Hej!

Jag ska lägga ett Kährs klickgolv i plankor av med vinyl som kräver att ytan är väldigt plan men min plastmatta är delvis uppriven på det sättet som ni ser på bilderna. Jag vill fortsätta arbetet själv på ett smartare sätt om det finns ett sådant och sen spackla ojämnheter.

Tar man i försiktigt så kan få bort enbart korkmattan i de flesta fall och då behåller man det vita lagret och det ska gå att lägga vinylgolvet ovanpå detta. Då får man spackla alla hål som redan uppstått bara.

Har någon en tanke på hur man river loss den på bästa sätt? Har ni något annat smart sätt?

• Uppriven plastmatta med synlig korkmatta under och intilliggande trägolv, metalltröskel och strömkabel vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrapa tar bort korkmatta för att underlätta golvläggning; delvis uppriven yta och synliga lager av kork och spackel i olika stadier av renovering.
    Skapa konto
  • Uppriven plastmatta med blottad korkmatta under, flera hål synliga på golvet. En vit sladd och två gråa rör löper över området. Skor och verktyg syns.
    Skapa konto
UPPDATERING:

Det är löst! I en del forum ska man markera tråden som "solved" nu men jag hittar inte hur man gör.

Hur: Om man skär upp mattan i remsor på 20cm och sedan mycket försiktigt hackar loss mattan med ett vässat barkjärn så får man loss plasten men behåller pappen. Sen kan man slippa pappen slät med P60.

Bara så du vet så kan jag meddela att det där med 97% säkerhet är en matta med asbest som nedre lager. Detta är nästan 100% asbest och absolut inget du bör slipa på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Bara så du vet så kan jag meddela att det där med 97% säkerhet är en matta med asbest som nedre lager. Detta är nästan 100% asbest och absolut inget du bör slipa på.
Hur gör du den bedömningen? Enligt den som la golvet så är det lagt 1983. Asbesten borde väl vara i det svarta limmet om det hade varit asbest i något och inte pappen?

F Fäladen skrev:
Hur gör du den bedömningen? Enligt den som la golvet så är det lagt 1983. Asbesten borde väl vara i det svarta limmet om det hade varit asbest i något och inte pappen?
Undersidan är extremt lika plastmattor jag sett som jag vet är asbest i under lagret.

Rekommenderar dig att testa mattan om du inte är säker på att den är ok.

• Gilla
Fäladen
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Undersidan är extremt lika plastmattor jag sett som jag vet är asbest i under lagret.

Rekommenderar dig att testa mattan om du inte är säker på att den är ok.
Okej. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.