Då jag har relativt lågt vattentryck så hamnar vi säkert mycket lägre på dusch och vattenkranar, men vattning av planteringar och badtunna (byter vatten 3 gånger per år) lyfter ju lite också. Men duschen lär ju vara kraftigt dominerande på årsbasis...
 
K
T topmount skrev:
68 kbm två vuxna och två idrottande barn. Vi köpte huset med prunkande trädgård av ett äldre par, trodde så klart att vår vattenförbrukning skulle gå upp men det va tvärtom. Den gick ned ned 35 kubik och de hade sin förklaring, vår talkbacke till trädgård behöver rätt mycket extra vatten för att prunka.
Talkbacke?
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Så jag kan alltså fylla badtunnan var femte dag då...
...om det skulle vara det enda vatten jag och frugan gör av med.

Det är ju extremt olika hur mycket vatten man förbrukar. Just nu går det mycket till vattning av plantor, regnvattnet är ju slut sedan länge...
Oh, smålandskusten fick,( i alla fall jag,)
25 mm I går söndag. Så nu är tunnorna fulla 👌
 
K Kakelugnen566 skrev:
Oh, smålandskusten fick,( i alla fall jag,)
25 mm I går söndag. Så nu är tunnorna fulla 👌
Jag kommer inte ihåg när det regnade så mycket att det började droppa från taken sist. Måste vara mitten av april någonstans. Kollade in statistik för Göteborg (där jag vet att det regnat när det inte regnat där jag bor) och det verkar stämma rätt bra. 20:e April verkar det ha regnat där, regnet som kom den 1:a maj, det räckte inte för att det skulle börja droppa från taken.
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer inte ihåg när det regnade så mycket att det började droppa från taken sist. Måste vara mitten av april någonstans. Kollade in statistik för Göteborg (där jag vet att det regnat när det inte regnat där jag bor) och det verkar stämma rätt bra. 20:e April verkar det ha regnat där, regnet som kom den 1:a maj, det räckte inte för att det skulle börja droppa från taken.
Tittade i min almanack och den 4 maj kom det 10 mm, men innan dess enstaka dgr med 1-4 mm. Så vi är inte bortskämda med regn precis
Det behövs mycke!! 🌧️ ☔ överallt!!
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
344 kbm gjorde vi av med förra året på 3 personer.
 
196 kubik. 2 vuxna plus 2 barn
 
Ca 240 kubik.
2 vuxna 2 barn.

Lite förvånad över så mycket.
 
K Kakelugnen566 skrev:
Talkbacke?
Tallbacke skall det vara, så klart.
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
130kbm, 2 vuxna, 3 barn 5-9 år. Vattnar ute mestadels med vatten från egen brunn.
 
Ca 140-150 kubikmeter per år.

Så fort det är frostfritt så kör vi odlingarna på från tankar som fylls från vattendrag bredvid.
Vattning av gräsmattan drar enorma mängder.
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Växterna drar ca 500 liter om dygnet.
 
P Pligg85 skrev:
Ca 140-150 kubikmeter per år.

Så fort det är frostfritt så kör vi odlingarna på från tankar som fylls från vattendrag bredvid.
Vattning av gräsmattan drar enorma mängder.
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Växterna drar ca 500 liter om dygnet.
50 kubik för att hålla fuktigt per omgång?

Hur många fotbollsplaner fuktar du?
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Hur stämmer det med 140-150 kubik/år?
 
150 är nog bara de kubik som kommer genom ”kranen” och han betalar för.
 
  • Gilla
Pligg85 och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
50 kubik för att hålla fuktigt per omgång?

Hur många fotbollsplaner fuktar du?
50 kubik motsvarar 20mm regn på 2500 kvm.

Ska man vattna är det rejält en gång i veckan som funkar.

Har ca 3200 kvm som är prio men vattnar ca 2500.

Klipper dock 20.000kvm

En fotbollsplan är ju inte ens en hektar även med marginal runtom.

Så mina 2500kvm är väl typ en tredjedels fotbollsplan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.