567 589 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
SEB var totalt ointresserade att få över mig och min sambo som kund nu när vi har kontaktat bankerna inför flytt och tillhörande låneuppgradering. "Jaha, ni är SACO båda två? Ja då är det 0,9% påslag som gäller". Inte något utrymme för förhandling och precis som miksil skriver så är dessa 0,9 sämre än en del listräntor.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag hade tur, fick behålla mitt påslag på 55 punkter ett år till. Efter det jag läst här och på andra ställen verkar det vara ovanligt med så "lågt" påslag. För två år sen när vi blev SEB-kunder tyckte jag dock att det var lite högt, har kollegor som då hade 40-45 punkters påslag.magda136 skrev:
Summa summarum: jag är säkert grundlurad av banken och ändå nöjd. Jaja. Men vi bor bra och månadskostnaden är hanterbar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Bara ett år till? det vanliga på SEB är väl att man förhandlar om påslaget för de kommande två åren, eller har de ändrat?magda136 skrev:
Påslaget gäller under bindningstiden för lånet. Förutom 3månaders lån då är påslaget giltigt i 2 år
Så binder du lånet i 10 år så har du det påslaget i 10 år
(så var det vår bankman förklarade det hela=
Så binder du lånet i 10 år så har du det påslaget i 10 år
(så var det vår bankman förklarade det hela=
Vi tröttnade på Danske Bank när dom ändrade vår rabatt från 0,8 till 0,5 så det blev Swedbank istället:
3-mån:
1) 2,09% 2) 2013-09-12 3) Swedbank4) 4,5 MSEK 5) PatrikJ 6) - 7) 2015-09-12
Kan tillägga att vår rabatt hos Swedbank är 0,85% på 3-månaders.
3-mån:
1) 2,09% 2) 2013-09-12 3) Swedbank4) 4,5 MSEK 5) PatrikJ 6) - 7) 2015-09-12
Kan tillägga att vår rabatt hos Swedbank är 0,85% på 3-månaders.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Någon har föreslagit att det borde vara med men eftersom uppgiften kan vara lite känslig (då det ger en hint om hur dyrt hus man har) och jag tror att färre vill dela med sig av info ju mer uppgifter man ber från dem så har jag inte ställt upp det som ett krav. Men rätt så många har ändå valt att dela med sig av informationen, t ex:
1) 2,03% 2) 2013-09-18 3) SEB 4) 2,8 mkr (65% belåning) 5) bYklCr 6) +0,50 7) 2015-05-28
Min slutsats är att belåningsgraden inte har med hur mycket ränta du får (under förutsättning att du håller dig under 85%).
1) 2,03% 2) 2013-09-18 3) SEB 4) 2,8 mkr (65% belåning) 5) bYklCr 6) +0,50 7) 2015-05-28
Min slutsats är att belåningsgraden inte har med hur mycket ränta du får (under förutsättning att du håller dig under 85%).
I alla fall hos vissa låneinstitut så har belåningsgraden i allra högsta grad påverkan på räntan man kan förhandla sig till. Däremot är det också så att en del institut ger "mängdrabatt", dvs premierar kunder som har stora lån, vilket ju till viss del motverkar låg belåningsgrad-premien.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag har konstaterat att det som är bra för mig (låg belåningsgrad och mycket amortering) är inte bra för banken (eftersom de tjänar mindre på mig).DIY_freak skrev: