Jag var nere i krypgrunden idag efter att ha slarvat med det i ett år eller två. Såg/kände då att en förlängningssladd där nere fått en svart, prickig, kletig beläggning av något slag. Endast där den ligger på plasten, inte där den hänger fritt i luften (till höger i bild). Vad kan ha hänt? Det ska ju inte vara någon biologisk aktivitet i krypgrunden, är ju tanken.
Eldriven golvvärme kabel med smuts och dammpartiklar på en plastskyddsfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grunden övervakas och har i princip alltid ogynnsamma förhållanden för tillväxt av mögel. Ibland slår jag igång en värmeslinga i grunden, och ibland kör jag lite ozon-generering för att döda mögelsporer.

En tanke - vissa typer av plaster kan reagera med varandra vid långvarig kontakt. Jag hade två skruvmejslar i en verktygslåda som mer eller mindre smälte ihop. Jag har även sett någon sladd som klibbade fast i något, minns inte vad.

Är det någon påverkan på täckplasten?

W Wheelabrator skrev:
En tanke - vissa typer av plaster kan reagera med varandra vid långvarig kontakt. Jag hade två skruvmejslar i en verktygslåda som mer eller mindre smälte ihop. Jag har även sett någon sladd som klibbade fast i något, minns inte vad.

Är det någon påverkan på täckplasten?
Nej inte vad jag kunde se. Det är ålderbeständig plast så den borde inte reagera, kan jag tycka.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Ozon kan bryta ner plastmaterial men då borde hela kabeln vara påverkad.

Kabeln kanske inte var ren när den kom dit och det lilla smutsen har möglat. Men då krävs det fukt. Och det bör du inte ha om allt fungerar.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.