Hemmakatten
jag är en av de alla passiva lånetagare. Men fick nog i maj förra året och fick då räntan sänkt till 1,6%. Nu är den 1,15%. Vi har helt ränterörligt lån, dvs. inget 3-månaders. Vi är nöjda med räntan, har en låneskuld på ca 60% av marknadsvärdet. Det kluriga dock var att när frågade vice kontorschefen hur räntan räknades ut, fick jag till svar att det var en intern "hemlighet" och att kontorschefen enligt vice kontorschefen gett oss alltför bra ränta.Visst, vi är nöjda med räntan men tycker att den kanske borde sjunkit de senaste månaderna. Något som vet utifrån vilka villkor Handelsbanken räknar vår ränta? eftersom det uppenbarligen inte är efter de vanliga påslagen eller rabatterna?

Per Eskilsson skrev:
Att SEBs upplåningsränta just idag ligger på 0,30 visar bara att räntan är på väg neråt. Din ränta är 0,52 (upplåningsräntan den 18 mars) + 0,65 (ditt påslag) dvs 1,17 % (fram till nästa räntejustering som för dig sker den 17 juni). SEBs listpris ligger just nu på 2,05 (övriga storbankers listpris ligger på 2,02). 2,05-1,17 = 0,88 % rabatt.

0,65 % i påslag är bra. Inte så många andra har kvar så lågt påslag enligt räntetabellen.

Med mitt påslag på 0.65 och 3 mån upplån hade jag vid en räntejustering idag haft 0.95 i ränta, Samtidigt är listpriset 2.05 vilket ger att jag (just idag) skulle ha en rabatt på 1.2%. Ska SEB justera innan avtal går ut?

Redigerat:
Problemet att prata om vad räntan är mellan räntejusteringarna är att lura sig själv.

Den "rörliga" 3-månadersräntan är inte en rörlig ränta utan en fast ränta som justeras var 3e månad.

Det intressanta är vad räntan är vid justeringstillfället. Och eftersom SEB satt i system att sänka sina upplåningsräntor mellan justeringstillfällena så går deras upplåningsränta inte riktigt att förlita sig på.

Per Eskilsson skrev:
Problemet att prata om vad räntan är mellan räntejusteringarna är att lura sig själv.

Den "rörliga" 3-månadersräntan är inte en rörlig ränta utan en fast ränta som justeras var 3e månad.

Det intressanta är vad räntan är vid justeringstillfället. Och eftersom SEB satt i system att sänka sina upplåningsräntor mellan justeringstillfällena så går deras upplåningsränta inte riktigt att förlita sig på.
Ja men då får man vända deras sänkning mellan justeringstillfällen mot dom vid ev omförhandling.

Absolut. Det ska bli intressant att se hur SEB transformerar kundernas påslag till rabatter. Tror att de medvetet låter deras listpris ligga högst av alla (2,05 i stället för 2,02) för att rabatten ska upplevas så stor som möjligt när de gör om i juni.

Tror och hoppas att alla bankers listpris kommer justeras ner under 2 % inom kort.

Hemmakatten skrev:
jag är en av de alla passiva lånetagare. Men fick nog i maj förra året och fick då räntan sänkt till 1,6%. Nu är den 1,15%. Vi har helt ränterörligt lån, dvs. inget 3-månaders. Vi är nöjda med räntan, har en låneskuld på ca 60% av marknadsvärdet. Det kluriga dock var att när frågade vice kontorschefen hur räntan räknades ut, fick jag till svar att det var en intern "hemlighet" och att kontorschefen enligt vice kontorschefen gett oss alltför bra ränta.Visst, vi är nöjda med räntan men tycker att den kanske borde sjunkit de senaste månaderna. Något som vet utifrån vilka villkor Handelsbanken räknar vår ränta? eftersom det uppenbarligen inte är efter de vanliga påslagen eller rabatterna?
Förut har jag för mig att Handelsbanken redovisade även in din "helt rörliga ränta" (som jag tror var en 1-månadsränta) på Handelsbanken.se (även om man inte längre kan teckna den bindningsperioden) men nu verkar det som de tagit bort den räntan även från deras hemsida så det är svårt att säga. Men jag skulle tro att de kör med en rabatt på den rörliga räntan de också. Kolla om rabatten inte står i några papper (om du fick några) (eller i din internetbank) som du fick i samband med att du fick din nya ränta.

