567 585 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
3-mån
1) 2,21 % 2) 2013-12-28 3) SEB 4) 2,5 mkr (85%) 5) Skrellet 6) +0,65 7) 2015-09-28
1 år
1) 2,37 % 2) 2014-09-28 3) SEB 4) 1,32 mkr (85%) 5) Skrellet 6) +0,65 7) 2014-09-28
Var på vippen att byta från SEB till swedbank, krävdes rätt bökiga förhandlingar innan de gick med på 0,65 (hade 0,8 innan). Båda "villkorade" kring amortering (ner till 75%) och marginella sparkrav. Kul att SEB nu verkar mer konkurrensutsatta och Swedbank mer offensiva.
1) 2,21 % 2) 2013-12-28 3) SEB 4) 2,5 mkr (85%) 5) Skrellet 6) +0,65 7) 2015-09-28
1 år
1) 2,37 % 2) 2014-09-28 3) SEB 4) 1,32 mkr (85%) 5) Skrellet 6) +0,65 7) 2014-09-28
Var på vippen att byta från SEB till swedbank, krävdes rätt bökiga förhandlingar innan de gick med på 0,65 (hade 0,8 innan). Båda "villkorade" kring amortering (ner till 75%) och marginella sparkrav. Kul att SEB nu verkar mer konkurrensutsatta och Swedbank mer offensiva.
Redigerat:
Skrellet: Vad fick du för bud från Swedbank? Jag förhandlar med dem just nu och jag tycker det går väldigt trögt. Mycket sämre rabatt än tidigare. Vart erbjuden 2,46 på 3-mån... Ska kolla med SEB också. Och hur lyckades du övertyga SEB om att du skulle få 0,65? Den jag pratar med på Swedbank är helt omöjlig att förhandla med
.
Februaribruden: 2.27 på 3 mån, 2.46 på 1 år från swedbank.
SEB blev mer benägna att sänka när de (till sist) förstod att jag skulle byta bank. Jag var öppen med SEB från början att jag kollade med andra och kommer välja det lägsta, och när jag fått förslag från swedbank meddelade SEB att de behövde komma ner till 0,65 för att jag skulle va kvar.
SEB blev mer benägna att sänka när de (till sist) förstod att jag skulle byta bank. Jag var öppen med SEB från början att jag kollade med andra och kommer välja det lägsta, och när jag fått förslag från swedbank meddelade SEB att de behövde komma ner till 0,65 för att jag skulle va kvar.
inget att skryta över att man är osmart... Jag har bolån bundna i 3 år med ränta på 2,44% och har satt in pengarna på olika bundna bankkonton till en ränta bunden på motsvarande tid till en ränta på ca 3,0%. Tjänar jag ca 500:-/månad efter skatt på. Tack Danske Bank för att ni försämradr era kontovillkor så mycket att jag äntligen fick ändan ur och övergav ert nollsummespel (Duoflex) och började tjäna räntskillnad istället (passade samtidigt på att avsluta deras kassa guldkort och gick över till okq8 och tjänar dubbelt så mycket bonus).MaxPax skrev:
Redigerat av moderator:
Det ringde en rådgivnings-person från SEB i förrgår. Tydligen hade vi ett lån som skulle omförhandlas. De ville höja vårt påslag till 0.90, Lyckades förhandla till samma rabatt som tidigare, dvs 0.70.
Hej Lars (och andra intresserade). Jag fick samma svar som du när jag frågade för ett par år sedan, men nu har de en kampanj enligt infon på hemsidan, och första gången jag frågade blev jag erbjuden -0,20 % under 1 år (+ volymrabatten 0,20 %). Nästa gång jag frågade bättrade de på rabatten till -0,30 %. Någon egentlig förhandling var det inte om rabattens storlek, däremot hade de som krav att min fru skulle bli helkund (jag är kund där sedan länge).
Köksbordsförhandlingen om bankbyte gick inte vägen, däremot släppte banken byteskravet efter lite betänketid (vilket jag uppskattar för det känns tryggast att inte ha hela familjens ekonomi i samma bank).
På direkt fråga om de tänker återgå till sitt gamla oförhandlingsbara sätt när kampanjen är slut svarade de att "vi vill gärna behålla våra lånekunder även i framtiden", vilket jag tolkar som att det absolut kan gå att förhandla även fortsättningsvis.
Köksbordsförhandlingen om bankbyte gick inte vägen, däremot släppte banken byteskravet efter lite betänketid (vilket jag uppskattar för det känns tryggast att inte ha hela familjens ekonomi i samma bank).
På direkt fråga om de tänker återgå till sitt gamla oförhandlingsbara sätt när kampanjen är slut svarade de att "vi vill gärna behålla våra lånekunder även i framtiden", vilket jag tolkar som att det absolut kan gå att förhandla även fortsättningsvis.