior ur jorden.
Planterade blåbär och krusbär som väntat på sin tur efter dahliorna på just den platsen.
Fick ner de sista tulpanerna
Planterade lite ljung i krukor vid entrén.
Nu väntar jag på att körsbärsträden ska släppa sina löv så jag kan lägga dem över vitlöken som jag tänkte sätta nästa helg. Det är de enda löven som brukar hamna på gräsmattan så vi har inte så mycket krattande att göra.
Planterade blåbär och krusbär som väntat på sin tur efter dahliorna på just den platsen.
Fick ner de sista tulpanerna
Planterade lite ljung i krukor vid entrén.
Nu väntar jag på att körsbärsträden ska släppa sina löv så jag kan lägga dem över vitlöken som jag tänkte sätta nästa helg. Det är de enda löven som brukar hamna på gräsmattan så vi har inte så mycket krattande att göra.
Gör dolmar av rankarna/bladen( nyttig, hälsosamt och gott)Mikael_L skrev:
Av vindurvorna kan man göra vin eller kycklinggryta och de i materätten( dock ska vindruvorna vara halv mogn alltså gröna och sura)
Vinbladsdolmar, något av det godaste jag vet. Så tillfredsställande att kunna göra det med egna ingredienser från början.N naybro2025 skrev:
Eller så kan man göra plasma... Bara för att man kan. 🙃Mikael_L skrev:
Så bra! Ja, tyvärr så är min reparatör sjuk så min klippare är ännu inte lagad. Typiskt att den strejkade just när jag behövde den som mest! 😥galento skrev:
Satt vitlök och krattat upp körsbärsträdets löv att ha som täckning.