Det där med rabarber, vet inte hur mycket vi misshandlat våran, kapat den och givit bort delar, flyttat den flera gånger men den blir ett monster varje år oavsett. Vi tänker alltid göra nåt med den men det blir aldrig av så allt hamnar på komposten år efter år. Samma med hallonen, ingen vill ha dom men dom växer nåt otroligt.

V Ville_Vessla skrev:
Det där med rabarber, vet inte hur mycket vi misshandlat våran, kapat den och givit bort delar, flyttat den flera gånger men den blir ett monster varje år oavsett. Vi tänker alltid göra nåt med den men det blir aldrig av så allt hamnar på komposten år efter år. Samma med hallonen, ingen vill ha dom men dom växer nåt otroligt.
Varför skördar ni rabarbern om ni inte ska använda den? Den kan väl lika gärna stå kvar i landet då.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag tar gärna emot några hallonplantor om du har för många. Även vinbär.
Hämtar i Sörmland eller ev. lite längre bort.

//AA

Klippt gräset och känt lycka av att ha en trädgård.
Nyklippt gräsmatta med blommande buskar och en grusad gång i en trädgård, omgiven av blommor och krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
fabian2000 och 12 till
  • Laddar…
4774
Byggt terass odling på en bergssluttning. Imorgon rensa bort diverse ormbunkar och kottar samt miljoner barr som kommer komposteras till nästa sommar. Förra årets samlade löv är nu en gräsmatta 👍. Älskar att ta tillvara allt naturen ger ❤️.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Före- och efterbild av en hortensia i ett stenparti, där växten har klippts och döda delar har tagits bort.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Riktigt hemmabygge, inte alls snyggaste placeringen och gerillalösning men den funkar! Alla delar fanns på gården förutom kranen.
En IBC-tank med improviserad vattenuppsamlingslösning; rörsystem leder vatten ner i tanken från hängränna, omgiven av grus och en stenmur.
Skapa konto

Blev förvånad att vårt 35 kvm stora tak fyllde den på ca 2 veckor! Visserligen med ett åskoväder. Nu vill jag ha en till!
IBC-tank med kran kopplad till en grön slang som fyller en svart vattenkanna. Tankens kran och anslutningar visas tydligt.
Skapa konto

Hade köpt en billig kran i tunt gods, både kranen och muffen. Använde medföljande gängtejp och som vanligt funkar inte den så bytte till gänglinn och pasta. Nu är den tät.

Hur har ni andra gjort med era IBC-tankar?

• Gilla
fabian2000 och 7 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Riktigt hemmabygge, inte alls snyggaste placeringen och gerillalösning men den funkar! Alla delar fanns på gården förutom kranen.
[bild]
Blev förvånad att vårt 35 kvm stora tak fyllde den på ca 2 veckor! Visserligen med ett åskoväder. Nu vill jag ha en till!
[bild]
Hade köpt en billig kran i tunt gods, både kranen och muffen. Använde medföljande gängtejp och som vanligt funkar inte den så bytte till gänglinn och pasta. Nu är den tät.

Hur har ni andra gjort med era IBC-tankar?
När man börjar samla vatten inser man hur mycket det faktiskt är som faller i även ett litet regn..

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Sen inser man hur snabbt man tömmer den när man vattnar i trädgården när det inte regnar på ett tag…

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sen inser man hur snabbt man tömmer den när man vattnar i trädgården när det inte regnar på ett tag…
Ok jag MÅSTE skaffa en till! 😆

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hur var det nu, vatten är livets nektar.. 😊🌸👍

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Detta skulle vara en liten hosta / funkia… och det var den i några år - nu är den inte alls ”liten” längre..

Hand mot stora gröna hostablad i trädgård, bredvid en stenvägg.
Skapa konto

Dags att gräva bort, dela och placera ut på annat håll! Hoppas inte rötterna är lika stora som bladverket..

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Inte trädgården per se, men jag var i trädgården när jag gjorde det.
Våldsförde mig på avokadon vi har i fönstret i söderläge, den hade växt sig lång och gänglig, knappa en och en halv meter ungefär men inte så mycket på bredden. Nu klippte vi den ovanför de små utstickare som faktiskt kommit senaste veckorna. Får se om den tar sig..
Vore lite ledsamt om de gav sig, de har hängt med i 10 år eller nåt..
Två beskurna avokadoväxter i krukor på stenlagt underlag i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Kört ett överlastat släp med gräs svålar samt ris till tippen.
Alltid lika gemytligt på soptippen, alla backar och parkerar så bra. 🤗😂🫣

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Alltid lika gemytligt på soptippen, alla backar och parkerar så bra. 🤗😂🫣
Jovisst, det syns snabbt vem som kan backa med släp. Alltid lika roligt att titta på de som ”slår knut” på bil och släp. Finns även en och annan som har problem med bara bilen…

• Gilla
  • Älska
saiter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.