S scim skrev:
Tror du verkligen kommunen vill ha grundvatten i sitt dagvattensystem?
Ja vart ska de annars ta vägen ? Stenkista funkar inte om vattnet kommer under ifrån.
Här i mälardalen är de vanligt att de byggs på leråker/ gammal sjöbotten, där är inte långt ner till grundvattnet.
Bara kolla på Västerås östermälarstrand, halva det nya området står källargolven 1-1,5m under grundvatten nivån. Med pumpar till de kommunala ledningarna.
Jobbar med grundläggning så ser sånt på var å vartannat bygge.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
S scim skrev:
Vi dränerade själv (100mm pordrän) men lejde för grävning och återfyllnad. Har för mig att det landade på runt 35000 varav 10 var grävmaskin och förare. Runt 45 meter, 2 meter djupt.
Var ju helt otroligt billigt i så fall, då har ni haft tur och förmodligen första gången han räknade på ett jobb. Lastbil för att transportera dit och bort grävaren kostar ca 1000 kr/h så bör ju vara minst 2000-4000 kr bara på transport, om han inte ska gå back på maskinen får han ta minst 250 kr inkl moms /timme för den och sen för lön till sig själv ca 500 kr i timmen inkl moms. Så om man förutsätter att det var en kort transport och den gick på 2000 kr t/r har vi 8000 kvar, 8000 / 750 är mindre än 11 timmar. På den tiden hinner man inte på långa vägar gräva några 45 meter 2 meter djupt runt ett hus, är ju inte bara att tuta och köra heller utan det finns el, fiber, tele, fjärrvärme, gas m.m så blir inte många meter grävt i timmen, blir mycket handschaktning också.

M Malten skrev:
Bara kolla på Västerås östermälarstrand, halva det nya området står källargolven 1-1,5m under grundvatten nivån. Med pumpar till de kommunala ledningarna.
Att man bygger källare nästan helt under grundvattennivå skulle jag likställa med att bygga en stor pumpgrop under huset och det är knappast fallet för majoriteten av villadräneringar, jag skulle snarare kallare det idiotiskt.

Om man med grundvatten menar ”vatten i grunden” och inte grundvattennivån så förstår jag dock vad som menas.

P Palleee skrev:
Var ju helt otroligt billigt i så fall, då har ni haft tur och förmodligen första gången han räknade på ett jobb. Lastbil för att transportera dit och bort grävaren kostar ca 1000 kr/h så bör ju vara minst 2000-4000 kr bara på transport, om han inte ska gå back på maskinen får han ta minst 250 kr inkl moms /timme för den och sen för lön till sig själv ca 500 kr i timmen inkl moms. Så om man förutsätter att det var en kort transport och den gick på 2000 kr t/r har vi 8000 kvar, 8000 / 750 är mindre än 11 timmar. På den tiden hinner man inte på långa vägar gräva några 45 meter 2 meter djupt runt ett hus, är ju inte bara att tuta och köra heller utan det finns el, fiber, tele, fjärrvärme, gas m.m så blir inte många meter grävt i timmen, blir mycket handschaktning också.
Det var en erfaren och duktig entreprenör i byn och han har dränerat flera av husen. Han debiterade 21h a 200+400+moms och transporten (på släpvagn) ingick i den tiden (kan max ha tagit en timme t.o.r.). Elen går in under altanen, och där handgrävde jag själv (de ingår heller inte i de nämnda 45m) och fibern var tydligt utmarkerad.

Jag har vid senare tillfällen anlitat både samma och en annan entreprenör i byn och kostnaden har varit ungefär densamma.

