K Kane skrev:
Hur stämmer det med 140-150 kubik/år?
Stämmer att det är genom vattenmätaren.

Till gräsmatta och växthus tar vi från nämnda tankar och vattendrag
 
Ja då hänger jag med, inte helt vanligt att vattna 2500kvm och 20mm är, ju mer en rotblöta för gräs än att ”fukta” ytan.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Tre vuxna i villa gjorde av med 130 kubikmeter förra året. Mycket lite till trädgård rent allmänt men tar vara på regnvatten i några tunnor. Enligt beräkningen 140 l/dag borde vi använt 153 kubikmeter.
Vattnet kostar 19kr/kbm och fasta kostnader på 6200:-
 
Fotografen Fotografen skrev:
Så var det dags igen, två veckor tidigare i år, 43 m3. En femtiotreårig tjurig gubbe och en katt.
Så var vi där igen.
Lite senare, vattenverket har flyttat tidpunkten för avläsning.
Hursom, 63 m3 på femton månader.
Katten bor kvar, och gubben blir femtifem i år.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K
Fotografen Fotografen skrev:
Så var vi där igen.
Lite senare, vattenverket har flyttat tidpunkten för avläsning.
Hursom, 63 m3 på femton månader.
Katten bor kvar, och gubben blir femtifem i år.
De håller på att bygga ett nytt vattenverk i kommunen och det märks på räkningen
Ca 800 kr mer i kvartalet för min del har jag för mig
Årsförbrukning enligt sista räkningen var på 30 m³. Det har pendlat mellan 27-32 m³ sista året
 
K Kakelugnen566 skrev:
De håller på att bygga ett nytt vattenverk i kommunen och det märks på räkningen
Ca 800 kr mer i kvartalet för min del har jag för mig
Årsförbrukning enligt sista räkningen var på 30 m³. Det har pendlat mellan 27-32 m³ sista året
Då börjar vattnet bli ganska dyrt? Eller?
800kr/kvartal X 4 = 3 200kr /30m3 =106,667 SEK/m³
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Attitudeswe
5pers. Betalar 35:40kr/m3 + moms

Stapeldiagram visar faktisk och förväntad förbrukning av m³ per år från 2022 till 2026, med minskning väntad 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag betalar ingenting mer än elen för vattnet. Det är helt fantastiskt med egen brunn...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalar ingenting mer än elen för vattnet. Det är helt fantastiskt med egen brunn...
Måste vara fantastiskt att ha gratis tillgång vattenpumpar. 😂 Men jag antar att den kostnaden är nästan försumbar jämfört med "kommunalt vatten".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara fantastiskt att ha gratis tillgång vattenpumpar. 😂 Men jag antar att den kostnaden är nästan försumbar jämfört med "kommunalt vatten".
Ja, huset är från 89, vattenpumpen ingick vid köpet. Den fungerar utan problem fortfarande...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalar ingenting mer än elen för vattnet. Det är helt fantastiskt med egen brunn...
Jag hade egen brunn de första 15 åren, men det började bli dåligt, smakade plåt, så ändå glad när det kommunala erbjöds..
Så brunnsvattnet används till trädgården
 
K Kakelugnen566 skrev:
Jag hade egen brunn de första 15 åren, men det började bli dåligt, smakade plåt, så ändå glad när det kommunala erbjöds..
Hos oss stannar inkopplingen av kommunalt inte under halva miljonen. Jag är glad varje dag jag slipper...
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Hos oss stannar inkopplingen av kommunalt inte under halva miljonen. Jag är glad varje dag jag slipper...
Tro jag det! Oj, det var saftigt. För 10 år sen betalade jag runt 150 tusen, om jag minns rätt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalar ingenting mer än elen för vattnet. Det är helt fantastiskt med egen brunn...
Ända fram till brunnen sinar...
Har du mätt hur mycket el det kostar med egen brunn? Har också det med pump på 80 meters djup (obekräftad info).
 
K Kane skrev:
Ända fram till brunnen sinar...
Har du mätt hur mycket el det kostar med egen brunn? Har också det med pump på 80 meters djup (obekräftad info).
Min sinar inte, sjukt bra genomströmning i en åder.

Enda gången jag ens ser energin från vattenpumpen är när jag har backspolning på vattenfilter, då ligger jag på 590 W under en timme. Det sker naturligtvis på natten när elen är billig och effekttariffen är noll.

Edit: där jag bor finns en vattenkälla på toppen av berget på en udde 20 meter över havet. Det är bra tryck i sötvattenådrorna. På andra sidan dalen har de saltvatten, men de har inte berg. Jag räknade ut att vårt vatten kommer från sjöar runt 30 km in i landet
.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.