564 224 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Ja, bankerna (även Swedbank) brukar ge bottenlån upp till 85% så det kommer göra en hel del på er boräntekostnad att slippa topplånet.
Nu vet jag inte hur mycket ni lånar men gå in på https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html och kolla vad de erbjuder via deras formulär. Allt över det är SBAB erbjuder är ju dumt att acceptera.
Ta gärna med boräntelistan till banken och visa upp vad andra fått. Varför ska du ha sämre ränta än övriga?
Och tittar man på de som rapporterat in på sistone som har en belåningsgrad på 85% så ligger snitträntan på 1,31%.
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days/bank=0/belaningsgrad=hog/lan=alla/
Nä, bättre ränta eller byt bank. Berätta gärna hur det går.
Nu vet jag inte hur mycket ni lånar men gå in på https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html och kolla vad de erbjuder via deras formulär. Allt över det är SBAB erbjuder är ju dumt att acceptera.
Ta gärna med boräntelistan till banken och visa upp vad andra fått. Varför ska du ha sämre ränta än övriga?
Och tittar man på de som rapporterat in på sistone som har en belåningsgrad på 85% så ligger snitträntan på 1,31%.
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days/bank=0/belaningsgrad=hog/lan=alla/
Nä, bättre ränta eller byt bank. Berätta gärna hur det går.
Per, vore praktiskt om boräntelistan kunde uppdatera SEB-räntorna själv en gång i kvartalet. Ni har ju redan all data (påslag och "upplåningskostnad"). De andra bankerna har jag ingen koll på.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Ja, vi har pratat om att göra det. Problemet är att vi inte har "Rabatt till" för alla, ungefär bara hälften. Skulle vi autouppdatera för vissa men inte för andra, eller för alla (även om rabatten gått ut) så finns det stor risk att vi jämför äpplen med päron.
Ett annat problem är att de andra bankerna inte har samordnade räntejusteringsdagar (som SEB har 4 gånger om året). På Swedbank t ex en kund få ny ränta den 28 september medan en annan får det den 30 oktober. Och dessa datum vet de allra flesta inte om vilka datum de är. Till detta kommer att det näst intill är omöjligt att veta vilket datum ens rabatt går ut om man inte sparat ursprungsavtalet fysiskt. Det står inte någonstans på internetbanken. I alla fall inte på Swedbanks internetbank. Tror du förstår hur jag menar.
Ett annat problem är att de andra bankerna inte har samordnade räntejusteringsdagar (som SEB har 4 gånger om året). På Swedbank t ex en kund få ny ränta den 28 september medan en annan får det den 30 oktober. Och dessa datum vet de allra flesta inte om vilka datum de är. Till detta kommer att det näst intill är omöjligt att veta vilket datum ens rabatt går ut om man inte sparat ursprungsavtalet fysiskt. Det står inte någonstans på internetbanken. I alla fall inte på Swedbanks internetbank. Tror du förstår hur jag menar.
Idag var vi som tidigare sagt nere på Swedbank för förhandling. Han hävdade fortfarande att bottenlånsränta enbart gällde till 70% belåningsgrad.
Dock så värderade han upp huset rejält så vi sänkte belångsgraden till 70%
Vi fick en rörlig ränta på 1.48%. En rättså bra sänkning för oss ändå.
Dock så värderade han upp huset rejält så vi sänkte belångsgraden till 70%
Vi fick en rörlig ränta på 1.48%. En rättså bra sänkning för oss ändå.
Har du kollat vad du får för ränta hos Sbab?plan-g skrev:
Om man tex. lånar 2.8 och huset är värt 4
dvs. 70% belåningsgrad så får man 1.33%.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Glöm inte fylla i din boränta här https://mobil.byggahus.se/ekonomi/borantor/formplan-g skrev:
och nöj dig inte med 1,48 om du t ex kan få 1,33 på SBAB. Kolla med fler banker än din befintliga.
Ah, trist att dealen rök för dig MH - då har jag åter lite bättre avtal än dig. Jag fick ju min försämrad till STIBOR 1M + 0.9% (utan golv på 0% dock) för flera år sedan, men har inte fått det försämrat igen sedan dess. Det är väl en tidsfråga antar jag.-MH- skrev:
Just nu ligger jag på 0,557%, men det kan bli lite lägre den 15:e när min ränta sätts om. Undrar om någon privatperson har lyckats få minusränta än. Sannolikt inte, men någon borde kunna ligga bra nära.
Lagkravet idag är 85%, men det finns en branschöverenskommelse om att gemensamt sätta gränsen vid 75%, något som de flesta försöker hålla fast vid. Men konsekvensen av detta är att man i praktiken kan ge väldigt fördelaktiga "topplån" på de sista tio procenten.Anna1984 skrev:
I slutändan är det en förhandlingsfråga lika mycket som allt annat och bottnar framförallt i bankens bedömning av er kreditvärdighet och er bostads värde på sikt (läs området ni bor i).
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Lista över bankernas bottenlån.Anna1984 skrev:
SBAB: 85 procent
SEB: 85 procent
Ikanobanken: 85 procent (75 procent om du inte lägger hela bolånet hos ikano bank)
Handelsbanken: 75 procent men kan på vissa orter uppgå till 85 procent
Nordea: 75 procent
Länsförsäkringar: 75 procent
Ålandsbanken: 75 procent
Swedbank: skriver inget på sin hemsida om hur stort bottenlånet är
Danskebank: skriver inget på sin hemsida om hur stort bottenlånet är
Redigerat:
Vi har SHB med 85% belåning utan sämre ränta på någon del.plan-g skrev:Ska ner till swedebank kl 13.
Vi har 1.58% på en "bottenlånsdel" och 2.52% på resten upp till 85% belåningsgrad. Allt 3mån rörligt.
Det ger oss en tot ränta på 1.74%.
Har jag förstått det rätt om andra banker verkar ge en och samma ränta på hela beloppet upp till 85% belåningsgrad?
Jag måste hitta ett argument att få ner räntan. Känns kasst att ligga på 1.74% med strax under 85% i belåningsgrad.