Hej.

Behöver hjälp att tyda grundritningarna för mitt hus, som jag hämtat ut från kommunen idag.
När vi köpte huset utgick vi från att det var en oisolerad platta efter vad besiktningsmannen sa. Fanns inga grundritningar i huset och förra ägaren hade inte någon större koll på sådana detaljer. Det enda som gick att se på de ritningar som fanns var att golvet var uppreglat(flytande). Förra ägaren pratade dock om att plattan var extra tjock jämfört med andra plattor.

På dessa ritningar verkar det dock som att det finns 70mm mineralull under plattan om jag läser rätt?

Vad säger experterna om en slik platta rent konstruktionsmässigt? Vi ska renovera en del och kommer ändå behöva byta golv i vissa rum. Vill veta om det är lönt att installera ett ventilerat golv eller om det är onödigt. Huset är byggt -83 och det verkar iaf inte var några problem med fukt i huset efter dessa snart 40 år.

Mvh

du läser rätt

Tack för bekräftelsen. Vad innebär detta? Har jag en oisolerad platta fortfarande eller är den isolerad? Halvisolerad? Är det fortfarande en riskkonstruktion? Läser jag rätt att plattan är 20 cm tjock över hela plattan?

Om man kan lita på anteckningen så skulle det kunna vara en 200mm dubbelarmerad platta, dock är det ju ingen regelrätt revidering så det är svårt att veta att detta stämmer.
Ju mindre isolering, leder till varmare mark vilket i sin tur leder till fuktigare platta. Om det är en riskkonstruktion eller inte beror lite på vad man tänker göra på plattan.

Jag har inte tänkt att gjuta ner golvvärme i plattan iaf, det blir nog bara besvär. Däremot funderar vi på att byta till golvärme i golvspånet eller den flytande isoleringen. Nu har alltså plattan 70mm isolering(stenullskivor?) under och även ca 70mm cellplastisolering över, vad innebär det för temperatur i plattan i förhållande till mark och inomhusluft?

Sidnot är att när vi dränerade fanns det mineralulls-tjälisolering runt huset men den var genomblöt och togs bort. Dräneringen som var från byggåret var en katastrof då det inte fanns något för dagvattnet utan stuprören skickade bara ut vattnet på marken så dräneringen fick ta det istället.

Hade hoppats på bättre gehör.. :worried:
Har vi inga gamla betonggjutare här i forumet som har erfarenhet av denna mellanvariant av konstruktion?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.