564 192 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Jag lämnar SEB efter 10 år i banken då de enligt mig är helt styrda på direktiv uppifrån på vilka räntenivåer de ska erbjuda. Jag efterfrågar en personlig inställning från leverantörer till min privatekonomi, och accepterar inte argument som "det här är vad SEB kan erbjuda generellt" eller "du förstår inte hur dyrt det är för oss att låna ut pengar". Den bästa tycker jag den nya privatmarknadschefen bjöd på när han sa "du ska vara glad över att du haft så låg ränta tills nu".
Nordnet och Avanza erbjuder en ränta på 0.79%, hur kan då SEB tycka att 1.2% är bra? Ja, jag vet att småbankerna endast lånar upp till 50% av bostadens värde, men det förringar ändå inte jämförelsen, då storbankerna har transaktionsvolymerna att tjäna pengar på, plus tar en årlig avgift för kort, internet etc.
I mitt fall tillkommer flera företag med personalpensioner och mycket utlandstransaktioner där SEB tar 60 kr per transaktion. Dock blir jag nu behandlad som när jag var 25 år och nyexaminerad vid lånet av 100 tkr för en bostadsrätt...dvs jag ska vara glad och tacksam att jag får vara kund till SEB och borgen & säkerhet krävs i multiplar för att de ska vara nöjda.
Nordnet och Avanza erbjuder en ränta på 0.79%, hur kan då SEB tycka att 1.2% är bra? Ja, jag vet att småbankerna endast lånar upp till 50% av bostadens värde, men det förringar ändå inte jämförelsen, då storbankerna har transaktionsvolymerna att tjäna pengar på, plus tar en årlig avgift för kort, internet etc.
I mitt fall tillkommer flera företag med personalpensioner och mycket utlandstransaktioner där SEB tar 60 kr per transaktion. Dock blir jag nu behandlad som när jag var 25 år och nyexaminerad vid lånet av 100 tkr för en bostadsrätt...dvs jag ska vara glad och tacksam att jag får vara kund till SEB och borgen & säkerhet krävs i multiplar för att de ska vara nöjda.
Det är nog helt enkelt så att sötebrödsdagarna för lånekunder hos SEB är över (för den här gången). För vår del så har vi gått från +0,45, +0,90, +1,00 i räntepåslag. När nuvarande avtalsperiod går ut vid nyår så vet jag inte alls vad vi kan tänkas få. Ur storbankernas perspektiv är vi väldigt oattraktiva då vi plockar russinen ur många olika kakor för våra finansiella behov. Lyckligtvis bor vi på en mindre ort med (åtminstone när vi köpte) låga priser så vårt huslån är väldigt litet. Av döma av slutpriserna på sistone har dock prisutvecklingen tagit fart här också på bättre objekt. Tror i och för sig att det kan vara artificiellt uppblåsta siffror på grund av brist på objekt.TreeView skrev:Jag lämnar SEB efter 10 år i banken då de enligt mig är helt styrda på direktiv uppifrån på vilka räntenivåer de ska erbjuda. Jag efterfrågar en personlig inställning från leverantörer till min privatekonomi, och accepterar inte argument som "det här är vad SEB kan erbjuda generellt" eller "du förstår inte hur dyrt det är för oss att låna ut pengar". Den bästa tycker jag den nya privatmarknadschefen bjöd på när han sa "du ska vara glad över att du haft så låg ränta tills nu".
Ger 1,09% för huslånet idag och det lär väl hamna kring 1,50-2,00 till årsskiftet om inget markant händer på marknaden.
Är dock inte villig att acceptera storbankernas usla fondutbud med höga avgifter och höga courtage för att få ner bolåneräntan. Jag välkomnar en framtid med fler aktörer på bolånesidan som premierar låg risk före merförsäljning.
