143 762 läst ·
316 svar
144k läst
316 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
Tre vuxna i villa gjorde av med 130 kubikmeter förra året. Mycket lite till trädgård rent allmänt men tar vara på regnvatten i några tunnor. Enligt beräkningen 140 l/dag borde vi använt 153 kubikmeter.
Vattnet kostar 19kr/kbm och fasta kostnader på 6200:-
Vattnet kostar 19kr/kbm och fasta kostnader på 6200:-
Hobbyelektriker
· E
· 15 379 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 466 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 466 inlägg
De håller på att bygga ett nytt vattenverk i kommunen och det märks på räkningenFotografen skrev:
Ca 800 kr mer i kvartalet för min del har jag för mig
Årsförbrukning enligt sista räkningen var på 30 m³. Det har pendlat mellan 27-32 m³ sista året
Då börjar vattnet bli ganska dyrt? Eller?K Kakelugnen566 skrev:
800kr/kvartal X 4 = 3 200kr /30m3 =106,667 SEK/m³
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 466 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 466 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 466 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 466 inlägg
Min sinar inte, sjukt bra genomströmning i en åder.K Kane skrev:
Enda gången jag ens ser energin från vattenpumpen är när jag har backspolning på vattenfilter, då ligger jag på 590 W under en timme. Det sker naturligtvis på natten när elen är billig och effekttariffen är noll.
Edit: där jag bor finns en vattenkälla på toppen av berget på en udde 20 meter över havet. Det är bra tryck i sötvattenådrorna. På andra sidan dalen har de saltvatten, men de har inte berg. Jag räknade ut att vårt vatten kommer från sjöar runt 30 km in i landet
.

