H
blackarrow blackarrow skrev:
Flyttat och i nya huset har vi fördubblat vattenförbrukningen. Inga ändrade vanor..
Men har en nyare "smart" Bosch diskmaskin. Whirlpool tvättmaskin, ingen tork/tumlare.
Kvarnen för matavfallet ska ju ha vatten vilket är nytt.

Var den gamla Cylinda disk-&tvättmaskinerna vattansnålare än dagens moderna maskiner?
Ingen läcka någon stanns. Är mätaren stilla, kolla det.
 
H H-Thomasson skrev:
Ingen läcka någon stanns. Är mätaren stilla, kolla det.
Jo, jag har tittat på mätaren. Den stannar iaf. Dock har jag ej försökt mig på att kontrolla om den mäter rätt volym.

Jag är skeptisk till Ikeas patenterade(?) smarta spar-blandare som ger kallvatten redan i mittenlaget. Den är svår att öppna lite. Det blir mera full fart direkt på vattenflödet alltså.

Hur är det med diskmaskiner? Kan de använda extra vatten för att torka(kondensera vatten)?

Lite off (my) topic kanske, men dottern fick läsa av deras vattentätare pga föreningen noterat onormal hög vattenförbrukning. Jag misstänker deras nya Samsung tvätt/tork (kombimaskin). Finns det inte torktumlare som drar mer vatten än tvättmaskiner?
 
Snittar 13,4m3 per månad just nu. Har legat på 150-160m3 per år de senaste åren med 2+3 i familjen. Trädgårdsvatten har vi i egen brunn så förbrukningen är ganska konstant över året.
 
S
Hej igen!
Jag ringde just kommunen och bad om ursäkt över sen inlämning av vattenmätarställningen. 😅

Våra familjeförhållanden har ändrats till och från genom åren. Barn som flyttar ut och kommer tillbaka. Numera bor vi två vuxna och ett vuxet barn i huset. Jag jobbar fortfarande på annan ort och är borta sammanlagt 22 veckor per år. Dottern är sällan hemma fredag-måndag.

Kommuntjejen sa att vår vattenförbrukning har gått upp sedan förra avläsningen. Dottern flyttade hem för ganska exakt ett år sedan så det är ju rimligt.

Vi går från 60 till 70 kubik per år. 😅

Jag har haft lite koll på förbrukningen genom åren. Det högsta vi haft är 120 kubik. Då bodde alla hemma.

Jag stänger fortfarande av kranen när jag tvålar in mig och jag spolar fortfarande på stora knappen. Jag unnar mig också en långdusch åtminstone ett par gånger i månaden. 😁
 
K
Efter att ha läst ovanstående inlägg kollade jag mina sista räkningar.
Sept -24 låg jag på 38 kbm/år. Nästkommande räkning hade vattensparandet renderat med -11 kbm!
Så min nya förbrukning är för tillfället 27 kbm/ år. Fått ny självavläsande vattenmätare också f.r.om maj månad
 
S
K Kakelugnen566 skrev:
Efter att ha läst ovanstående inlägg kollade jag mina sista räkningar.
Sept -24 låg jag på 38 kbm/år. Nästkommande räkning hade vattensparandet renderat med -11 kbm!
Så min nya förbrukning är för tillfället 27 kbm/ år. Fått ny självavläsande vattenmätare också f.r.om maj månad
Sparar du medvetet på vattnet eller är du vattensnål av naturen? ☺️Jag började stänga av kranen när den stod på i onödan när vi flyttade till hus. Annars har jag inte direkt snålat.
 
K
S Strumpberg skrev:
Sparar du medvetet på vattnet eller är du vattensnål av naturen? ☺️Jag började stänga av kranen när den stod på i onödan när vi flyttade till hus. Annars har jag inte direkt snålat.
Samma som du, stänger av kranen och i duschen drar jag ner styrkan vid intvålning för det blir så kallt under tiden! 😆
Eget vatn till vattning ute
 
Kan uppdatera igen =)

Barn1 född mitt 2017, nr2 tidigt 2021. Syns på förbrukningen (tygblöjor ger lite extra tvätt)
Diagram över vattenförbrukning i kubikmeter per år från 2017 till 2024, visar ökning runt 2022 och stabilisering runt 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

100kubik om året. Två vuxna två barn (4 resp 8).
Jag jobbar hemma sedan sommaren 2024 vilket drar upp förbrukningen ca 10kubik.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Jag måste skaffa mig en vattenmätare så att jag vet hur mycket jag gör av med. Med egen brunn så är det värt en del att kunna övervaka förbrukningen på något sätt. Dessutoma hade det varit bra att hitta smygläckor (vis av erfarenhet, jag har just haft en vattenskada pga ett droppande rör - men det hade garanterat mätaren inte detekterat).
 
mellan 100-150 liter/dygn per vuxen räknas som normal förbrukning, har jag läst någonstans
 
T tergo skrev:
mellan 100-150 liter/dygn per vuxen räknas som normal förbrukning, har jag läst någonstans
Så jag kan alltså fylla badtunnan var femte dag då...
...om det skulle vara det enda vatten jag och frugan gör av med.

Det är ju extremt olika hur mycket vatten man förbrukar. Just nu går det mycket till vattning av plantor, regnvattnet är ju slut sedan länge...
 
68 kbm två vuxna och två idrottande barn. Vi köpte huset med prunkande trädgård av ett äldre par, trodde så klart att vår vattenförbrukning skulle gå upp men det va tvärtom. Den gick ned ned 35 kubik och de hade sin förklaring, vår talkbacke till trädgård behöver rätt mycket extra vatten för att prunka.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag måste skaffa mig en vattenmätare så att jag vet hur mycket jag gör av med. Med egen brunn så är det värt en del att kunna övervaka förbrukningen på något sätt. Dessutoma hade det varit bra att hitta smygläckor (vis av erfarenhet, jag har just haft en vattenskada pga ett droppande rör - men det hade garanterat mätaren inte detekterat).
Hade tänkt jag skulle sätta en på brunnen också, vore intressant att veta hur mycket vi vattnar med.
Har köpt en flödesmätare och trycksensor, tänkte bygga nått smart vattenfelsliknande.
Ska bara hitta tiden, som vanligt 😬
 
51kubik per skalle och år verkar vara det man räknar med.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så jag kan alltså fylla badtunnan var femte dag då...
...om det skulle vara det enda vatten jag och frugan gör av med.
Ja, om du låter bli att skita, laga mat, diska och tvätta.


I Sverige förbrukas i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn. 140 liter står för den direkta vattenanvändningen och inkluderar 60 liter för personlig hygien, 30 liter för toalettspolning, 15 liter för disk, 15 liter för tvätt, 10 liter för mat och dryck och 10 liter övrigt
https://vattenbokhandeln.svensktvat...elande-Analys-Hushallens-vattenkonsumtion.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.