R
J J-banan skrev:
Om allt funkar utan att detta grenuttag sitter så har du lokaliserat problemet
Nej, det där är ett vanligt misstag när noviser felsöker, "nu funkar det så det sista jag minns att jag gjorde måste vara orsaken". Det kan vara något annat och en ren slump att det började fungera just när grenuttaget togs bort.

Om JFBn åter bryter när det kopplas in igen (utan något anslutet i förgreningen) så kan det starkt misstänkas att det är orsaken. Men innan man vet exakt varför (genom mätning eller genom att rent av se något fel) det är förgreningen som orsakar jordfelet så är det inte säkert då heller. Det kan ju exempelvis vara något i uttaget som förgreningen sätts i som är felaktigt.

Jag tror personligen inte att den där förgreningen orsakar ett jordfel om den sitter inne i en torr miljö.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, det där är ett vanligt misstag när noviser felsöker, "nu funkar det så det sista jag minns att jag gjorde måste vara orsaken". Det kan vara något annat och en ren slump att det började fungera just när grenuttaget togs bort.

Om JFBn åter bryter när det kopplas in igen (utan något anslutet i förgreningen) så kan det starkt misstänkas att det är orsaken. Men innan man vet exakt varför (genom mätning eller genom att rent av se något fel) det är förgreningen som orsakar jordfelet så är det inte säkert då heller. Det kan ju exempelvis vara något i uttaget som förgreningen sätts i som är felaktigt.

Jag tror personligen inte att den där förgreningen orsakar ett jordfel om den sitter inne i en torr miljö.
Tydligen har det regnat på grenuttaget så det blivit blött och löst ut JFB enligt #10

J J-banan skrev:
Tydligen har det regnat på grenuttaget så det blivit blött och löst ut JFB enligt #10

S sepani skrev:
Jag kan lugna att detta satt inomhus!

TS verkar ha större problem om det regnar inomhus.

• Haha
  • Gilla
ch75 och 3 till
  • Laddar…
Det kan givetvis vara ett direkt fel på grenuttaget. Är det nytt? Aldrig använt tidigare?

OM du provar med grenuttaget igen, och jordfelsbrytaren inte löser ut, så prova att vända på grenuttaget. Om du råkar vända det så att eventuellt fel blir mellan nollan och jord, så blir det lite slumpartat om jordfelsbrytaren löser ut. Vid kortslutning mellan fassidan och jord kommer jordfelsbrytaren att lösa ut garanterat.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS verkar ha större problem om det regnar inomhus.
Ja det verkar vara lite oklar placering, har väl glömt fönstret öppet

• Gilla
useless
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja det verkar vara lite oklar placering, har väl glömt fönstret öppet
Denna koppling är huvudmisstänkt…dock som sagt så hjälpte det inte att koppla ur denna…utan först då det nu beryktade eluttaget kopplades ur. Och det satt inomhus och det regnade inte in…😂

Elektrisk koppling liggande på gräsmatta med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sepani skrev:
Denna koppling är huvudmisstänkt…dock som sagt så hjälpte det inte att koppla ur denna…
Bara en kontrollfråga. Kopplade du ur skarvsladden där den var ansluten eller kopplade du ur ljusslingorna ur skarvsladden? Om det kommit vatten i skarvsladden så måste den kopplas ur och torkas. Det räcker inte att koppla ur ljusslingorna ur skarvsladden.

Sedan borde du inte lämna det sådär. Palla upp den så att den kommer upp från marken och sätt en uppochnervänd hink över. Eller som minsta åtgärd häng upp den så att den inte ligger löst på marken. Även om det skulle vara något annat som löste jordfelsbrytaren den här gången är det bara en tidsfråga innan det där löser den.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Bara en kontrollfråga. Kopplade du ur skarvsladden där den var ansluten eller kopplade du ur ljusslingorna ur skarvsladden? Om det kommit vatten i skarvsladden så måste den kopplas ur och torkas. Det räcker inte att koppla ur ljusslingorna ur skarvsladden.

Sedan borde du inte lämna det sådär. Palla upp den så att den kommer upp från marken och sätt en uppochnervänd hink över. Eller som minsta åtgärd häng upp den så att den inte ligger löst på marken. Även om det skulle vara något annat som löste jordfelsbrytaren den här gången är det bara en tidsfråga innan det där löser den.
Jag tog ut anslutningen till hela arrangemanget d v s koppling i uttaget ute

MultiMan
Tänk på att IP-klassningen på sådana uttag bara gäller i stängt läge utan något inkopplat. Öppnar du luckan och ansluter något måste kopplingen skyddas. En sådan koppling anses enbart tillfällig och inte tänkt för permanent anslutning, därför kan det vara klassat som IP 6* men ända läcka som ett såll med något anslutet.

Att ha det liggande direkt på marken med inkopplade saker i uttagen kommer leda till problem.

S sepani skrev:
Jag tog ut anslutningen till hela arrangemanget d v s koppling i uttaget ute
Sitter den kopplingen skyddad? Annars är det samma sak som jag skrev ovan.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tänk på att IP-klassningen på sådana uttag bara gäller i stängt läge utan något inkopplat. Öppnar du luckan och ansluter något måste kopplingen skyddas. En sådan koppling anses enbart tillfällig och inte tänkt för permanent anslutning, därför kan det vara klassat som IP 6* men ända läcka som ett såll med något anslutet.

Att ha det liggande direkt på marken med inkopplade saker i uttagen kommer leda till problem.

Sitter den kopplingen skyddad? Annars är det samma sak som jag skrev ovan.
Ja det är ett uttag på husväggen så det är åtminstone delvis väderskyddat…täcklock finns men om jag sätter kontakt i blir det ju delvis exponerat. Men det är ju svårt att undvika…?

R
S sepani skrev:
Ja det är ett uttag på husväggen så det är åtminstone delvis väderskyddat…täcklock finns men om jag sätter kontakt i blir det ju delvis exponerat. Men det är ju svårt att undvika…?
Ip-klassade uttag med lock är bara till för tillfällig användning (när det inte regnar). Vill man ansluta något permanent utomhus, med risk för att utsättas för fukt, måste man lösa det på annat sätt.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Se bara till att det är ett uttag av vettigt fabrikat, kvalitet och att det är upptaget dräneringsöppning neråt i kapslingen så har du i stort inga problem med uttag ute.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar om det satt något inkopplat i grenuttaget när jordfelsbrytaren löste ut? Det kan ju finnas någon apparat hemma hos TS som är paj...

D Dublin skrev:
Är det bara jag som undrar om det satt något inkopplat i grenuttaget när jordfelsbrytaren löste ut? Det kan ju finnas någon apparat hemma hos TS som är paj...
Det gjorde det men dessa verkar ok. Apple puck. Men det verkar ha varit utomhus uttaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.