K kniv skrev:
Förstår att du fått köpa nya om du köper DDF482. Använder du borrskruvdragaren professionellt så måste ni ju kunna ställa krav på bra grejer, 482 är det inte.
E Emil871123 skrev:
Jobbar som snickare använder enbart Makitas verktyg, har under 5 års tid fått köpa 3st nya skruvdragare DDf 482 pga av att maskinerna gett upp antingen chucken eller motorn. Då använder jag maskinen dagligen på jobbet samt mycket hemma. Senast hämtade jag ut en 485 och den känns robustare men vi får se. Alla övriga makita verktyg har hållt och fungerar utan problem.
Ddf484 är ett rejält steg upp utan att tappa smidighet. Testa den nästa gång!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej,
Jag har ett gäng Makita 18V maskiner, allt från skruvdragare till vinkelslip och kedjesåg och de har fungerat perfekt under snart 10 år, trotsw ganska omild behandling. Dock har många av mina batterier (18 V LXT) gett upp, har även köpt några kopior och "äkta" batterikopior, som ock inte är bättre. Att Makitas batterier ger upp är klart frustrerande - deras laddare är extremt känsliga. Finns knep att ladda med annan laddare för att skrämma liv i dem, men det är ganska bökigt.
Nån som har något bra tips att få liv i batterierna?

Köpte en makita DDF482, har satt upp ett staket på 30 meter och skulle dra i en fralla i en stolpe och maskinen brinner bokstavligt talat upp… Trodde jag ändå hade köpt någorlunda bra saker men då kändes det inte riktigt så. Har försökt reklamera det nu så får vi se vad som händer.

• Haha
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
Inte haft några problem med deras batterier, används flitigt var dag. Enda är att deras växellådor i borrmaskinerna är skit.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Använt Makita under lång period men dom senaste hade chuck problem efter rätt kort tid , fick en ny dom fick samma fel.
En blev sjukt varm och luktade bränt.
Minns inte modellnummer men vill minnas att det var kolborstfria.
Inga problem med batterier under den korta tiden jag hade dom .
Använder sedan något år festools produkter, något dyrare men än så länge fungerar dom felfritt .

Jag såg en video på Youtube där han jämförde en makita som tillverkats i Kina och en som var tillverkad i Japan. Det var inte likadana komponenter i de båda. vill minnas att den japanska var av högre standard. Den var också mörkröd istället för blå. Är ganska lätt att hitta om man söker på den. Helt klart intressant video.

Jag köpte för övrigt en gersåg från makita för något år sedan. Ville ha japansk kvalité. Det var deras nya 8" såg. När jag fick den så hade den ett tillverkningsfel. Jag ringde till makita i Stockholm för att fråga om de inte kollar sågarna innan de skickar ut dom. Fick till svar att "-det där är en kina-såg, man kan inte förvänta sig så mycket..."

Produktansvarig lovar att ringa upp, men skiter i det.

Dom svarar inte heller på Mail om man frågar något om en produkt.

Bra grejer, men usel personal.

• Wow
TRJBerg
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Jag såg en video på Youtube där han jämförde en makita som tillverkats i Kina och en som var tillverkad i Japan. Det var inte likadana komponenter i de båda. vill minnas att den japanska var av högre standard. Den var också mörkröd istället för blå. Är ganska lätt att hitta om man söker på den. Helt klart intressant video.

Jag köpte för övrigt en gersåg från makita för något år sedan. Ville ha japansk kvalité. Det var deras nya 8" såg. När jag fick den så hade den ett tillverkningsfel. Jag ringde till makita i Stockholm för att fråga om de inte kollar sågarna innan de skickar ut dom. Fick till svar att "-det där är en kina-såg, man kan inte förvänta sig så mycket..."

syftar du på milwaukee röda verktyg? Hade en stor drös med dessa som jag vann i en tävling men de blev stulna efter ett år bara.

har röris-vän som kör dessa. Sjukt pålitliga men inte lika valfritt med tillbehör som gräsklippare, kompressor, motorsåg mm som jag har nu med Makita.

köp alltid äkta kvalitetsbatterier från erkända återförsäljare…

C cdx873v skrev:

Finns flera sådana tests. Generellt håller japanska versioner lite högre kvalité och lite mer "eye for details"-tänk.

