564 224 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Ser inte fram emot att förhandla om påslaget hos SEB om ett år. De har ju redan räknat om (=höjt) formeln för inlåningskostnad två gånger. Dessutom verkar de personliga påslagen gått upp rejält. SEB måste tälja guld med pennkniv.
Är det någon som bytt bank nyligen och kan berätta hur det går till rent praktiskt?
Jag har idag Seb och mina villkor går ut sista dec, om dom inte matchar dom andra bankerna så vill jag vara beredd på att byta.
Jag har idag Seb och mina villkor går ut sista dec, om dom inte matchar dom andra bankerna så vill jag vara beredd på att byta.
Var på SEB nu. De förklarar att deras kostnader för lånen har ökat. Men för f-n 3 mån rörligt är 3 mån rörligt. Tråkigt att det blir dyrare för dom men varför skall jag ta smällen? Det ändras ändå sen efter 3 månader har gått. När det sänks så sänker dom minsann inte. Måttligt trött på SEB. När det fasta lånen släpps loss blir det Handelsbanken.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Glöm inte posta din boränta på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/form så att du kan jämföra din boränta med andra. Helt säkert får du bättre ränta hos någon av SEBs konkurrenter. Hos t ex SBAB kan du numera få 1,31 % utan att pruta (under förutsättning att du minst lånar 2,5 mkr och har en belåningsgrad på 65%).MrPerllon skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Vi bytte bank i mars. Så här gick det till: https://www.byggahus.se/bloggar/mar...-bank-gav-oss-3-438-kr-per-r-och-tog-5-h.htmlPeter2400 skrev:
Jag ringde till Sbab idag för att kolla läget lite, hon jag pratade med tyckte inte att det behövde vara så krångligt
med bolån, hon värderade vårt hus ca 5% högre än värdet som man får om man använder Värdeguiden, ett pris som enligt mig ligger ca 5-10% under nuvarande marknadsvärde.
Vi hamnar precis över 70% belåning och fick då en ränta på 1.33%, dom kräver inget annat av en mer än man betalar månadsfakturan, autogiro, faktura eller e-faktura finns att välja på.
Kontakten med tidigare bank sköter dom.
Amortering var helt valfritt.
Jag nämnde att vi idag har en ränta på 1.18, då sa hon att efter man bestämt sig för att ta bolånet kan få
någon typ av nykundsrabatt som täcker upp den skillnaden.
Jag ska givetvis fråga Seb om dom tänkt fortsätta med bolån och vad dom isåfall kan ge mig för ränta
under 1.30 får dom ge mig annars byter jag direkt.
med bolån, hon värderade vårt hus ca 5% högre än värdet som man får om man använder Värdeguiden, ett pris som enligt mig ligger ca 5-10% under nuvarande marknadsvärde.
Vi hamnar precis över 70% belåning och fick då en ränta på 1.33%, dom kräver inget annat av en mer än man betalar månadsfakturan, autogiro, faktura eller e-faktura finns att välja på.
Kontakten med tidigare bank sköter dom.
Amortering var helt valfritt.
Jag nämnde att vi idag har en ränta på 1.18, då sa hon att efter man bestämt sig för att ta bolånet kan få
någon typ av nykundsrabatt som täcker upp den skillnaden.
Jag ska givetvis fråga Seb om dom tänkt fortsätta med bolån och vad dom isåfall kan ge mig för ränta
under 1.30 får dom ge mig annars byter jag direkt.
Jag har 1.05% just nu och jag har påslag på 77 punkter, jag förhandlade förra hösten. Jag förklarade att för min bankman att jag söker långsiktighet, det verkar inte vara SEB strategi. SUCK, siktet är inställt på att byta bank nästa år.
Ni som tecknat nytt bolån i augusti och september, vad har nå fått för ränta? Är intresserad av både rörligt och bundet.
Jag ska göra om mitt byggnadskreditiv till bolån. Har mailat olika banker för att se vad dom kan erbjuda mig för ränta om jag skulle välja dem. Dock har jag mest fått svar att dom gärna vill diskutera detta vid ett personligt möte. Jag har ingen större lust att springa runt på en massa möten bara för att veta vilken ränta dom kan erbjuda.
