Byggahus.se
B
Började med dem 2009, har kvar maskiner sen dess än. Batterier rök många i början, men sen jag slutade köra ur dem helt, och ser till att de alltid laddas minst var tredje månad om man inte har projekt så har de funkat i 5 år… en skruvautomat har gett upp, men den var rätt mycket använd men det var i bitset det blev fel, inte motorn. Cirkelsågen och slagskeuvdragare är fantastiska

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jerreboy skrev:
Folk nämner att makitan tillverkas i china eller japan, men den skruvdragarn jag har är tydligen tillverkad i rumänien. Är det bara skrot då eller?
Nej de behöver det inte vara. Makita tillverkar maskiner i hela världen. Bland annat Rumänien, England, och några andra Europeiska länder förutom Japan/China.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilka maskiner har du? Hur många batterier har du? Kan du visa med bilder eller en film så kan vi hjälpa dig med felsökning.
Hej, jag frågade dig en sak!:)

Hej!
Först och främst vill jag säga att det inte finns någon som helst "hidden agenda" med mitt inlägg (vilka en del har insinuerat)...tanken var att dela med mig med mina erfarenheter och höra med alla er som också använder Makita.

Angående modellbeteckningarna har jag tyvärr inte koll på dem då jag har kasserat maskinerna, men samtliga har varit med kolborstmotorer.
Har totalt 6 batterier så hälften har gett upp. Här kan jag ha gjort fel då jag kört dem till maskinen stängt av, vilket kanske laddar ur batteriet för mycket?

Låter märkligt att så många skulle gå sönder, tror att ts köpt piratkopior. Har kört med makita i många år, det enda som gått sönder är skruvdragare. Då specifikt DDF482 som jag brännt upp 2 st. Dom har ett uppenbart konstruktionsfel som gör att kylningen inte fungerar som den ska. Vill ändå inte såga dom då dom trots allt höll 3-4år innan dom gav upp. I princip i daglig användning under sommarhalvåret. Nu har jag i alla fall bytt till den kolfria DDF484. Den verkar riktigt bra hittills, det enda som stör är ljudnivån som väldigt hög jämfört med 482an, samt att den kolfria motorn verkar kräva lite mera ström ur batteriet.

Många tillverkares Li-ion är nått skit men Makitas batterier är riktigt bra, har inte haft sönder ett enda ett trots att dom äldsta är åtta år och har säkert 600-700 cykler bakom sig. Kapaciteten har sjunkit en del, skulle gissa att dom ligger på kanske 70% jämfört med nya.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Har totalt 6 batterier så hälften har gett upp. Här kan jag ha gjort fel då jag kört dem till maskinen stängt av, vilket kanske laddar ur batteriet för mycket?
Nej, Makitas batterier har bra BMS som stänger av i tid. Jag kör alltid dom "tomma". Du har köpt piratkopior, det finns massvis av billiga kinakopior där dom bara tryckt dit Makitas logo.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fattar inte heller hur TS lyckas. Jag slaktar mina batterier och kör alltid slut på dom. De har blivit misshandlade i 2-3 år nu utan problem.

Det faller ju på sin egna orimlighet att just TS råkat fåtag på 6 st (!?!?) batterier OCH verktyg som alla är kassa.....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fattar inte heller hur TS lyckas. Jag slaktar mina batterier och kör alltid slut på dom. De har blivit misshandlade i 2-3 år nu utan problem.

Det faller ju på sin egna orimlighet att just TS råkat fåtag på 6 st (!?!?) batterier OCH verktyg som alla är kassa.....
3 av 6 batterier är kass! Har totalt ca 15 Makita-maskiner så det flesta fungerar (och vissa är över 10 år gamla) Det är de nyare som gått sönder varför jag ville dryfta frågan, men det var ett misstag att göra det här uppenbarligen...
Samtliga maskiner och batterier är köpta hos svenska återförsäljare av Makita!

K
Nicbi Nicbi skrev:
Samtliga maskiner och batterier är köpta hos svenska återförsäljare av Makita!
Och som det tidigare sagts så har det förekommit fall där piratkopior säljs av svenska ÅF som då tyvärr inte har koll på att det just är piratkopior de säljer..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eriksgatan
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!
Först och främst vill jag säga att det inte finns någon som helst "hidden agenda" med mitt inlägg (vilka en del har insinuerat)...tanken var att dela med mig med mina erfarenheter och höra med alla er som också använder Makita.

Angående modellbeteckningarna har jag tyvärr inte koll på dem då jag har kasserat maskinerna, men samtliga har varit med kolborstmotorer.
Det är bl a mig du syftar på. Jag har jobbat länge med research inom mycket olika teknikområden och har utvecklat en hälsosam skepsism runt ryktesspridning, rent generellt. Det som väckte den var två saker:
1. Ditt inlägg var ditt allra första.
2. Direkt så fick du medhåll om Makitas "usla kvalitet" från andra som också gjorde sitt allra första inlägg. De som hade mer balanserade inlägg var däremot samtliga forumveteraner.
Är det brott mot forumreglerna att förmedla "forumstatistik"? Tror inte det, men mina inlägg där jag påpekade denna osannolika slump togs bort av moderator. Det om något, förstärker min skepsism.
Förväntar mig samma öde efter detta inlägg. Så gilla gärna (fort...:rofl:) ifall någon tycker detta är viktigt.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Det är bl a mig du syftar på. Jag har jobbat länge med research inom mycket olika teknikområden och har utvecklat en hälsosam skepsism runt ryktesspridning, rent generellt. Det som väckte den var två saker:
1. Ditt inlägg var ditt allra första.
2. Direkt så fick du medhåll om Makitas "usla kvalitet" från andra som också gjorde sitt allra första inlägg. De som hade mer balanserade inlägg var däremot samtliga forumveteraner.
Är det brott mot forumreglerna att förmedla "forumstatistik"? Tror inte det, men mina inlägg där jag påpekade denna osannolika slump togs bort av moderator. Det om något, förstärker min skepsism.
Förväntar mig samma öde efter detta inlägg. Så gilla gärna (fort...:rofl:) ifall någon tycker detta är viktigt.
Jag såg precis samma mönster som du och skepsisradarn gick igång. Jag var på väg att anmäla inlägget men valde att ställa några frågor i tråden istället som första steg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag såg precis samma mönster som du och skepsisradarn gick igång. Jag var på väg att anmäla inlägget men valde att ställa några frågor i tråden istället som första steg.
Jag anmälde faktiskt inlägget direkt och pekade ut de nya kontona. Därmed satte jag fokus också på mina inlägg. Tacken blev att samtliga mina 5 inlägg togs bort.

J Jerreboy skrev:
Folk nämner att makitan tillverkas i china eller japan, men den skruvdragarn jag har är tydligen tillverkad i rumänien. Är det bara skrot då eller?
Japp! Det är bara att slänga! :crysmile:

• Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Kör i stort enbart Makita vet inte hur många jag har men 10+ samtliga på 18v förutom 1 sladdad tigersåg. Ingen har gått sönder en men som jag vet så har de dock ett stort utbud av reservdelar så allt går att laga...

Edit : även batterierna har hållt ihop men eftersom jag utökat maskinparken så har jag även en hel del nya batterier som jag kanske använder mer än de gamla.

Är du säker på att maskinerna och batterierna du har är äkta?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Nej

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.