567 590 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ny räntejustering för SEB-kunder igår, mina nya uppgifter:
1) 2,03% 2) 2013-09-18 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28
Är man för pessimistisk om man tror att detta rimligtvis måste vara mer eller mindre botten?
Hade du möjlighet att uppdatera förstasidan Per? kanske ska man till och med ta bort några av de gråmarkerade som är riktigt gamla, ser lite skevt ut i jämförelsen (fast omvänt kanske det är bra att de finns kvar så folk inte tror att dagens räntenivå är något som kommer gälla över tid)
/U
1) 2,03% 2) 2013-09-18 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28
Är man för pessimistisk om man tror att detta rimligtvis måste vara mer eller mindre botten?
Hade du möjlighet att uppdatera förstasidan Per? kanske ska man till och med ta bort några av de gråmarkerade som är riktigt gamla, ser lite skevt ut i jämförelsen (fast omvänt kanske det är bra att de finns kvar så folk inte tror att dagens räntenivå är något som kommer gälla över tid)
/U
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu har jag uppdaterat förstasidan så gott jag kunnat.ullberg skrev:Ny räntejustering för SEB-kunder igår, mina nya uppgifter:
1) 2,03% 2) 2013-09-18 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28
Är man för pessimistisk om man tror att detta rimligtvis måste vara mer eller mindre botten?
Hade du möjlighet att uppdatera förstasidan Per? kanske ska man till och med ta bort några av de gråmarkerade som är riktigt gamla, ser lite skevt ut i jämförelsen (fast omvänt kanske det är bra att de finns kvar så folk inte tror att dagens räntenivå är något som kommer gälla över tid)
/U
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Och nu har jag tagit bort äldre uppgifter (uppgifter från förra året) som inte känns lika aktuella längre så att det blir lite lättare att få en överblick.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Grymt, fattar att det är mycket jobb att hålla koll på uppdateringarna, men jag är glad för resultatet, det känns väldigt bra att ha något att luta sig mot när man träffar banken (det var väldigt nyttigt för mig i slutet av förra året när jag omförhandlade sist), så länge du orkar får du gärna fortsätta! (och kan jag hjälpa till på något sätt kan jag lägga lite tid på det)Per Eskilsson skrev:
/U
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu har jag uppdaterat vår egen bolåneränta liksom DIY_freaks.
Vår egen bolåneränta har stigit med mer än 15 punkter (18 punkter för att vara exakt), SEB har ökat sin marginal med 25% från +60 till +75, något jag inte är nöjd med. Förmodligen dags att byta bank..
Vår egen bolåneränta har stigit med mer än 15 punkter (18 punkter för att vara exakt), SEB har ökat sin marginal med 25% från +60 till +75, något jag inte är nöjd med. Förmodligen dags att byta bank..
Det verkar som SEB höjjer marginalerna över lag, hur kommer sig det, någon som har någon spaning?bobas skrev:
Vi fick 0,8 påslag i höstas på en 2-åring och en 3-mån. ~35-40% belåningsgrad. Omförhandling om 15mån så ännu kan mycket hända.
Till oss sa SEB att de kan inte ligga kvar på den lägre nivån (+50-60) utan har numera (tror hon sa +1,25 som utgångsnivå). Vi fick i april/maj +90 när vi omförhandlade våra rörliga (2års bindningstid) lån. Tror man kan få lägre om man ligger på lite, eller om man kommer som nykund.
Jag sa till henne att jag tyckte det var lite högt det vi fick, men hon sa att det fortfarande var lägre än andra banker, sa inget om det, men kan nog få samma nivå hos alla andra storbanker idag.. Så just nu är inte SEB någon räntepressare längre..
Jag sa till henne att jag tyckte det var lite högt det vi fick, men hon sa att det fortfarande var lägre än andra banker, sa inget om det, men kan nog få samma nivå hos alla andra storbanker idag.. Så just nu är inte SEB någon räntepressare längre..
