1 132 824 läst ·
8 392 svar
1133k läst
8,4k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag har rensat så in i helsinki
Sydvästra sidan var tidigare ett igenväxt mörkt hörn utan gräsmatta.
Har klippt ner en jättesyrénhäck för att ge ljus.
Sedan gallrat träden på murket, inåtväxande och nedåtväxande. Jag är ingen expert utan tog sådant som såg onödigt ut, eller sånt jag slog skallen i. 🤬
Har kört tre släpvagnar till tippen och det blir nog två till innan det är färdigt.
Körsbärsträd vid lilla sandlådan.
Plommonträd i hörnet som slåss med allmän sallad av okända varianter.
Sen undrar jag lite försynt om någon vet vad detta är för träd?
Syns i förgrunden på första bilden ovan.
Det har taggar på grenarna, blommar i rosa på försommaren, och barken ser ut som på en enbuske ungefär.
Sedan gallrat träden på murket, inåtväxande och nedåtväxande. Jag är ingen expert utan tog sådant som såg onödigt ut, eller sånt jag slog skallen i. 🤬
Har kört tre släpvagnar till tippen och det blir nog två till innan det är färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det har taggar på grenarna, blommar i rosa på försommaren, och barken ser ut som på en enbuske ungefär.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut som bladen på vår rosenhagtorn men vi har mörkröda/mörklila blommor.pjgb skrev:
Jag har rensat så in i helsinki
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men kanske en rosa pärlhagtorn eller någon annan i släktet hagtorn med tankar på taggar och bladen.
Rosenhagtorn gillar inte kraftig beskärning för då sätter de väldigt många vattenskott. Vet inte om det är samma för liknande träd.
/Rikard
Tack! det ser ut på pricken som rosenhagtorn.R Rikard_Sa skrev:Ser ut som bladen på vår rosenhagtorn men vi har mörkröda/mörklila blommor.
Men kanske en rosa pärlhagtorn eller någon annan i släktet hagtorn med tankar på taggar och bladen.
Rosenhagtorn gillar inte kraftig beskärning för då sätter de väldigt många vattenskott. Vet inte om det är samma för liknande träd.
/Rikard
Beskar inte så hårt, det var mest gammalt och torrt på det. Eventuella skott tar robotgräsklipparen Bobby hand om 😆
Är osäker på om den blir kvar, taggarna var obehagliga men visst, fin på försommaren.
De är inte skott på marken som kommer det är vattenskott i trädet som kommer dvs massa grenar som går rakt upp.pjgb skrev:
Tips för syrenhäcken:pjgb skrev:
Kapa de flesta av "pinnarna" ca 15-30 cm från marken. Syren bryter nya skott i toppen där man klippt, så de långa pinnarna kommer att förbli kala nertill. Dessutom blommar den på fjolårsskotten så om man formklipper varje år kommer den aldrig att blomma.I fortsättningen gallrar man sedan ut lagom många pinnar varje år beroende på hur många årsväxter hög man vill ha häcken.
Tips för frukträden:
Ser okej ut för nu, eftersom du redan tagit så mycket från dem, men nästa år bör du fokusera på att ta bort i första hand grenar som växer uppåt för att få ner dem lite och hålla höjden begränsad så att det går att skörda. Dessutom vill man ta bort grenar som växer inåt, för att de inte ska bli för täta och trassliga igen. Om det är något träd du inte tagit så mycket ifrån kan du ta bort lite sådant redan i år. Ta hellre för lite än för mycket, annars får du bara en massa "vattskott" nästa år.
Klippt sniglar. Har knappt sett någon på flera veckor men de måste ha legat nån stans och bulkat. De är stora som spädgrisar.
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg