62 923 läst ·
89 svar
63k läst
89 svar
Vad har hänt med Makita, skräpkvalitet numera?
Kan bara bekräfta att jag gjorde samma erfarenheter. Har alltid köpt Makita och har många maskiner av dem, men nyss så köpte ja en DHS680RTJ, en cirkelsåg med 18V teknologi. Sågade några regel (45x70), sedan började maskinen ryka. Makita har lagat maskinen, strax därefter samma sak - men nu sade de att det var väl jag som gjorde något fel. Så jag har en helt ny cirkelsåg med tråsigt motor/styrelektronik. Samma sak men en av mina kantklippare. Verkar för min del att de nya motorerna som är "brushless" är inte särskild bra vad gäller kvaliteten och pga. mina erfarenheter så bestämde jag mig att det var sista maskinen jag köpte från denna tillverkare. Lite synd för att man har ju många batteri och laddstationer, men inser inte att betala mycket pengar för dåligt kvalitet.
Hade en skruvdragare Makita DDf482 som gav upp efter max 20 skruvar a 6 x 120. Motorn rök som en gammal dieselmotor. Bara att lämna tillbaka vilket inte heller var det lättaste då Makita skulle gå igenom den först (jisses vilken strategi) men till slut tog Bauhaus emot den och jag fick en ny. Heder åt Bauhaus!
Den nya DDF482 har fått jobba hårt i snart tre år tuggar på utan problem.
Har i övrigt en rad olika Makitamaskiner, både nät- och batteridrivna, och dem fungerar utan problem.
Jag gillar Makitas ergonomi och i övrigt kan jag rekommendera Panasonics maskiner. Riktigt bra men har tidigare varit lite dyrare än andra märken.
Den nya DDF482 har fått jobba hårt i snart tre år tuggar på utan problem.
Har i övrigt en rad olika Makitamaskiner, både nät- och batteridrivna, och dem fungerar utan problem.
Jag gillar Makitas ergonomi och i övrigt kan jag rekommendera Panasonics maskiner. Riktigt bra men har tidigare varit lite dyrare än andra märken.
Makita som de flesta märken har en del budgetmodeller, de brukar hålla samma låga kvalite som övriga märken.
Mina makita verktyg har iallfall hållit för minst ett husbygge. Hur många år dom håller är väl ointressant om man använder dom varje dag kontra 3ggr per år.
Mina makita verktyg har iallfall hållit för minst ett husbygge. Hur många år dom håller är väl ointressant om man använder dom varje dag kontra 3ggr per år.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Deras nya batterier med indikering är inte bra, displayen är bara kopplad till ett av cellparen, vilket orsakar att batterigrupperna laddas ur olika, så de gamla batterierna fungerade bättre.L LeonT skrev:Hej,
Jag har ett gäng Makita 18V maskiner, allt från skruvdragare till vinkelslip och kedjesåg och de har fungerat perfekt under snart 10 år, trotsw ganska omild behandling. Dock har många av mina batterier (18 V LXT) gett upp, har även köpt några kopior och "äkta" batterikopior, som ock inte är bättre. Att Makitas batterier ger upp är klart frustrerande - deras laddare är extremt känsliga. Finns knep att ladda med annan laddare för att skrämma liv i dem, men det är ganska bökigt.
Nån som har något bra tips att få liv i batterierna?
Så man får se till att inte ladda ur de nya batterierna helt, då är det inte säkert de går att ladda med makitas laddare.
Det kan gå att fixa om man tar isär batteriet och laddar det urladdade batteriparet separat om det inte hunnit gå för lång tid.
Jag väntade ett år och det var för länge.
Det urladdade paret hade för olika egenskaper jämfört med de andra.
Det jag tror mest på är att skaffa en iMax B6 balansladdare.
Men då bör man modifiera sina batterier så man kommer åt varje par individuellt, så det blir många ledningar mellan laddare och batteri. Laddaren har en färdig kontakt med massa anslutningar, så en motsvarande behövs i batteriet.
Har sett nån film på Youtube men hittar den inte nu.
Ser att folk klagar på borstmotorerna...
Vad är det exakt som går sönder?
Om vi pratar generellt (ingen specifik tillverkare) så brukar ju borstmotorer vara robusta förutsatt man att byter kol. Lite mindre effektiva men man kan som sagt bara byta kolen när det behövs.
Borstlösa är ju effektivare men när de slutar snurra så är det ju kört i princip. Kontrollelektroniken är ju oftast in/ihopgjuten.
Var tvungen att kolla på mina maskiner och kag hade också en DDF482 (Vit modell som jag köpte på rea). Den snurrar på finfint, den enda invändningen jag har är att den snurrar lite fort.
Vad är det exakt som går sönder?
Om vi pratar generellt (ingen specifik tillverkare) så brukar ju borstmotorer vara robusta förutsatt man att byter kol. Lite mindre effektiva men man kan som sagt bara byta kolen när det behövs.
Borstlösa är ju effektivare men när de slutar snurra så är det ju kört i princip. Kontrollelektroniken är ju oftast in/ihopgjuten.
Var tvungen att kolla på mina maskiner och kag hade också en DDF482 (Vit modell som jag köpte på rea). Den snurrar på finfint, den enda invändningen jag har är att den snurrar lite fort.
Är det något som kopieras hej vilt så är det just Makitas batterier. På valfri kinasajt och då speciellt på Aliexpress säljs det Makitakombatibla batterier i massor eftersom originalen är svindyra. Även kombatibla maskiner som fungerar utmärkt för oss som tar fram borrmaskinen 3 gånger om året finns att köpa.D droopy skrev:Makita är ett märke som väldigt ofta piratkopieras. Det går ut varningar med jämna mellanrum på usla kopior som ser exakt ut som en äkta men där kvaliteten är under all kritik. Dessa säljs ibland av respektabla firmor som själva inte fattat att det är billiga kopior och kommer man över en sådan så kan det vara svårt att bevisa att det är en kopia.
Ta kontakt med Makita för att kolla upp din maskin(er) normalt sett så Är MAKITA bra prylar och har jämn kvalitet men marknaden har förstörts av alla pirater som flyter omkring ute i butiker och på nätet.
Just på batterimarknanden så är det rena vilda western. "Original batterier" har billiga kina celler monterade och säljs som original i originalförpackningar. Även firmor som renoverar maskiner stoppar i billiga kina celler som är kassa efter bara 20-30 laddningar. Mobiltelefoner som fått "nytt original batteri" har visat sig vara rena skräpet då "renoveraren" velat tjäna en hacka extra.
Kolla upp dina maskiner med tillverkaren det är fullt möjligt att du fått snygga men värdelösa kopior.
Handlare som Bauhaus, Clas Olsson och Amazon mf har sålt kopior helt ovetandes då och då så numera kan man aldrig vara säker på att det verkligen är ett original man fått.
Även De Walt är drabbade liksom Fluke så ingen tillverkare verkar gå säker från Kines hysterin.
Alla mina batterimaskiner i form av grenkap, borrmaskin, hjulmutterdragare med mera är köpta oerhört billigt från Kina och fungerar utmärkt för mina behov. En elmotorsåg köpte jag hos Lidl som fungerar fortsatt efter flera år men mitt användande är sporadiskt.
Yrkesmän måste ju dock se upp för att köpa nya maskiner hela tiden för att spara några kronor blir dyrt i längden. Att Makita själva säljer med sämre hårdvara i sina maskiner är enbart snålt men kanske ändå nödvändigt just på grund av alla kopior. Allting handlar om pengar.
Vet inte om Makitas batterier är "svindyra" men under de 12-13 år jag sålt makita har jag haft kanske 5 batterier som kunder kommit in med och klagat på. Och självklart så om man använder sina maskiner nån eller några gånger om året kanske Makita inte är att föredra. Men det är nog det segmentet som Makita satsar på när de gör "lågprismodeller"Bo00 skrev:
Är det något som kopieras hej vilt så är det just Makitas batterier. På valfri kinasajt och då speciellt på Aliexpress säljs det Makitakombatibla batterier i massor eftersom originalen är svindyra. Även kombatibla maskiner som fungerar utmärkt för oss som tar fram borrmaskinen 3 gånger om året finns att köpa.
