Idag har jag sått ängsfröer från https://pratensis.se/. Än så länge bara 6 kvm, det var så mycket gräs jag hann gräva bort i år.

• Gilla
mrsnhp och 5 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Idag har jag sått ängsfröer från [länk]. Än så länge bara 6 kvm, det var så mycket gräs jag hann gräva bort i år.
Kul, jag har plockat lite fröer från vit och rödklöver i förhoppning att jag kan så på lite fler ställen
Brunt papperskuvert märkt "Rödklöver" på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En granne, som har maskiner att bearbeta jorden med, har ett par hektar rödklöveräng. Det är man avundsjuk på!

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Inte en lugn stund idag!
Byggt extrarum för en liten nu (höns)familj då på övriga i (höns)familjen ska bråka med de
Tillfälligt extrarum för en hönsfamilj med kartongväggar och fönster lutade mot väggen.
Skapa konto

Klippt gräs.

Grävt, lås huggit, upp ett par krikonbuskar ur torr lerjord.. de verkar visst sprida sig via sidorötter.
Spadar och krikonbuskar med rötter i en skottkärra på en solig trädgård.
Skapa konto

Planterat de på nytt ställe. Hoppas de tar sig.
Nyplanterade krikonbuskar i trädgården, med röd stängsel och skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Skördat squash, vad gör man när det bara får plats en per hylla i kylen 🙄
Stor squash på en kylhylla, grönt med vita ränder, tar hela hyllans bredd, väger drygt 3 kg enligt inlägget.
Skapa konto

Dryga 3 kg väger den...

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Man gör snålröra, tomatsås med mänger med squash i. Iom att squashen inte smakar särskilt mycket i sig så kan man dryga ut tomaterna så man får betydligt mer sås.

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Invigt fruktpressen jag fick i födelsedagspresent senast och gjort äppelmust. Tog ett par bunkar av fallfrukten och fått kanske tre liter must, mest som ett första försök för att lära lite hur vi ska göra. Tittar man ut syns det inte ens att vi tagit någon frukt så det kan tänkas bli lite mer innan säsongen är över.

D Dublin skrev:
Skördat squash, vad gör man när det bara får plats en per hylla i kylen 🙄
[bild]
Dryga 3 kg väger den...
Inte behöver du ha zucchini i kylen heller. Om skalet är intakt håller den sig i månader i rumstemperatur.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
S
De här fulingarna har legat framme i ett par veckor.

Som sagt hela håller länge i rumstemperatur. I vanliga fall brukar vi ha för många plantor så då brukar vi ha kvar till vintern.
Annars så kan man riva zucchinin rå och frysa in och använda som grytbas i tex köttfärssås.

• Tre zucchinis och en vit pumpa ligger på ett skoställ i trä med ljusgråa metallribbor.
    Skapa konto
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Odlade dem ett år och fick också dessa jätteexemplar, det slutade med att grannarna låste dörrarna och gömde sig när jag kom och snällt ville dela med mig av skörden.😂
Idag håller jag mig till tomat i mindre modeller, gurka i normalstorlek, sockerärtor och lite vindruvor.

• Haha
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar skörda dem när de är ca 2 dm och grilla dem på lite olika sätt. De stora exemplaren (det är alltid någon som gömt sig) gör jag soppa på. Får faktiskt aldrig för många…
Men jag brukar bara ha 4-6 plantor.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Idag har jag påbörjat projektet att sätta vårlökar som börjat drälla in i diverse postboxar. Jag beställer alltid en massa roligt från olika sidor och sedan kan jag ändå inte hålla mig från att köpa några kilo på Lidl.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
H Harmagedon skrev:
Jag brukar skörda dem när de är ca 2 dm och grilla dem på lite olika sätt. De stora exemplaren (det är alltid någon som gömt sig) gör jag soppa på. Får faktiskt aldrig för många…
Men jag brukar bara ha 4-6 plantor.
Bara 4-6 plantor! 🤣

Idag har jag brottats med en försummad schersmin-buske. Man skulle också kunna kalla det för beskärning. Fick iaf inviga min mini-motorsåg. Mycket användbar vid kapning av grova stammar (vilket hela busken består i princip, därav brottningen).
Satte även lite lökar till våren.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Tampades med getingarna om krusbären innan de ramlade av busken. Tänkte koka marmelad, men det blev nog sylt, gott blev det iaf!
En kastrull med krusbärssylt kokar på en spis. Marmeladliknande konsistens syns tydligt i det gröna sylten.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Skördetid! Tomater och chili från växthuset, och frö från diverse växter (trädpion och gul lök i bilderna).

Hur funkar det att så gul lök från frö? Blir det någon lök av det?

Tomater och olika sorter av chilipeppar ligger på en bricka och en tallrik i ett kök.
Skapa konto
Frö från trädpion och gul lök på röd bricka, skördat för odling och diskussion om att så gul lök från frö i ett växthus.
Skapa konto
Frö från gul lök och trädpion på röd bricka, frågan om odling av lök från frö.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.