567 589 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Finansinspektionen kräver från och med 1 juni att bankerna ska redovisa sin snittränta för föregående månad. Tanken var att utsätta bankerna för större konkurrens och därigenom sänka kundernas räntor. Nu har bankernas snittränta för september publicerats.
SEB fortsätter att höja sin tremånaders ränta och det blir rimligtvis ännu högre nästa månad när deras höjningar är ännu mer implementerade. SEB hade ett snitt på 1,33 % i maj, 1,42 % i augusti och är i september uppe på 1,58 %. Samtidigt har Stibor 3 månader sänkts med 0,10 så SEB mjölkar ut 10 500 kr extra på årsbasis idag jämför med i maj på ett lån på 3 miljoner. Lite synd att ett krav på bankerna att visa sina räntor leder till att räntorna höjs när tanken från Finansinspektionen var att det skulle stärka konsumenten.
Alla bankers snitt i september:
Danske bank 1,40 % (Bolån Premium)
SBAB 1,46 %
Skandiabanken 1,53 %
Swedbank 1,55 %
Handelsbanken 1,58 %
SEB 1,58 %
Nordea 1,65 %
Länsförsäkringar 1,84 %
SEB fortsätter att höja sin tremånaders ränta och det blir rimligtvis ännu högre nästa månad när deras höjningar är ännu mer implementerade. SEB hade ett snitt på 1,33 % i maj, 1,42 % i augusti och är i september uppe på 1,58 %. Samtidigt har Stibor 3 månader sänkts med 0,10 så SEB mjölkar ut 10 500 kr extra på årsbasis idag jämför med i maj på ett lån på 3 miljoner. Lite synd att ett krav på bankerna att visa sina räntor leder till att räntorna höjs när tanken från Finansinspektionen var att det skulle stärka konsumenten.
Alla bankers snitt i september:
Danske bank 1,40 % (Bolån Premium)
SBAB 1,46 %
Skandiabanken 1,53 %
Swedbank 1,55 %
Handelsbanken 1,58 %
SEB 1,58 %
Nordea 1,65 %
Länsförsäkringar 1,84 %
Medlem
· gävleborg
· 3 637 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag vet inte varifrån DI fått sin uppgift att Länsförsäkringars genomsnittränta för september är 1,84%. Enligt deras egen hemsida är den fortfarande 1,77%.daddydj skrev:
Oavsett vilket så är Länsförsäkringar den dyraste banken av dem alla.
Så här ser snitträntesidan ut nu:
Snittränta i september, 3 månader:
1. Danske Bank 1,40 procent (-0,03 jämfört med augusti)
2. SBAB 1,46 procent (samma som i augusti)
3. Skandiabanken 1,53 procent (-0,01 jämfört med augusti)
4. Ikano Bank 1,54 procent (-0,02 jämfört med augusti)
5. Swedbank 1,55 procent (+0,03 jämfört med augusti)
6. Handelsbanken 1,58 procent (+0,04 jämfört med augusti)
7. SEB 1,58 procent (+0,16 jämfört med augusti)
8. Nordea 1,65 procent (-0,02 jämfört med augusti)
9. Länsförsäkringar 1,77 procent (samma som i augusti)
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
SEB är inte längre den billigaste bolånebanken, åtminstone inte om man ser till genomsnittet. Då är Danske Bank och SBAB är betydligt intressantare.
Jag tittade efter Ålandsbanken som jag haft bra samtal med nu och kommer att byta till från just SEB. De ger mig 80 punkter rabatt på listräntan, dvs 1.20 som nu sen SEBs höjning blir klart billigare för mig som har 1.05 i påslag från SEB.
De låg på 1,30 i snittränta för augusti men verkar släpa med att publicera snitträntan för september.
Hittade även detta från förra månaden:
http://bors.six.se/ttspektra-web/af...=urn:newsml:six.se:20150907:SIXN_GjhywWnsqf:1
De låg på 1,30 i snittränta för augusti men verkar släpa med att publicera snitträntan för september.
Hittade även detta från förra månaden:
http://bors.six.se/ttspektra-web/af...=urn:newsml:six.se:20150907:SIXN_GjhywWnsqf:1
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag såg också att Ålandsbanken inte hunnit publicera sina septembersiffror än. De har egentligen hela dagen på sig. Uppgiften ska inte vara inne förrän senast fem arbetsdagar in på den nya månaden om jag minns rätt. 
Tror och hoppas de lägger sig först av alla.
Tror och hoppas de lägger sig först av alla.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Bytte nu bank från SEB till SBAB fick 1,16 med 0,15 rabatt i ett år. På köpet får man även sparkonto med 0,8% ränta, försök få det hos en storbank!
Hos SEB fick jag 1,25 + deras pålägg vilket inte gick att förhandla mer.
Hos SEB fick jag 1,25 + deras pålägg vilket inte gick att förhandla mer.
Det enda som oroar mig är att Sbab inte direkt varit någon prispressare tidigare, hoppas nu bara att det inte något dom kör med en kort period för att fiska kunder.mattetvilling skrev:
Seb:s bolånehandläggare verkar vara bakbundna av någon högre chef som bestämt sig för att göra sig av med så många kunder som möjligt.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Ja, precis. Ett av problemen med den dåliga konkurrensen är att vi kunder är för lata/bekväma. Vi må vara duktiga på att klaga men vi är sämre på att agera. Kanske har vi det för bra helt enkelt.
Ålandsbankens snittränta för September är nu publicerad.Per Eskilsson skrev:Jag vet inte varifrån DI fått sin uppgift att Länsförsäkringars genomsnittränta för september är 1,84%. Enligt deras egen hemsida är den fortfarande 1,77%.
Oavsett vilket så är Länsförsäkringar den dyraste banken av dem alla.
Så här ser snitträntesidan ut nu:
Snittränta i september, 3 månader:
1. Danske Bank 1,40 procent (-0,03 jämfört med augusti)
2. SBAB 1,46 procent (samma som i augusti)
3. Skandiabanken 1,53 procent (-0,01 jämfört med augusti)
4. Ikano Bank 1,54 procent (-0,02 jämfört med augusti)
5. Swedbank 1,55 procent (+0,03 jämfört med augusti)
6. Handelsbanken 1,58 procent (+0,04 jämfört med augusti)
7. SEB 1,58 procent (+0,16 jämfört med augusti)
8. Nordea 1,65 procent (-0,02 jämfört med augusti)
9. Länsförsäkringar 1,77 procent (samma som i augusti)
[länk]
SEB är inte längre den billigaste bolånebanken, åtminstone inte om man ser till genomsnittet. Då är Danske Bank och SBAB är betydligt intressantare.
3 mån 1,39% September 2015
bytte till swedbank med 71 punkter rabatt
Nu är det verkligen dax att byta bank.
Förhandlade alldeles nyss med min (ex) bankman på SEB om ett av våra "mindre" bolån som ska omförhandlas,
Hamnade 1.40 i påslag och ingen möljoghet att omförhandla.
Dock är det lite småkrångligt, ca 80% av våra lån har vi fortfarande till bra ränta (0,7% påslag) fram till september nästa år.
Är det någon som har erfarenhet av att byta bank stegvis, att man flyttar alla sina bankaffärer utom en viss del av lånen?
Förhandlade alldeles nyss med min (ex) bankman på SEB om ett av våra "mindre" bolån som ska omförhandlas,
Hamnade 1.40 i påslag och ingen möljoghet att omförhandla.
Dock är det lite småkrångligt, ca 80% av våra lån har vi fortfarande till bra ränta (0,7% påslag) fram till september nästa år.
Är det någon som har erfarenhet av att byta bank stegvis, att man flyttar alla sina bankaffärer utom en viss del av lånen?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Detta är anledningen till att jag tycker att man ska ha samma "slut på rabatten-datum" på alla sina bolån. Enklast att få till detta är att lägga allt i ett enda lån. Vi som har haft flera lån och behöver pruta med banken ibland flera gånger per år förstår hur dumt det är att ha olika rabatter på olika delar.
Håller med dig och vi hade så från början, men sen så har vi allt eftersom varit tvugna att låna extra några gånger till diverse renoveringsprojekt i huset och eftersom bankmannen inte ville/kunde ändra omförhandlingsdatum på de befintliga lånen så var det bara att köra på.Per Eskilsson skrev:Detta är anledningen till att jag tycker att man ska ha samma "slut på rabatten-datum" på alla sina bolån. Enklast att få till detta är att lägga allt i ett enda lån. Vi som har haft flera lån och behöver pruta med banken ibland flera gånger per år förstår hur dumt det är att ha olika rabatter på olika delar.
Vi har några olika lån hos SEB som löper ut vid olika tidpunkter:
Fördelar:
* Man får en bra inblick i hur SEB hanterar bolån.
Nackdelar:
* Blir väldigt många förhandlingar.
Som kund i SEB har jag ingen särskild bankman utan hamnar hos någon slumpmässig person varje gång. Detta gör att man får lång uppförsbacke varje gång man kontaktar banken och måste förklara lite bakgrund. Min slutsats efter 25 förhandlingar är att:
Det spelar liten roll vad jag som kund gör. Om jag sparar i fonder, har hög eller låg lön, hög eller låg belåning osv påverkar marginellt. Det som avgör min ränta är vilka direktiv de anställda fått från "högre ort". Just nu är direktiven påslag på 1,40 %, take it or leave it. Man kan förhandla några punkter men bankens vilja styr till största delen vilket påslag man hamnar på. För ett par år sedan var jag fullproppad med bra argument och förhandlade stenhårt men fick ändå skambud. Genom att ringa upp en kvart senare och hamna hos någon annan har jag fått en bättre deal utan att pruta. Nu verkar de vara mer samstämmiga/toppstyrda så svårt att göra så mycket.
Fördelar:
* Man får en bra inblick i hur SEB hanterar bolån.
Nackdelar:
* Blir väldigt många förhandlingar.
Som kund i SEB har jag ingen särskild bankman utan hamnar hos någon slumpmässig person varje gång. Detta gör att man får lång uppförsbacke varje gång man kontaktar banken och måste förklara lite bakgrund. Min slutsats efter 25 förhandlingar är att:
Det spelar liten roll vad jag som kund gör. Om jag sparar i fonder, har hög eller låg lön, hög eller låg belåning osv påverkar marginellt. Det som avgör min ränta är vilka direktiv de anställda fått från "högre ort". Just nu är direktiven påslag på 1,40 %, take it or leave it. Man kan förhandla några punkter men bankens vilja styr till största delen vilket påslag man hamnar på. För ett par år sedan var jag fullproppad med bra argument och förhandlade stenhårt men fick ändå skambud. Genom att ringa upp en kvart senare och hamna hos någon annan har jag fått en bättre deal utan att pruta. Nu verkar de vara mer samstämmiga/toppstyrda så svårt att göra så mycket.