jag har några mindre ytor fasad där jag tänkt sätta liggande panel. Det är en tegelfasad i övrigt. Det jag märker nu är att all tillgänglig panel i handeln inte längre är spontad. Samt att fasningen är ganska stor. Och det är som att det blir en plan yta längst ner i v-et. Som att brädorna inte går ihop riktigt. Detta är ju inte snyggt. Finns det spåntad panel med lite mindre fasningar. Så ytan framstår som lite mer homogen?
 
Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
jag har några mindre ytor fasad där jag tänkt sätta liggande panel. Det är en tegelfasad i övrigt. Det jag märker nu är att all tillgänglig panel i handeln inte längre är spåntad. Samt att fasningen är ganska stor. Och det är som att det blir en plan yta längst ner i v-et. Som att brädorna inte går ihop riktigt. Detta är ju inte snyggt. Finns det spåntad panel med lite mindre fasningar. Så ytan framstår som lite mer homogen?
Råkade ut för samma sak. Fick förklaringen att hanteringen på brädgården förstör spånten och mycket panel måste slängas därför tog man nu bara in enkelfasad panel.

För att minska mellanrummet mellan panelens fasade delar kan man såga av några mm på falsen/fjädern.
 
JT2 JT2 skrev:
Råkade ut för samma sak. Fick förklaringen att hanteringen på brädgården förstör spånten och mycket panel måste slängas därför tog man nu bara in enkelfasad panel.

För att minska mellanrummet mellan panelens fasade delar kan man såga av några mm på falsen/fjädern.
Det var precis det jag satt och funderade på. Om jag skulle prova och såga av brädan lite för att få mindre fasning.
 
O Olf Oggler skrev:
Det var precis det jag satt och funderade på. Om jag skulle prova och såga av brädan lite för att få mindre fasning.
Gjorde själv det på stående panel på vår glasveranda. Blev en del spill men det funkade bra.
 
  • Stående röd panel på en glasveranda med en vit fönsterkarm och en grönmålad dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.