Alla mina batterimaskiner i form av grenkap, borrmaskin, hjulmutterdragare med mera är köpta oerhört billigt från Kina och fungerar utmärkt för mina behov. En elmotorsåg köpte jag hos Lidl som fungerar fortsatt efter flera år men mitt användande är sporadiskt.
Yrkesmän måste ju dock se upp för att köpa nya maskiner hela tiden för att spara några kronor blir dyrt i längden. Att Makita själva säljer med sämre hårdvara i sina maskiner är enbart snålt men kanske ändå nödvändigt just på grund av alla kopior. Allting handlar om pengar.
Och ja det är ganska vanligt med piratkopior speciellt på utländska websidor. Och det är som nån sa inte alls ovanligt att den sidan inte ens vet om att det är kopior.
Har väl egentligen inget illa att säga om Makita maskiner överlag, men jag vet att borrskruvdragare a hade låg livslängd på mitt förra jobb. I det fallet var det chuckarna som gick i sönder väldigt snabbt, jag köpte metallchuckar till samtliga och då varade de betydligt längre tid. Chuckarna i metall finns som reservdel hos Makita återförsäljarna. Bara ett tips.Nicbi skrev:
Hej!
Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!
Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
Men det verkar ju absolut som att kvaliteten har sjunkit extremt efter att ha läst dina erfarenheter.
Eller köper man en maskin med metalchuck direkt!P pontus1980 skrev:Har väl egentligen inget illa att säga om Makita maskiner överlag, men jag vet att borrskruvdragare a hade låg livslängd på mitt förra jobb. I det fallet var det chuckarna som gick i sönder väldigt snabbt, jag köpte metallchuckar till samtliga och då varade de betydligt längre tid. Chuckarna i metall finns som reservdel hos Makita återförsäljarna. Bara ett tips.
Men det verkar ju absolut som att kvaliteten har sjunkit extremt efter att ha läst dina erfarenheter.
Hade två borrmaskiner Makita 6095D jubileumsmodell, asbra, men båda slutade att fungera för mig. Den första redan efter ~10 år när någon stal den(!), den andra efter typ 30 år när den drunknade i en översvämning i källaren. 
Har köpt några nyare Makita men dom har tröttnat efter några år. Kör just nu med Jula billigaste utförsäljningsmaskiner, funkar rätt bra. Glapp å sådär, men men ... några hundringar för en ny, man byter maskin samtidigt som oljefilter till bilen.
Den senare 6095D har jag kvar, den kan jag kanske få igång igen, den är trots allt min favorit. Har byggt många hus med den. Har hela 9,6 volt batteri
Den hittade jag i Californien via ebay.
Har köpt några nyare Makita men dom har tröttnat efter några år. Kör just nu med Jula billigaste utförsäljningsmaskiner, funkar rätt bra. Glapp å sådär, men men ... några hundringar för en ny, man byter maskin samtidigt som oljefilter till bilen.
Den senare 6095D har jag kvar, den kan jag kanske få igång igen, den är trots allt min favorit. Har byggt många hus med den. Har hela 9,6 volt batteri
När jag jämfört tidigare så har Makitas batterier varit billigare än de flesta andra märkesbatterier.Bo00 skrev:
Är det något som kopieras hej vilt så är det just Makitas batterier. På valfri kinasajt och då speciellt på Aliexpress säljs det Makitakombatibla batterier i massor eftersom originalen är svindyra. Även kombatibla maskiner som fungerar utmärkt för oss som tar fram borrmaskinen 3 gånger om året finns att köpa.
I övrigt har jag många Makita maskiner, ingen har gått sönder, men använder dem inte så hårt. Eller jo, i somras använde jag jordborr i skruvdragaren. Den blev varm efter några hål, så låt den vila emellanåt. Vet att den förstås inte är byggd för detta…
En grej jag tycker är synd är att laddarna inte har ett läge för att stänga av laddningen till batteriet vid 80% laddning. Jag har en inställbar laddare till elcykeln som kan göra detta. Kör man till 100 och laddar ur ”helt” ska de inte hålla mer än 500 laddningar, men 80-20 ska istället ge 1500 fulla laddcykler. Kör därför aldrig en batterimaskin tills batteriet dör.
inga problem hos mej, har dock bl motorer i maskinerna gått c:a 100 timNicbi skrev:
Hej!
Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!
Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?