Jag har redan bokat möte med min bank där jag har byggnadskreditivet. Skulle dock vilja veta vad bra räntor ligger på idag så jag har något att jämföra med. För jag utfår från att min bank bara kommer presentera en räntesats som dom tänker ge mig.
Vill gärna ha lite kött på benen för att kunna förhandla om räntan.
Kan lägga till att jag läst bygghus bolånetråd. Den är bra, men nästan alla är anonyma, vilket gör att man får ta det lite med en nypa salt.
Jag ska göra om mitt byggnadskreditiv till bolån. Har mailat olika banker för att se vad dom kan erbjuda mig för ränta om jag skulle välja dem. Dock har jag mest fått svar att dom gärna vill diskutera detta vid ett personligt möte. Jag har ingen större lust att springa runt på en massa möten bara för att veta vilken ränta dom kan erbjuda.
Jag har redan bokat möte med min bank där jag har byggnadskreditivet. Skulle dock vilja veta vad bra räntor ligger på idag så jag har något att jämföra med. För jag utfår från att min bank bara kommer presentera en räntesats som dom tänker ge mig.
Kan lägga till att jag läst bygghus bolånetråd. Den är bra, men nästan alla är anonyma, vilket gör att man får ta det lite med en nypa salt.
Vi har haft SEB i många år, inför förlängningsdagen 28 sep höjde de oss från 0,65 till 1,15 i påslag (vilket blev 1,42% rörlig 3 mån ränta, från 0,85%!) varför vi inlett dialog med andra banker och kommer under okt byta till Swedbank där vi fått 1,13.Anna1984 skrev:
Vad har ni för belåningsgrad? Antar att allt ligger som bottenlån?Skrellet skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Klicka på "Alla" på boräntesidan och visa "Endast medlemmar" och "Senaste 30 dagarna": https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...ast30Days/bank=0/belaningsgrad=alla/lan=alla/Anna1984 skrev:Ni som tecknat nytt bolån i augusti och september, vad har nå fått för ränta? Är intresserad av både rörligt och bundet.
Och gå in på "Snitträntor" för att se snitträntorna (https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan) på alla nytecknade lån. Senast om 5 arbetsdagar så har alla banker redovisat deras snitträntor för september då kommer jag uppdatera snitträntesidan med septembersiffrorna.
Redigerat:
1,40 % verkar vara SEB:s nya "golv". Väldigt svårt att komma under vad de ger till fackförbunden. När de samtidigt har höjt marginalen rejält med höjd påhittad upplåningsränta kommer SEB gå från att vara den billigaste banken till att vara dyrast. 1,66 % är numera normalnivån hos SEB för ett 3-månaderslån som tecknas idag.
Själv har jag som tur är ett bra tag kvar innan mitt påslag ska omförhandlas hos SEB men om inget händer börjar det bli dags att se sig om.
Själv har jag som tur är ett bra tag kvar innan mitt påslag ska omförhandlas hos SEB men om inget händer börjar det bli dags att se sig om.
Ska ner till swedebank kl 13.
Vi har 1.58% på en "bottenlånsdel" och 2.52% på resten upp till 85% belåningsgrad. Allt 3mån rörligt.
Det ger oss en tot ränta på 1.74%.
Har jag förstått det rätt om andra banker verkar ge en och samma ränta på hela beloppet upp till 85% belåningsgrad?
Jag måste hitta ett argument att få ner räntan. Känns kasst att ligga på 1.74% med strax under 85% i belåningsgrad.
Vi har 1.58% på en "bottenlånsdel" och 2.52% på resten upp till 85% belåningsgrad. Allt 3mån rörligt.
Det ger oss en tot ränta på 1.74%.
Har jag förstått det rätt om andra banker verkar ge en och samma ränta på hela beloppet upp till 85% belåningsgrad?
Jag måste hitta ett argument att få ner räntan. Känns kasst att ligga på 1.74% med strax under 85% i belåningsgrad.
Redigerat: