Byggahus.se
Prova att mata in dina siffror på https://www.skandiabanken.se/lana/bolan/
Det är en bra referenspunkt för dina förhandlingar med andra banker om inte annat. Det hjälpte i alla fall oss att få ned räntan på SEB - även om de självklart kommer att smyghöja den igen i sommar.

Det ger mig 1.83% ränta. Lägger jag mina sparpengar (typ 100k) där så får jag ner den till 1.77%.
1.77% är ju vad handelsbanken erbjöd (0.25 i rabatt) så det blir nog att jag får ta den gamla storbanken ändå.

Har nog för lite lån för att förhandla mer... Kanske.
Svds räntebarometer vill att jag ska ha 1.34% som sagt...

niklaspersson skrev:
Det ger mig 1.83% ränta. Lägger jag mina sparpengar (typ 100k) där så får jag ner den till 1.77%.
1.77% är ju vad handelsbanken erbjöd (0.25 i rabatt) så det blir nog att jag får ta den gamla storbanken ändå.

Har nog för lite lån för att förhandla mer... Kanske.
Svds räntebarometer vill att jag ska ha 1.34% som sagt...
Mata in siffrorna efter din uppvärdering så bör du få bättre - deras räntor är mycket [edit: känsliga] för belåningsgrad.

Tänkte ju slippa en uppvärdering då min lånegrad bara är på 73%.

Ändrar jag den parametern så får jag 0,02% bättre ränta vare sig den är värd 1 mille eller 1,2 (värdet ligger runt där eller snäppet högre).

Jag får nog kanske vara nöjd med handelsbankens 1,77... Även om deras snittränta är mycket lägre (för de med större lån oftast dock).

Jag tror niklaspersson har matat in sina siffror efter uppvärderingen till 1,1 mkr.

Bäst ränta verkar man få om man:

- har ett lån på 2,9 mkr
- har en belåningsgrad på 61 %
- har en bra inkomst
- är två yrkesarbetande i hushållet

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Gjorde liten eller ingen skillnad om jag ändrade värdet "efter värdering" faktiskt.

SEB ligger bäst till. 1,49% erbjöd dom mig om jag tog deras visakort och fick lönen in dit istället.
Matchar inte handelsbanken så byter jag. 1500 spänn om året är ju alltid något. Handelsbanken tjänar ju sin beskärda del av kakan ändå tydligen...

Handeösbanken ville lura in mig att binda på 3 år på en gång. Dom jäklarna :)

Redigerat:
Hej!

Ny på forumet och nybliven husägare (snart). Kommer köpa ett nyproducerat hus för 3 000 000 kr där jag går in med en kontantinsats på 1 400 000 kr. Med andra ord behöver jag ett lån på 1 600 000 kr.

Nu kommer nog de flesta tycka att jag är dum men funderar på att binda lånet på 10 år.
- Varför? Jag tror inte för fem öre på bostadssituationen idag i Sverige. Ett bundet lån gör att jag vet vilken månadskostnad jag har. Jag kommer amortera 2000kr/månad.

Vad tror ni jag kan få ner räntan till för ett lån på 1,6 mille bundet i 10 år?

Välkommen emilson!

Jag tror att du kan få ner 10 årsräntan till 2,60-2,80.

Intressant att jämföra med vad folk skrev för några år sedan.
Vi sitter på 1.5% ca 2 milj i lån. 65% belåning.
Skulle antagligen kunna pruta ner ytterst lite till men ser inte att det är värt arbetet.

Tror du kan få ner 10 åringen till 2.2 iaf..

Excel
Hej,

Jag har 0,77% över SEB upplåningskostnad, detta ger mig 1,29% ränta idag.
Lån 2.050.000 SEK
Skuldsättningsgrad 73%

Skulle SEB förnya till en 3-månadersperiod idag skulle jag landa på 1,01%

Nöjde mig med 1.49% hos handelsbanken. Dvs 0.53 i rabatt.
Omöjligt att dom kunde matcha SEB sa dom så då tackade jag och ringde SEB... På andra linjen ringde min gamla bank handelsbanken upp och sa "okej då".
Hade gärna bytt till SEB som låg absolut lägst utan prut, men enkelheten i att inte byta bank vägde över.
Strax under 600 000 i lån.

SEB dementerar att de ska skrota upplägget med upplåningsränta + påslag. Vi får väl se i sommar vad de kommer med för modell när bankerna måste börja redovisa kundernas snittränta. Som skeptiker är jag rädd att kunderna blir lidande igen. Måste bankerna visa snitträntan måste de dribbla med räntorna så att så många som möjligt känner sig nöjda med sin ränta.

niklaspersson skrev:
Nöjde mig med 1.49% hos handelsbanken. Dvs 0.53 i rabatt.
1,49 är kanske inte den allra bästa räntan men bra mycket bättre än 1,77 som du fick erbjudande om när du ringde runt. Åt helt rätt håll. Bra jobbat!

daddydj skrev:
SEB dementerar att de ska skrota upplägget med upplåningsränta + påslag.
Ja, jag såg det. Hittar inte länken nu. Tror ändå att de kommer att skrota upplägget i sommar men de vet inte riktigt hur de ska göra övergången.

Har också sett att SEB höjer 10-årsräntan kraftigt. På tre veckor har den stigit med hela 0,59 %.
https://www.byggahus.se/upplaningsranta

Per Eskilsson skrev:
1,49 är kanske inte den allra bästa räntan men bra mycket bättre än 1,77 som du fick erbjudande om när du ringde runt. Åt helt rätt håll. Bra jobbat!
Man kan säga att jag gick från 0.25 i rabatt till 0.53 iaf:) dubblering! Bankerna (särskilt handelsbanken) tjänar såpass så jag skäms inte. För min del blir det bara 1600 spänn per år så ingen stor deal egentligen.
Jag har ju inget stort lån eller en hel familj som har bankkort, så att förhandla mer kändes svårt.
Nordea var nog sämst iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.