Vi har allt på rörligt som nu är nere på 0,69%, gammalt lån knutet till Stibor . (Jag har tackat nej till många "erbjudanden" om att byta till tremånaders rörligt.) Med facit i hand så skulle man köpt ett dubbelt så dyrt hus i tipp-topp-skick istället för att lägga pengar på renoveringar och liknande.
Har SEB med 0,79% idag och 35% belåning i Stockholm. I sommar måste jag förhandla om.
På 3-mån rörligt erbjöd SEB först rabatt på 0,51% = 1,49%, efter påpekande att Skandiabanken har 1,31% kunde SEB ge 0,54% rabatt = 1,46%. Urdåligt tycker jag!
Hur har ni som fått neråt 1,20% med SEB lyckats? För mig var det som att prata med en vägg. Fick ingen respons trots att jag sa att rabatten inte räcker och att jag kommer säga upp lånen. De vill helt enkelt inte ha mig som kund.
På 3-mån rörligt erbjöd SEB först rabatt på 0,51% = 1,49%, efter påpekande att Skandiabanken har 1,31% kunde SEB ge 0,54% rabatt = 1,46%. Urdåligt tycker jag!
Hur har ni som fått neråt 1,20% med SEB lyckats? För mig var det som att prata med en vägg. Fick ingen respons trots att jag sa att rabatten inte räcker och att jag kommer säga upp lånen. De vill helt enkelt inte ha mig som kund.
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Bigfoot skrev:Vi har allt på rörligt som nu är nere på 0,69%, gammalt lån knutet till Stibor . (Jag har tackat nej till många "erbjudanden" om att byta till tremånaders rörligt.) Med facit i hand så skulle man köpt ett dubbelt så dyrt hus i tipp-topp-skick istället för att lägga pengar på renoveringar och liknande.
Hur har du lyckats få ett lån som inte har någon villkorsändringsdag?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Det räcker inte att du bara hänvisar till Skandiabanken.Lars_M skrev:Har SEB med 0,79% idag och 35% belåning i Stockholm. I sommar måste jag förhandla om.
Hur har ni som fått neråt 1,20% med SEB lyckats? För mig var det som att prata med en vägg. Fick ingen respons trots att jag sa att rabatten inte räcker och att jag kommer säga upp lånen. De vill helt enkelt inte ha mig som kund.![]()
SEB vet om att Skandiabanken kräver att du lånar minst 2 miljoner, att ni är två som flyttar lönekontot och bankkorten till dem, att ni månadssparar minst 1 000 kr och att ni placerar minst 1 miljon(!) hos dem för att få deras lägsta som just nu är 1,31%.
Kontakta fler banker och säg att ni är intresserade av att byta till dom (under förutsättning att ni får bra boräntor). Först när ni har andra bra alternativ kan ni gå tillbaka till SEB och fråga om de är intresserade av att ha er kvar som kund. Men då är ni förmodligen så trötta på dem att ni kanske byter ändå.
De vill ha dig som kund men med en ordentlig lönsamhet på ditt engagemang. Jag tröttande på deras dåliga respons, och lämnade. Fick dock 1.2% som erbjudande.Lars_M skrev:Har SEB med 0,79% idag och 35% belåning i Stockholm. I sommar måste jag förhandla om.
Hur har ni som fått neråt 1,20% med SEB lyckats? För mig var det som att prata med en vägg. Fick ingen respons trots att jag sa att rabatten inte räcker och att jag kommer säga upp lånen. De vill helt enkelt inte ha mig som kund.![]()
Vad tog du istället som var bättre än 1,20%? Ser ovan att du nämner Avanza och Nordnet men då behöver man ju 3mio i placeringar.TreeView skrev:
Det var andra vägen runt för mig. Ålandsbanken har ju någon "Concierge" tjänst som kostade 5000 kr i året (tror jag det var) som var obligatorisk... Danske bank tror jag att jag betalar 129 kr per månad för deras Platinum tjänst som är i princip samma som Ålandsbankens...TreeView skrev: