AkutLumbago skrev:
3,0% rörligt bunden till repo. (repo + 1,5%)
Swedbank
Blir det rätt om jag skriver?:

repo + 1,5%:
1) 3,00% 2) 2012-04-17 3) uppgift saknas 4) Swedbank 5) AkutLumbago

Vilkorsändringsdag är i oktober

AkutLumbago skrev:
Vilkorsändringsdag är i oktober
AkutLumbago, förhandlade du fram detta 2011-10 ? Vi fick inte kopplingen till repo igen när vi var där i onsdags :( då sa hon att de inte ha "den produkt " kvar.:confused:

Kines skrev:
AkutLumbago, förhandlade du fram detta 2011-10 ? Vi fick inte kopplingen till repo igen när vi var där i onsdags :( då sa hon att de inte ha "den produkt " kvar.:confused:
Nej det var långt tidigare än 2010.

Jag vinner nog tävlingen om att ha högst ränta på bolånet!
Nordea, 3-månaders, 4.60 %, nästa ränteändring 2012-03-14

Uppenbarligen har vår rabatt hos Nordea försvunnit.
Jag har inte orkat ta tag i det här, för vi har väldigt lite lån. Vi ska snart bli skuldfria, då slipper vi problemet med att hålla rabatterna vid liv.

Edit:
Man ska visst ange lånebelopp. Lånet är på 110 tkr.

Redigerat:
b_hasse skrev:
Jag vinner nog tävlingen om att ha högst ränta på bolånet!
Nordea, 3-månaders, 4.60 %, nästa ränteändring 2012-03-14

Uppenbarligen har vår rabatt hos Nordea försvunnit.
Jag har inte orkat ta tag i det här, för vi har väldigt lite lån. Vi ska snart bli skuldfria, då slipper vi problemet med att hålla rabatterna vid liv.

Edit:
Grattis!!!!! ;)

Va skönt det låter att snart vara skuldfri. Bra jobbat b_hasse!

b_hasse skrev:
Såna har jag 30 stycken!

:D

Skuldfri, och sen då? Full konsumtion? Eller är det sparkontoräntorna som gör er sömnlösa sen? :-)

-MH- skrev:
Skuldfri, och sen då? Full konsumtion? Eller är det sparkontoräntorna som gör er sömnlösa sen? :-)
Kök, badrum och dusch/bastu behöver renoveras. Jag väntar alltså på höga realräntor och kris för byggföretagen. :D

Hög konsumtion, alltså. ;)

slacker skrev:
Efter dagens bankmöte:

3-Årig:
1) 3.54% 2) 2015-03-01 3) Handelsbanken 5) 2.745.000:- 4) Slacker

Klart bättre än 4.44% som det är i dagsläget och en besparing på ca 2100Sek i månaden.
KORREKTUR:

Då ändringsdatum var 1 Mars så låstes den slutligen på 3.4% efter en rabatt på 0.4% :thumbup: Jag är iaf nöjd.

Per Eskilsson skrev:
Vad har ni för bolåneränta och när löper den ut? Här listar vi verkliga räntor så att vi inte gör bort oss när vi går och förhandlar med banken.
[...]
Eftersom det är dags för oss att lägga om lånen (avtalsperioden löper ut den 28/3), så började jag läsa tråden på det sätt som jag tror att de flesta gör, nämligen för att hjälpa mig att se vad jag skall ha för mål i min förhandling med banken. Och då märkte jag två saker med tabellen på sidan 1 i tråden:
1) Jag saknar en beskrivning av "kolumnerna".
2) Jag saknar en kolumn för när avtalet med banken skrevs. Det behövs för att kunna bedöma hur "bra" avtalet är.

F.ö. kan jag berätta att SEB skickade hem papper till oss i förra veckan där de meddelade att "du kan välja att inte göra någonting. Då förlängs ditt lån automatiskt med tremånadersränta". Självklart säger de *ingenting* om att den rabatt vi hade tidigare i så fall försvinner *helt* och vi får ränta enligt prislistan.

Eftersom någon frågade tidigare i tråden så kan jag berätta att jag nu varit i kontakt med SEB och "förhandlat". Tidigare hade vi SEB:s "upplåningskostnad"+0,41%, idag kunde de inte gå lägre än +0,9%. Hon körde till och med med bilhandlartricket - "vänta jag skall fråga chefen" följt av "jag har ett väldigt bra erbjudande till dig, så här får vi inte göra i vanliga fall, men eftersom du är så speciell...". Hur dumma tror de att man är?!

Eller med andra ord 3,75% för 3-månaders. Är inte det *väldigt* dåligt? Jag bad henne ta en titt på vilka övriga affärer jag och min fru har i SEB och återkomma. Förhoppningsvis blir det bättre när de hittar företagens konton. Förut hade vi samma kontaktperson för alla våra affärer oavsett om de var privata eller för företagen, men nu har hon slutat. :-(

Nån annan som håller på och förhandlar nu (med SEB eller annan bank) eller kommit till avslut nyligen? Vad får ni för erbjudanden?

En bra kontaktperson kan löna sig, ja. När kontaktpersonen slutar är det ett bra läge att titta på bankens konkurrenter. ;)

Tack för feedback på "tabellen". Jag ska lägga till en beskrivning på kolumnerna och en kolumn när avtal senast gjordes med banken så att man kan bedöma hur bra avtalet är.

I teorin skulle man också vilja ha belåningsgraden men då tror jag att många inte skulle vilja posta sina lån. På #sägdinränta på twitter som ni inte kan ha missat har de valt att skippa lånets storlek eftersom det fick en del att inte vilja delta, och så har det varit hos oss också. Claes Hembergs poäng är att svenka folket är dåliga på att pruta och att bankernas marginal är större än en procent. Så gott som alla som prutar får en bättre ränta och det går att spara många 1000-lappar per år på det sättet.

Personligen tycker jag att det är sjukt samhällsoekonomiskt att vi alla ska behöva pruta minst en gång om året. Men så länge konkurrensen är dålig mellan bankerna och så länge bankerna kör med sina fultricks att ta bort rabatten utan att informera om det så har vi inget annat val.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.