Flyttat in i ett hus från mitten av 1940-talet.
Vill börja hänga upp "tyngre" grejer på väggarna som en spegel på över 10kg, tv-apparater osv.
Mina väggar som också är ytterväggar har jag försökt förstå vad det är för typ av konstruktion men blir inte klok.
Kanske någon kan dra iväg en gissning på hur det är konstruerat baserat på byggnadsår och bilderna?
Bilderna är lite suddiga men det går att få en helhetsbild när man sett alla.
Jag har inte borrat i en regel, har hittat mina reglar i närheten med en dyrare Zircon.
Först är det tapet, sen omedelbart ca 3cm trä av något slag, inget gips vad jag kan se. Sen ett glapp och sen vad som ser ut som osb, den har jag dock inte borrat i ännu så vet inte tjocklek, gissar på isolering av något slag efter den osb-skiva.
När jag borrat så kommer det bara ut trä, inget vitt gipspulver.
Är det en osb-skiva första 3cm? Eller något annat?
Så, vad behöver jag för skruv och grejer för att hänga upp tyngre saker i den här typen av vägg om jag inte har möjlighet att skruva i en regel?
Vill börja hänga upp "tyngre" grejer på väggarna som en spegel på över 10kg, tv-apparater osv.
Mina väggar som också är ytterväggar har jag försökt förstå vad det är för typ av konstruktion men blir inte klok.
Kanske någon kan dra iväg en gissning på hur det är konstruerat baserat på byggnadsår och bilderna?
Bilderna är lite suddiga men det går att få en helhetsbild när man sett alla.
Jag har inte borrat i en regel, har hittat mina reglar i närheten med en dyrare Zircon.
Först är det tapet, sen omedelbart ca 3cm trä av något slag, inget gips vad jag kan se. Sen ett glapp och sen vad som ser ut som osb, den har jag dock inte borrat i ännu så vet inte tjocklek, gissar på isolering av något slag efter den osb-skiva.
När jag borrat så kommer det bara ut trä, inget vitt gipspulver.
Är det en osb-skiva första 3cm? Eller något annat?
Så, vad behöver jag för skruv och grejer för att hänga upp tyngre saker i den här typen av vägg om jag inte har möjlighet att skruva i en regel?
Börjar med att jag inte är någon expert, men bor i hus från samma tid. Gissar på tretex och sedan någon form av plank. Har jag rätt så är det bara att dra långa skruv var som i väggen så sitter det som berget.
Treetex tror ni båda, hade inte hört om materialet innan men läst lite om det nu. Folk skriver att det är mjukt och att det enkelt går att göra märken om man exempelvis trycker med nageln.
Jag får trycka ganska hårt innan det bli ett märke så jag är inte så säker, det känns mer "gediget" men jag har ju aldrig känt på materialet tidigare.
Kanske får åka till någon byggaffär och jämföra.
Sen upplever jag glappet som väldigt tunt, max 1cm om ens.
Sen tycker jag verkligen att det ser ut som OSB i botten av mina två borrhål som jag gjort.
Så då undrar jag ju, vart är reglarna, efter OSB-skivan? Eller misbedömer jag glappets djup?
Fler gissningar, kvalificerade som okvalificerade tas gladeligen emot.
Utsidan av ytterväggen är träpanel, allt in till tapeten är fortfarande lite av ett mysterium.
Jag får trycka ganska hårt innan det bli ett märke så jag är inte så säker, det känns mer "gediget" men jag har ju aldrig känt på materialet tidigare.
Kanske får åka till någon byggaffär och jämföra.
Sen upplever jag glappet som väldigt tunt, max 1cm om ens.
Sen tycker jag verkligen att det ser ut som OSB i botten av mina två borrhål som jag gjort.
Så då undrar jag ju, vart är reglarna, efter OSB-skivan? Eller misbedömer jag glappets djup?
Fler gissningar, kvalificerade som okvalificerade tas gladeligen emot.
Utsidan av ytterväggen är träpanel, allt in till tapeten är fortfarande lite av ett mysterium.
Det där ser ut att vara tretex, det är inte så mjukt som du tror. Brukar ju dessutom finnas ett par olika lager färg tapet etc som kommit till under husets livslängd.
Röstar också på plankstomme med tretex. Du kan dra en skruvmejsel genom tretexen ca 12mm sen bör du komma till plankan. Osb låter inte troligt
Röstar också på plankstomme med tretex. Du kan dra en skruvmejsel genom tretexen ca 12mm sen bör du komma till plankan. Osb låter inte troligt
Klicka här för att svara