1 155 836 läst ·
8 539 svar
1156k läst
8,5k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Idag har jag sått ängsfröer från https://pratensis.se/. Än så länge bara 6 kvm, det var så mycket gräs jag hann gräva bort i år.
Kul, jag har plockat lite fröer från vit och rödklöver i förhoppning att jag kan så på lite fler ställenMathildatiger skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En granne, som har maskiner att bearbeta jorden med, har ett par hektar rödklöveräng. Det är man avundsjuk på!
Inte en lugn stund idag!
Byggt extrarum för en liten nu (höns)familj då på övriga i (höns)familjen ska bråka med de
Klippt gräs.
Grävt, lås huggit, upp ett par krikonbuskar ur torr lerjord.. de verkar visst sprida sig via sidorötter.
Planterat de på nytt ställe. Hoppas de tar sig.
Byggt extrarum för en liten nu (höns)familj då på övriga i (höns)familjen ska bråka med de
Logga in
Skapa konto
Klippt gräs.
Grävt, lås huggit, upp ett par krikonbuskar ur torr lerjord.. de verkar visst sprida sig via sidorötter.
Logga in
Skapa konto
Planterat de på nytt ställe. Hoppas de tar sig.
Logga in
Skapa konto
Invigt fruktpressen jag fick i födelsedagspresent senast och gjort äppelmust. Tog ett par bunkar av fallfrukten och fått kanske tre liter must, mest som ett första försök för att lära lite hur vi ska göra. Tittar man ut syns det inte ens att vi tagit någon frukt så det kan tänkas bli lite mer innan säsongen är över.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
De här fulingarna har legat framme i ett par veckor.
Som sagt hela håller länge i rumstemperatur. I vanliga fall brukar vi ha för många plantor så då brukar vi ha kvar till vintern.
Annars så kan man riva zucchinin rå och frysa in och använda som grytbas i tex köttfärssås.
Som sagt hela håller länge i rumstemperatur. I vanliga fall brukar vi ha för många plantor så då brukar vi ha kvar till vintern.
Annars så kan man riva zucchinin rå och frysa in och använda som grytbas i tex köttfärssås.
Odlade dem ett år och fick också dessa jätteexemplar, det slutade med att grannarna låste dörrarna och gömde sig när jag kom och snällt ville dela med mig av skörden.😂
Idag håller jag mig till tomat i mindre modeller, gurka i normalstorlek, sockerärtor och lite vindruvor.
Idag håller jag mig till tomat i mindre modeller, gurka i normalstorlek, sockerärtor och lite vindruvor.
Jag brukar skörda dem när de är ca 2 dm och grilla dem på lite olika sätt. De stora exemplaren (det är alltid någon som gömt sig) gör jag soppa på. Får faktiskt aldrig för många…
Men jag brukar bara ha 4-6 plantor.
Men jag brukar bara ha 4-6 plantor.
Idag har jag påbörjat projektet att sätta vårlökar som börjat drälla in i diverse postboxar. Jag beställer alltid en massa roligt från olika sidor och sedan kan jag ändå inte hålla mig från att köpa några kilo på Lidl.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Idag har jag brottats med en försummad schersmin-buske. Man skulle också kunna kalla det för beskärning. Fick iaf inviga min mini-motorsåg. Mycket användbar vid kapning av grova stammar (vilket hela busken består i princip, därav brottningen).
Satte även lite lökar till våren.
Satte även lite lökar till våren.
Skördetid! Tomater och chili från växthuset, och frö från diverse växter (trädpion och gul lök i bilderna).
Hur funkar det att så gul lök från frö? Blir det någon lök av det?
Hur funkar det att så gul lök från frö? Blir det någon lök av det?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto