143 760 läst ·
316 svar
144k läst
316 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
Då jag har relativt lågt vattentryck så hamnar vi säkert mycket lägre på dusch och vattenkranar, men vattning av planteringar och badtunna (byter vatten 3 gånger per år) lyfter ju lite också. Men duschen lär ju vara kraftigt dominerande på årsbasis...
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 464 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 464 inlägg
Talkbacke?T topmount skrev:68 kbm två vuxna och två idrottande barn. Vi köpte huset med prunkande trädgård av ett äldre par, trodde så klart att vår vattenförbrukning skulle gå upp men det va tvärtom. Den gick ned ned 35 kubik och de hade sin förklaring, vår talkbacke till trädgård behöver rätt mycket extra vatten för att prunka.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 464 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 464 inlägg
Oh, smålandskusten fick,( i alla fall jag,)pacman42 skrev:
25 mm I går söndag. Så nu är tunnorna fulla 👌
Jag kommer inte ihåg när det regnade så mycket att det började droppa från taken sist. Måste vara mitten av april någonstans. Kollade in statistik för Göteborg (där jag vet att det regnat när det inte regnat där jag bor) och det verkar stämma rätt bra. 20:e April verkar det ha regnat där, regnet som kom den 1:a maj, det räckte inte för att det skulle börja droppa från taken.K Kakelugnen566 skrev:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 464 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 464 inlägg
Tittade i min almanack och den 4 maj kom det 10 mm, men innan dess enstaka dgr med 1-4 mm. Så vi är inte bortskämda med regn precispacman42 skrev:
Jag kommer inte ihåg när det regnade så mycket att det började droppa från taken sist. Måste vara mitten av april någonstans. Kollade in statistik för Göteborg (där jag vet att det regnat när det inte regnat där jag bor) och det verkar stämma rätt bra. 20:e April verkar det ha regnat där, regnet som kom den 1:a maj, det räckte inte för att det skulle börja droppa från taken.
Det behövs mycke!! 🌧️ ☔ överallt!!
Ca 140-150 kubikmeter per år.
Så fort det är frostfritt så kör vi odlingarna på från tankar som fylls från vattendrag bredvid.
Vattning av gräsmattan drar enorma mängder.
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Växterna drar ca 500 liter om dygnet.
Så fort det är frostfritt så kör vi odlingarna på från tankar som fylls från vattendrag bredvid.
Vattning av gräsmattan drar enorma mängder.
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Växterna drar ca 500 liter om dygnet.
50 kubik för att hålla fuktigt per omgång?P Pligg85 skrev:Ca 140-150 kubikmeter per år.
Så fort det är frostfritt så kör vi odlingarna på från tankar som fylls från vattendrag bredvid.
Vattning av gräsmattan drar enorma mängder.
Bara att vattna det närmaste vi brukar prioritera att hålla fuktig tar 50 kubik per omgång vilket är 1-2 ggr veckan om det är torrt.
Växterna drar ca 500 liter om dygnet.
Hur många fotbollsplaner fuktar du?
50 kubik motsvarar 20mm regn på 2500 kvm.M MsTake skrev:
Ska man vattna är det rejält en gång i veckan som funkar.
Har ca 3200 kvm som är prio men vattnar ca 2500.
Klipper dock 20.000kvm
En fotbollsplan är ju inte ens en hektar även med marginal runtom.
Så mina 2500kvm är väl typ en tredjedels fotbollsplan?