62 923 läst ·
89 svar
63k läst
89 svar
Vad har hänt med Makita, skräpkvalitet numera?
Har samma uppfattning. Jobbar som servicetekniker och gör garantijobb för Makita och flera andra proffsmärken. Makita är en av dom jag har bytt ut minst batterier på garanti.T Tommynorskens skrev:
Vi jobbar inte mot privatpersoner, men ibland kommer det in nån billigare maskin riktad mot privatkunder. Det är skillnad i kvalitet på dom jämnfört med maskinerna riktade mot proffskunderna. Men dom kostar ju ofta hälften så mycket med.
Har skrivit det förut i trådar här. Min uppfattning är att inget av proffsmärkena är sämre eller bättre.
Välkommen med ditt första inlägg i forumet!E Emil871123 skrev:Jobbar som snickare använder enbart Makitas verktyg, har under 5 års tid fått köpa 3st nya skruvdragare DDf 482 pga av att maskinerna gett upp antingen chucken eller motorn. Då använder jag maskinen dagligen på jobbet samt mycket hemma. Senast hämtade jag ut en 485 och den känns robustare men vi får se. Alla övriga makita verktyg har hållt och fungerar utan problem.
Jag har 15-20 maskiner och 8 batterier från Makita (första inköpt 2013 och senaste juni 2022) och inte en endaste maskin eller batteri har strulat. Som många andra skrivit har du nog bara haft otur eller råkat ut för kopior.
Införskaffade själv en De Walt dyckertpistol(på nätet) och den känns "billig",spärren som låser fast dyckerten i skenan släpper /rappar efter ofta vid avfyrning.D droopy skrev:Makita är ett märke som väldigt ofta piratkopieras. Det går ut varningar med jämna mellanrum på usla kopior som ser exakt ut som en äkta men där kvaliteten är under all kritik. Dessa säljs ibland av respektabla firmor som själva inte fattat att det är billiga kopior och kommer man över en sådan så kan det vara svårt att bevisa att det är en kopia.
Ta kontakt med Makita för att kolla upp din maskin(er) normalt sett så Är MAKITA bra prylar och har jämn kvalitet men marknaden har förstörts av alla pirater som flyter omkring ute i butiker och på nätet.
Just på batterimarknanden så är det rena vilda western. "Original batterier" har billiga kina celler monterade och säljs som original i originalförpackningar. Även firmor som renoverar maskiner stoppar i billiga kina celler som är kassa efter bara 20-30 laddningar. Mobiltelefoner som fått "nytt original batteri" har visat sig vara rena skräpet då "renoveraren" velat tjäna en hacka extra.
Kolla upp dina maskiner med tillverkaren det är fullt möjligt att du fått snygga men värdelösa kopior.
Handlare som Bauhaus, Clas Olsson och Amazon mf har sålt kopior helt ovetandes då och då så numera kan man aldrig vara säker på att det verkligen är ett original man fått.
Även De Walt är drabbade liksom Fluke så ingen tillverkare verkar gå säker från Kines hysterin.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
U ujh skrev:När jag jobbade utomlands för flera år sedan använde vi nästan uteslutande Makita. Allting slets hårt men höll... Jag var väldigt nöjd med kvalitén för priset.
I våras köpte jag ett gäng verktyg från Makita, bla. DHS680 cirkelsåg. Den gick sönder efter ett par veckor, inte speciellt hårt använd. Jag skickade den på reperation och fick tillbaka att det inte var ett garantiärende men att den var lagad på goodwill, troligen överbelastad la dom till... Hoppas den och resten av verktygen jag köpt håller betydligt längre annars är det pinsamt dåligt standard dom fått.
När de gäller DHS680 så är det oftast controllern (elektroniken) dom e rätt känsliga när dom blir ”överbelastad” typ dålig klinga eller om man anv fel klinga, beroende på om man ska kapa eller klyva.
Men för övrigt en bra maskin, har en själv
Har haft Makita maskiner i 20år och är väldigt nöjd, först var det sladdmaskiner och sedan 12v maskiner sedan 6-7år är köper jag bara 18v maskiner typ 6-7st som funkar väldigt bra. Endast någon borr chuck som efter mycket användande börjat slira. Många behandlar sina maskiner som skit och tror att dom skall överleva det!
Sedan kan det väl hända att någon modell någon gång har lite barnsjukdomar.
Sedan kan det väl hända att någon modell någon gång har lite barnsjukdomar.
Folk nämner att makitan tillverkas i china eller japan, men den skruvdragarn jag har är tydligen tillverkad i rumänien. Är det bara skrot då eller?T Tommynorskens skrev:Lite tankar från mig som säljer Makita och har gjort i 10+ år. Det absolut vanligaste som folk kommer in med när det gäller skruvdragare som inte funkar är på de som har kolborstmotorer. (Tex DDF482) Jättevanligt att man kommer in med en maskin som går "ojämnt" eller inte alls. Det jag brukar göra då är ta fram min lilla skruvmejsel och lossa bakstycket och se hur kolen mår! Ett annat vanligt fel är att kunder kommer in med en maskin som "luktar bränt" och i de fallen så är det till 99% handhavandefel tex att man kört med hålsåg med en batterimaskin.
Kör du med hålsåg med batterimaskin så kört försiktigt, pressa inte maskinen speciellt inte om det är träskivor du skall igenom. Dessa(DDF482, DDF484, DDF485 osv) maskiner är ej gjorda för det användningsområdet. De som klarar sig bra är tex DDF481 och nu DDF486 som dessutom kommer med ett rejält handtag att hålla emot om maskinen vill snurra. Men var försiktig och "tryck" inte igenom maskinen utan låt sågen såga.
När det gäller batterier. Till proffs brukar jag säga att om du vill att dina batterier skall hålla länge så förvara dem frostfritt försök som Lars-Erik säger att inte lagra dem full laddade eller tomma. Och om man vill att de håller lite längre så ha FLER batterier. Kom ihåg att de klarar ca 1000 laddcykler och har man 2-3 batteri till 4-5 maskiner blir det ofta mycket laddning/dag
K kniv skrev:
K kniv skrev:
Har haft 2trimmrar som har slutat fungera . Köp en batterröjsåg i stället . Får ser om du funkar bättre
Vilka maskiner har du? Hur många batterier har du? Kan du visa med bilder eller en film så kan vi hjälpa dig med felsökning.Nicbi skrev:
Hej!
Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!
Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
Men borde inte överbelastningsskyddet skydda mot det? Jag kan nämna att sedan jag har fått tillbaka den så har den fungerat fint och numera använder jag den nästan dagligen till ett husbygge.S Storken14 skrev:
Det finns inget överbelastningsskydd på DHS680, det är inget ovanligt att det är så, flera tillverkare som inte har det.U ujh skrev:
HejNicbi skrev:
Hej!
Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!
Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
När jag tittar hos Wish (kinesisk e-handel) så säljs Makitamärkta maskiner och batterier till mycket låga priser. Det får mig att ana att det finns piratkopierade maskiner i mängder. Eller så har Makita ingen ambition att tillhandahålla kvalitetsprodukter längre.
På Wish saknas piratkopior för andra märken i maskinutbudet i ganska hög utsträckning. Så Makita är kanske lättare att kopiera utan att varumärkesinnehavaren jagar piratkopierna.
Men det jag skriver är bara teorier.
Är man osäker kanske man inte ska köpa!
Jag kollade lite på deras hemsida och ser att det är som du säger. Jag måste ha blandat ihop skyddsystemet för batterierna med överbalastningsskydd när det väl hände.T Toye_ skrev: