Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det där är en skräpmaskin. Köp en ny, ordentlig.
Reklamera!

M Markus Andersson3634 skrev:
Har laddat båda batterierna men den fungerar bara max en halv sekund innan den dör igen. Är de bara köpa ny eller vad kan man göra?
Köp helst en riktig borrmaskin med hög och låg hastighet,men det är antagligen batteriet som är slut.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har själv en snarlik modell, fantastisk liten maskin.

• Gilla
  • Haha
Boumger och 7 till
  • Laddar…
Håller med om att det är en fin maskin då jag är mycket nöjd med min som jag köpte begagnad här på BH.
Hade jag misstänkt att det var batteriet skulle jag gått till en butik i närheten som säljer bosch och testat ett nytt batteri (är det trasigt så kanske de kan få sälja ett nytt) för att utesluta.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Om det inte är litiumbatterier i den har den antagligen blivit liggande urladdad. Då "dör" batteriet. Även litiumbatterier kan dö men dom klarar mycket längre tid. Hur gammal är maskinen ?

Fö: apropå "Köp inte billigt skit". Jag har två billiga maskiner, dom har funkat utmärkt i 6+ år.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Köp helst en riktig borrmaskin med hög och låg hastighet,men det är antagligen batteriet som är slut.
Den har hög och låg växel och kvalificerar väl därmed in i segmentet "riktiga borrmaskiner"?

• Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
M Markus Andersson3634 skrev:
Har laddat båda batterierna men den fungerar bara max en halv sekund innan den dör igen. Är de bara köpa ny eller vad kan man göra?
Skulle tippa på batterierna trots allt…alt kolen(om det nu är det i den här modellen). Har du möjlighet att testa med ett batteri som du vet driver en maskin? Bara för att de är ”fulladdade” är det ju inte säkert att de levererar ett enda dugg tänker jag.
För övrigt har jag en liknande produkt som ”städskrubbsdragare” och den är vår nuskruvarviihopmöblermaskin. Makitorna får gå på byggena men lillen är grym för andra ändamål. Hoppas du hittar felet

På filmen ser man att batteri-indikatorn blinkar till på lägsta nivån. Är batteriet nyladdat är det skadat och tar ingen laddning, även om det visar "Fullt" i laddaren. Skaffa ett nytt batteri, om man köpa sådana lösa..

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
On topic: Maskinen verkar ha kraft (ok motor och batterier) för den rycker rejält och låter distinkt. Jag skulle gissa på att något fastnat eller är mekaniskt fel med/nära momentbegränsaren men det kan också vara kretskortet. Testa först och främst med ett batteri du vet är helt ok. Lägg gärna upp mer info och försök ”smyga” på olika växlar och momentinställningar.

Bosch blå har bra garantier och service så kolla med stället du köpte på eller Bosch. Annars skruva isär och pilla själv enligt ovan. I värsta fall kan du köpa en ny bar på Bauhaus under någon återkommande kampanj och behålla denna som reservdel.

Off topic: Jag har flera Bosch blå som jag misshandlat rejält utan problem, även motsvarande 12 V skruvdragare som jag slitit ut men då genom kraftig överbelastning. Finns enligt mig inga mer prisvärda verktyg med så bra garantier i kombination med stora 12/18 V ekosystem. Har du inte så många verktyg/batterier kan det vara lönt att titta på andra märken men annars ingen panik bara för att BH är ett omodererat forum.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Purre
Den ser iaf ut att säga att batteriet är slut på de tre dioderna.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Det där är ju en ganska populär maskin bland yrkesfolk, skulle definitivt inte kalla det skit. Dom fyller definitivt sitt syfte men är kanske inte lämpliga som primär skruvdragare även om det nog funkar för dom flesta till lite hemmafix.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
A Andersöst skrev:
På filmen ser man att batteri-indikatorn blinkar till på lägsta nivån. Är batteriet nyladdat är det skadat och tar ingen laddning, även om det visar "Fullt" i laddaren. Skaffa ett nytt batteri, om man köpa sådana lösa..
Precis som Anders skriver, så kan laddaren visa fullt på ett batteri som legat och "dött". Batterier har en viss självurladdning, och skall användas för att må bra. Ett "självdött" batteri kan ibland chockas igång mhj av ett nätaggregat med variabel spänning, MEN detta är en känslig operation (explosionsrisk) och inget för amatörer. Så har du ingen kvalificerad elektroniker i bekantskapskretsen, så är det nytt batteri som gäller. Och har Bosch inga längre, så finns nog tredjeparts. Min erfarenhet är dock att original håller längst.

Cheesen
Du vet inte vad du skriver om. En proffsmaskin i proffsegment. Bättre än Festools lilla 12V (Har haft båda och vet vilken jag har kvar)

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du vet inte vad du skriver om. En proffsmaskin i proffsegment. Bättre än Festools lilla 12V (Har haft båda och vet vilken jag har kvar)
Personen hade en del "konstiga" inlägg i flera trådar sent i tisdags kväll... kan ju varit något tillfälligt😉

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
D
snaggletooth snaggletooth skrev:
Har själv en snarlik modell, fantastisk liten maskin.
Min skruvdragare är en grön Bosch som inköptes inför köksrenovering 2005. Var inte särskilt billig. Tagit sig genom kök och utbygge. Den fungerar fortfarande utmärkt även om den är lite klumpig pga det tunga batteriet som kanske inte håller laddningen jättelänge längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.