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
+0,9 får man från SEB bara man är med i facket... (Unionen och något till)
Det kommer väl knappast som en överraskning.jackt skrev:Till oss sa SEB att de kan inte ligga kvar på den lägre nivån (+50-60) utan har numera (tror hon sa +1,25 som utgångsnivå). Vi fick i april/maj +90 när vi omförhandlade våra rörliga (2års bindningstid) lån. Tror man kan få lägre om man ligger på lite, eller om man kommer som nykund.
Jag sa till henne att jag tyckte det var lite högt det vi fick, men hon sa att det fortfarande var lägre än andra banker, sa inget om det, men kan nog få samma nivå hos alla andra storbanker idag.. Så just nu är inte SEB någon räntepressare längre..
Men om man ska tro nyhetsflödet så verkar Swedbank redo för att ta igen förlorade marknadsandelar. Det är bara att spela ut dem mot varandra (om man nu inte har bundit lånen på lite längre tid)
Det verkar som om hämtningen av SEB:s räntor till http://www.byggahus.se/upplaningsranta har gått sönder. Har SEB ändrat layout på sidan månne?
Var just in till SEB som de sa att jag kunde få behålla mitt räntepåslag på 0.75 om jag blev mer aktiv kund i banken, annars skulle jag få 0,90, vilket skulle totalt ge en höjning per månad med ~89 kr¹. Vad snällt av dem att ge en trogen kund samma erbjudande de ger vilken unionmedlem som helst.
Alternativet var att ta deras låneförsäkring för 171 kr/månad eller att skaffa ISK med automatisk insättning (vilket jag ser som poänglöst, har en tjänstepensionsförsäkring där och är inte nöjd).
Jag hävdade att jag ju var där för att _sänka_ månadskostnaden, men den gubben gick inte. Gick ut med oförrättat ärende.²
Låter som om man borde ge SwedBank en chans, även om jag tror det kan bli svårt. Sen gillar jag inte SwedBank heller, men det är av rent personliga orsaker (dålig service där jag bodde, dålig internettjänst) men då det här är typ 15 år sen så har det väl hänt lite sen dess.
¹) Bankmannen försökte först hävda att det var 889 kr per månad, men han räknade 0,15% som en multiplikator på 0,015 :what:. Kändes lite oseriöst. Kan de inte räkna procent på bankerna längre? Varför inte använda procent-funktionen i miniräknaren?
²) Hade han varit lite kvickare hade han ju insett att jag ju sänker månadskostnaden ändå, eftersom räntorna gått ner från det bundna lånet.
Alternativet var att ta deras låneförsäkring för 171 kr/månad eller att skaffa ISK med automatisk insättning (vilket jag ser som poänglöst, har en tjänstepensionsförsäkring där och är inte nöjd).
Jag hävdade att jag ju var där för att _sänka_ månadskostnaden, men den gubben gick inte. Gick ut med oförrättat ärende.²
Låter som om man borde ge SwedBank en chans, även om jag tror det kan bli svårt. Sen gillar jag inte SwedBank heller, men det är av rent personliga orsaker (dålig service där jag bodde, dålig internettjänst) men då det här är typ 15 år sen så har det väl hänt lite sen dess.
¹) Bankmannen försökte först hävda att det var 889 kr per månad, men han räknade 0,15% som en multiplikator på 0,015 :what:. Kändes lite oseriöst. Kan de inte räkna procent på bankerna längre? Varför inte använda procent-funktionen i miniräknaren?
²) Hade han varit lite kvickare hade han ju insett att jag ju sänker månadskostnaden ändå, eftersom räntorna gått ner från det bundna lånet.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Tack för felrapporten. Vi tittar närmare på detta och försöker fixa inom kort. Felet verkar ligga på vår sida, inte på SEBs. Tyvärr har vi fullt upp just nu med många andra saker men vi försöker fixa..beerfueled skrev: