Den stora skillnaden mellan en grön Bosch och en blå Bosch är att den gröna har en beräknad livslängd som är mindre än 1/10 av den blå. Detta genom att man ersatt kullager i metall med glidlager i plast, växellådan är i plast, inte i metall och liknande. Men bortsett från hållbarhetsaspekten så är inte en grön Bosch så mycket sämre än en blå dito.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
De nyare blå 12V-batterierna från Bosch kan självurladda och dö på hyllan, jag har själv både nya och gamla batterier (märkta 10.8V) och har inte samma problem med de gamla.
Men då vaknade inte skruvdragaren alls till med de batterierna, så jag är inte övertygad att det är dem.

De nyare batterierna kan man väcka till liv igen, jag gör det med ett labbaggregat.

H Husbo73 skrev:
Svara ordentligt eller inte alls.
Nu ska jag lära er hur man gör byggahus till en mycket trevligare upplevelse. När man ser dumma och dryga kommentarer som den Düsseldorf gav, klicka först på de tre prickarna (1) och sedan på (2).
Det har jag gjort på cirka 15 användare vilket räckt, eftersom det tydligen är här som i andra sammanhang (arbetsplatser, trafiken etc) ett mycket litet antal personer som står för alla problem och otrivsel.

• Screenshot_20260521-081018~3.jpg
  • Gilla
Allt går
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den stora skillnaden mellan en grön Bosch och en blå Bosch är att den gröna har en beräknad livslängd som är mindre än 1/10 av den blå. Detta genom att man ersatt kullager i metall med glidlager i plast, växellådan är i plast, inte i metall och liknande. Men bortsett från hållbarhetsaspekten så är inte en grön Bosch så mycket sämre än en blå dito.
Den livslängdsberäkningen låter som en väldigt stor skillnad och försäljningsbaserad.

M Markus Andersson3634 skrev:
Har laddat båda batterierna men den fungerar bara max en halv sekund innan den dör igen. Är de bara köpa ny eller vad kan man göra?
Kan vara batteriladdaren eller batterierna. Men maskinenär ingen skitmaskin. Har en som jag haft minst 20 år.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Den livslängdsberäkningen låter som en väldigt stor skillnad och försäljningsbaserad.
Man kan säga som så att den grönas livslängd räcker väldigt långt för hemmabruk och mindre renoveringar/byggen. Skall man däremot bygga ett hus så lönar sig den blå på fler än ett sätt (handleder, hållbarhet mm).

Jag har sett siffror som säger att grön är för 10 h per år i drifttid under 10 år, dvs runt 100 timmars drifttid. Blå Bosch förväntas enligt samma källa att hålla under tusentals timmar spridda över 20 år.

MultiMan
D DrDengrot skrev:
Nu ska jag lära er hur man gör byggahus till en mycket trevligare upplevelse. När man ser dumma och dryga kommentarer som den Düsseldorf gav, klicka först på de tre prickarna (1) och sedan på (2).
Det har jag gjort på cirka 15 användare vilket räckt, eftersom det tydligen är här som i andra sammanhang (arbetsplatser, trafiken etc) ett mycket litet antal personer som står för alla problem och otrivsel.
Nu råkar Düsseldorff vara en normalt sett vettig person som kommer med intressanta inlägg, så i detta fallet anser jag att en anmälan till moderator för smisk på rumpan är bättre än att ignorera. Båda kommer ge resultat, fast på olika sätt.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det är svårt att se vid en hastighet blick på bilden om färgen är blå eller grön och texten "Professional" är också väldigt suddig.

Har själv nyligen köpt en nyare version av denna skruvdragare, kanske onödigt bra men räknar med att "aldrig" köpa någon ersättare (vet i och för sig ännu inte om den tål att tappas i marken från sju meters höjd). Min gamla 18 V grön fungerar fortfarande (använd varje sommar sen 2019), trög chuck men med två behöver jag inte byta så ofta.

Redigerat:
MultiMan
Just den blå 12V Bosch som trådskaparen använder har kommit i flera olika mycket prisvärda kit med vinkelväxlar mm. Var ytterst nära vid något tillfälle att slå till på ett sådant kit för dryga 2000kr på Amazon, med batterier och allt. Otroligt prisvärt sett till kvaliteten, men det föll på att jag redan har för mycket Makita.

Blev till sist att jag köpte en IXO 6 med liknande vinkeltillbehör, men den är ju en leksak i jämförelse även om den verkar hålla bra och bara är ett snabbt stoppa i fickan-verktyg. Kostade bara 280kr vid det tillfället på Amazon. De hade en gyllene era på Bosch innan eller runt pandemin. Inte sett så aggressiv prissättning sedan dess.

Redigerat:
Kempa_swe
HogeN HogeN skrev:
ta isär om motor inte går snurra förhand så är den trasig.. är motorn hel är det krestkortet
båda är mindre än 50% av en ny naken model =) fixat själv en sån model som jag hittade i skräpkontiner =)
Samma som jag, hittade 2st Milwaukee m12. Var knappen som behövde rengöras och fettas in på nytt. Köpte batteri från AliExpress och kört med dem i flera år nu

• Gilla
HogeN
  • Laddar…
Ett foto från 2010 med en del 10,8V som de då kallades, alla fungerar fortfarande.
Även den med Boschs äldre 12V maskiner och stort batteri, fungerar.
Har fått en del nya batterier, så inte omöjligt att det även krävs hos ts även kyla gör så att det uppträder som ts video.
Blunda för sticksåg och kantfräs.
IMG_0058.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
så i detta fallet anser jag att en anmälan till moderator för smisk på rumpan är bättre än att ignorera.
Jag förstår inte varför man skulle göra varken det ena eller det andra. Det är väl bara att skrolla vidare. Känner man sig manad att agera på alla tokigheter man läser, får man det rätt jobbigt i längden...

Att sen @Düsseldorff inte förstår hur underbara de små dragarna från Bosch är, får vi se som en mindre brist i hans bildning. En brist som lyckligtvis går att åtgärda!

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
S
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den har hög och låg växel och kvalificerar väl därmed in i segmentet "riktiga borrmaskiner"?
Min Ryobi har en rejäl knapp för växling mellan hög och låg växel. Fin känsla när den klickar i.
Jag plockar isär den och inser att den fina stora knappen bara påverkar en mikrobytare som är kopplad till kretskortet. Snopet. Jag känner mig nästan lurad.

För övrigt så har jag nyligen investerat i en liten och enkel maskin för 300 spänn från Jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...vna-skruvdragare/kompakt-skruvdragare-029425/
Den väger hälften så mycket som min "riktiga" blå 18V Bosch men har ändå tillräckligt vridmoment för de flesta behov. Mycket smidigare att arbeta med. Enda gången jag plockar fram Bosch är när jag måste ha en 13mm chuck.

För övrigt bör batterier aldrig sitta i skruvdragaren eftersom de sakta men säkert laddar ut batteriet tills det får så låg laddning att det går sönder. Den optimala långtidslagringen är i några minusgrader men absolut inte så kallt som i frysskåp. I praktiken är det kylskåpet som är lämpligast i ett normalt hushåll. Fukt är inte heller bra så jag själv har en tät burk med en påse kiselgel som jag torkat i 125C.

Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Att sen @Düsseldorff inte förstår hur underbara de små dragarna från Bosch är, får vi se som en mindre brist i hans bildning. En brist som lyckligtvis går att åtgärda!
Jag utgår från att du skickar en på posten?

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag utgår från att du skickar en på posten?
Till TS isåfall, sånna grejor duger väl inte åt dig?

• Haha
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.