Per Eskilsson skrev:
Absolut. Det ska bli intressant att se hur SEB transformerar kundernas påslag till rabatter. Tror att de medvetet låter deras listpris ligga högst av alla (2,05 i stället för 2,02) för att rabatten ska upplevas så stor som möjligt när de gör om i juni.

Tror och hoppas att alla bankers listpris kommer justeras ner under 2 % inom kort.
Jag skulle gissa att de gör tvärtom. Datumet då de överför från påslag till rabatt, så sänker de säkert sina listräntor tillfälligt, för att då konvertera till en så liten rabatt som möjligt. Sedan höjer de listräntorna igen, och vinsterna ..

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Förut har jag för mig att Handelsbanken redovisade även in din "helt rörliga ränta" (som jag tror var en 1-månadsränta) på Handelsbanken.se (även om man inte längre kan teckna den bindningsperioden) men nu verkar det som de tagit bort den räntan även från deras hemsida så det är svårt att säga. Men jag skulle tro att de kör med en rabatt på den rörliga räntan de också. Kolla om rabatten inte står i några papper (om du fick några) (eller i din internetbank) som du fick i samband med att du fick din nya ränta.
Handelsbanken kör med ränterabatt. Vi har fått den på papper.

elpaco skrev:
Jag skulle gissa att de gör tvärtom. Datumet då de överför från påslag till rabatt, så sänker de säkert sina listräntor tillfälligt, för att då konvertera till en så liten rabatt som möjligt. Sedan höjer de listräntorna igen, och vinsterna ..
Kanske. Men just nu så framstår SEB utåt som den dyraste banken (i och med att de har ett högre listpris än sina konkurrenter).

elpaco skrev:
Det stämmer säkert. På de tiden SEB jobbade med rabatter som de andra var de otroligt duktiga på att mjölka sina offer genom att manipulera listräntan.

Intressant är ju SEB s ränta om man är medlem i SACO, = 1,3
Sedan har vi Länsförsäkringar, 0,3 i rabatt om man är guldkund. = 1,7
Sedan har vi Ica banken, personalrabatt på 0,3. = 1,4

Per Eskilsson skrev:
Kanske. Men just nu så framstår SEB utåt som den dyraste banken (i och med att de har ett högre listpris än sina konkurrenter).
Om du var en storbank med en stor stock privatkunder och fick välja mellan att vinna några få kunder den kommande månaden eller öka marginalerna på hela stocken - vad skulle du göra? Klart de är dyrast just nu, det kommer gynna dem massor. När räntorna är konverterade kommer de att börja tävla om nya kunder igen ..

Jag förhandlade om påslaget på ett av våra lån i veckan. Förhandla är väl inte rätt ord, snarare monolog...
Påslaget jag fick av SEB var 1,13... En ordentlig försämring jämfört med de 0,7 vi hade förut.
Tur att det är 1,5 år till vi ska förhandla om våra stora lån. Men då är det dax att byta bank igen...

Har ringt runt till SBAB, Swedbank, Nordea och handelsbanken.
1.77 är dom lägst. Då får jag 0.25 i rabatt.
Fattar inte hur ni kan förhandla ned räntan så pass!
Har lån på 582000 på en br med minsta värde 795000. Vid ny värdering kanske 1100000...
Svds räntebarometer säger att jag bör kunna få 1.34... Begriper då inte hur..
Hur gör ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.