Förr när dom handgrävde för husen så tog det tid å dom såg när grunvattnet började strömma in , dom slutade där med grävningen
Sen va användningsområdet på kälkare annorlunda förr , det va pannrum å matlällare ev tvättstuga
Ved /oljepanna va stora avfuktare som drog ut mängder med fukt samt matkällaren som skulle he viss fukthalt
Sen när komun blanda sej i höjder å schaktdjup blev det lite annorlunda
Sen har vi ju olika byggstilar genom åren , förr så gjorde dom väggarna först för att sen gjuta golvet därmed kom dom lite billigare undan , behövde inte göra golv i alla rum på en gång .
Numera är ju standarden att man gjuter plattan först å sen bygger väggarna
Finns mycket att skriva om detta
Men man måste tänka på att när man gör ändringar på sina hus , följ tillverkarnas råd å regler samt kolla gärna med kunnit folk , inte Nisse på hörnet som tror sej veta allt
Liten annektåt .jag va å skulle göra iordning en vägsamfällighet en grusväg som sträckte sej nåra kilometer , det skulle dikas å grusas , en av medlemmarna va enveten med att vägen skulle stensättas i mitten för det gjorde man förr
Han kunde inte förklara varför men det gjordes förr så det va nog bra
Kan ni gissa varför vägen stensattes i mitten förr

L larsson r skrev:
Kan ni gissa varför vägen stensattes i mitten förr
För att dragdjurens hovar slet mer på vägbeläggningen än vagnshjulen?

P Paxman skrev:
För att dragdjurens hovar slet mer på vägbeläggningen än vagnshjulen?
Rätt svar , du har vunnit en gurka i valfri färg

Det var ju inte allt för svårt att klura ut.

P Paxman skrev:
Det var ju inte allt för svårt att klura ut.
Finns dom som inte vet

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S scim skrev:
Att man bygger källare nästan helt under grundvattennivå skulle jag likställa med att bygga en stor pumpgrop under huset och det är knappast fallet för majoriteten av villadräneringar, jag skulle snarare kallare det idiotiskt.
Om man med grundvatten menar ”vatten i grunden” och inte grundvattennivån så förstår jag dock vad som menas.
Ja att det är idiotiskt kan ja hålla med om, men dom tomter som finns idag att bygga på är dyra, så dom utnyttjar väll de till max.

Nu vet ja inte om du har Vart runt å kollat landskapet i vårat avlånga land på länge. Men de är väldigt mycket nivåskillnader. Allt ser inte som på din tomt. Lika så med grundvattennivåer.

här i Mälardalen är det väldigt mycket kåkar som är byggda på lera med grundvattnet i höjd med källaren.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
M Malten skrev:
Ja att det är idiotiskt kan ja hålla med om, men dom tomter som finns idag att bygga på är dyra, så dom utnyttjar väll de till max.

Nu vet ja inte om du har Vart runt å kollat landskapet i vårat avlånga land på länge. Men de är väldigt mycket nivåskillnader. Allt ser inte som på din tomt. Lika så med grundvattennivåer.

här i Mälardalen är det väldigt mycket kåkar som är byggda på lera med grundvattnet i höjd med källaren.
Det är väl knappt någon som bygger källare nuförtiden? Jag kan inte minnas att jag sett ett enda hus ute till försäljning byggt de senaste 20 åren som har haft källare. Jag skulle säga att hus med källare blivit alltmer sällsynta från 60-talet och framåt, och de som byggdes innan dess saknar ofta kapillärbrytande skikt vilket gör att du alltid kommer riskera uppstigande fukt oavsett dränering.

Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig lite väl starkt när jag sa att dränering enbart är för att hantera ovanifrån kommande vatten, och istället sträcka mig till att det är normalfallet, och inte bara på min tomt. Jag vet då närmare 10 personer, både i min nuvarande- och hemkommun som har dränerat utan vare sig pump eller kommunalt dagvattensystem. Den enda dräneringen jag vet som fullständigt misslyckats var den runt mina föräldrars hus, för där kom allt vatten från en åder i berget som huset stod på.

S scim skrev:
Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig lite väl starkt när jag sa att dränering enbart är för att hantera ovanifrån kommande vatten, o
Inte starkt alls, däremot korrekt. Naivt att vissa tror att man kan dränera bort grundvatten.

F Finndjävel skrev:
Inte starkt alls, däremot korrekt. Naivt att vissa tror att man kan dränera bort grundvatten.
Ja, att dränera bort är ju per definition omöjligt, men att tillsammans med en dränering pumpa bort givet rätt förutsättningar.

Jag tycker ni 2 föegående ska ta att läsa på lite

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Jag tycker ni 2 föegående ska ta att läsa på lite
Så konstruktivt av dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.