Absolut. Men som sagt. Har följt det noga senaste åren. Alltid varit mycket länge med detta än hos annan bank med 0,5 i rabatt eller tom 0,7. Eller som nu, 0,9. Dvs hade jag haft 0,9 i rabatt hos Swedbank eller de andra hade jag fortfarande haft högre än vad jag har nu.

Men om två år får man väl fundera. Då SEB höjt till 1,15 i fackerbjudandet nu. Sen ska de ju sluta med denna modell och börja köra rabatt även dom.

difference skrev:
Men om två år får man väl fundera.
Om någon annan bank kan låna ut till ett lägre pris än SEB tycker jag du ska byta bank innan dess.

Per Eskilsson skrev:
Om någon annan bank kan låna ut till ett lägre pris än SEB tycker jag du ska byta bank innan dess.
Ingen annan bank är ens i närheten av 0,9 + upplåningsräntan hos SEB. Och har inte varit senaste två åren. Då har jag såklart räknat med rabatt hos de övriga.

Per Eskilsson skrev:
Säg inte det. Vi själva har lägre än 0,9 + SEBs upplåningsränta på Swedbank och det finna andra som också har det. Se [länk]
Knappast med 2,5 mille i lån och 71% belåningsgrad. Swedbank erbjöd för två år sedan 0,3 i rabatt och Nordea 0,4.
Då har vi även en del kapital och inkomster på 30 000 kr + 20 000 kr efter skatt.

Två kollegor här på jobbet, som även dom är höginkomsttagare, fick sämre erbjudande från Swedbank resp Nordea förra veckan. Än med 1,15 + upplåningsräntan hos SEB. Detta är i Sthlm. De har ungefär samma belåningsgraden, ca 70%.

Om du leker lite med "belåningsgradsfiltret" på boräntesidan så ser du att de som har mellan 50-85% i belåningsgrad har lägre ränta i genomsnitt än de som har lägre belåningsgrad.

Per Eskilsson skrev:
Om du leker lite med "belåningsgradsfiltret" på boräntesidan så ser du att de som har mellan 50-85% i belåningsgrad har lägre ränta i genomsnitt än de som har lägre belåningsgrad.
Ja det är ju ingen nyhet. Men dels är det en väldig skillnad på 50-60 än 70 också. Och storleken på lånet är av minst lika mycket betydelse.

Kan inte öppna den där skitsidan i mobilen. Men har svårt att tro att en majoritet med liknande storlek på lån och liknande belåningsgrad har lägre ränta än vad vi har. Får kolla det sen.

I tabellerna du länkade till kan jag bara se en handfull som har lägre än 0,9 + hos SEB. Och lika få som har mer än 0,5 i rabatt hos övriga banker.

Marive skrev:
Ja det intressanta är ju vad SEB:s fiktiva upplåningsränta är nu 17/6 när räntan justeras nästa gång.
Ja, det intressanta är som sagt vad SEBs upplåningsränta stannar på den tredje onsdagen i juni, dvs om två veckor.

Jovisst. Men tvivlar på att den än högra än 0,3-0,4 då. För uppenbart annars. Och då skulle jag ligga på motsvarande 0,7-0,8 procent rabatt hos de andra bankerna. Vilket bara ett fåtal verkar ha i den där listan.

Men snart blir det lättare att jämföra då SEB slutar med sin modell. Vet ej när de gör det.

De har sagt att de ska sluta med sin modell i sommar men sedan har jag läst någonstans att de sedan har dementerat detta. Kanske de inte själva har bestämt sig riktigt.

difference skrev:
Jovisst. Men tvivlar på att den än högra än 0,3-0,4 då. För uppenbart annars. Och då skulle jag ligga på motsvarande 0,7-0,8 procent rabatt hos de andra bankerna. Vilket bara ett fåtal verkar ha i den där listan.

Men snart blir det lättare att jämföra då SEB slutar med sin modell. Vet ej när de gör det.
Förstår inte riktigt hur du får fram de siffrorna.

1,97 (SHB) - 1,15 - 0,4 = 0,52 %

Jag har själv motsvarande 70 punkter rabatt hos SHB. Det skall som sagt bli väldigt intressant vad SEB höjer till inför nästa 3mån-bindning. Skandal egentligen att de kan hålla på så här utan att något stormedia gör en jättegrej av det ..

elpaco skrev:
Förstår inte riktigt hur du får fram de siffrorna.

1,97 (SHB) - 1,15 - 0,4 = 0,52 %

Jag har själv motsvarande 70 punkter rabatt hos SHB. Det skall som sagt bli väldigt intressant vad SEB höjer till inför nästa 3mån-bindning. Skandal egentligen att de kan hålla på så här utan att något stormedia gör en jättegrej av det ..
Ehm. Alltså. Om SEB skulle haft räntejustering idag skulle jag få 0,90+0,18=1,08.
Om upplåningsräntan höjs till säg 0,4 (från dagens 0,18) till räntejusteringsdagen får jag 0,90+0,40=1,3. Vilket motsvarar ungefär att ha 0,7 i rabatt hos någon av de andra storbankerna. Vilket extremt få har enligt listan här på byggahus.se.

Jag har jämfört min ränta efter justering senaste två åren med de övriga bankernas listräntor. Har alltid haft lägre än listräntorna minus 0,5. Väldigt ofta har jag legat på motsvarande minus 0,7-0,8.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.