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Har bara ett par Makita-maskiner, en överhandsfräs och en skruvautomat.

Överhandsfräsen gillar jag och den har fungerat bra i ett antal år. Men skruvautomaten är totalt felkonstruerad vilket gör att man kör sönder den med jämna mellanrum. Det är de så kallade "saloonsdörrarna" som går åt helvete så fort en skruv råkar hamna lite snett vilket är oundvikligt. Ingen jättedyr eller svår grej att byta, men irriterande och framför allt onödigt då det hade varit väldigt lätt att konstruera bort sårbarheten.

Har alltid någon extra hemma, men plötsligt kör man sönder den också och då blir det stillestånd. I bästa fall har en välsorterad butik i närheten den i lager, men ofta inte.

Om du lyckats köra död på flera batterier och de inte är kopior är jag rätt övertygad om att det är handhavandefel. Särskilt med tanke på vilka maskiner som också gått sönder.
Jag har +20 verktyg i 18v-serien, den enda som blivit sliten är chucken på en 480-dragaren. Och då har jag byggt ett hus och renoverat ett andra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och har svårt att förstå att folk är förvånade över att verktyg för under 1000 spänn inte är premium.

Om de nu brinner upp av att ni tittar på dom, reklamera. Låter som råttan i pizzan.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det där låter ju helt sjukt, kan du ha massa övertoner på nätet som inte maskinerna klarar av? Eller bara väldigt ojämn ström?

Maria Stengard Maria Stengard skrev:
Det där låter ju helt sjukt, kan du ha massa övertoner på nätet som inte maskinerna klarar av? Eller bara väldigt ojämn ström?
För batteriverktyg????

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Jag har en DDF482 som är använd jättemycket. Den har åkt ner från tak, borrat i stubbar, legat ute i regn, blandat betong, slipat smidesräcke och en massa annat..
Jag har också en DDF842 och använder den på ungefär samma sätt som dej, och den funkar också felfritt.
Till er som har problem med kolborstmotorer: Håll koll på kolen, vetja! Väldigt lätt att göra. Byter man inte när de är slut, eller fastnar, så bränns kollektorn förstås.
Likaså till de som tycker att batterierna tar slut fort: Förvara dom absolut inte fulladdade! Att ladda dom fullt och lägga undan dom i veckor/(månader!) är absolut det säkraste att ta död på dom. Likaså att förvara dom tomma. Så är det med med alla Lithiumbatterier.
Ladda fullt när du ska använda dom, och ladda till hälften (med timer) när du inte ska använda maskinen mer den dagen. Mina batterier är ca 7år och har fortfarande full kraft.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Lite tankar från mig som säljer Makita och har gjort i 10+ år. Det absolut vanligaste som folk kommer in med när det gäller skruvdragare som inte funkar är på de som har kolborstmotorer. (Tex DDF482) Jättevanligt att man kommer in med en maskin som går "ojämnt" eller inte alls. Det jag brukar göra då är ta fram min lilla skruvmejsel och lossa bakstycket och se hur kolen mår! Ett annat vanligt fel är att kunder kommer in med en maskin som "luktar bränt" och i de fallen så är det till 99% handhavandefel tex att man kört med hålsåg med en batterimaskin.
Kör du med hålsåg med batterimaskin så kört försiktigt, pressa inte maskinen speciellt inte om det är träskivor du skall igenom. Dessa(DDF482, DDF484, DDF485 osv) maskiner är ej gjorda för det användningsområdet. De som klarar sig bra är tex DDF481 och nu DDF486 som dessutom kommer med ett rejält handtag att hålla emot om maskinen vill snurra. Men var försiktig och "tryck" inte igenom maskinen utan låt sågen såga.
När det gäller batterier. Till proffs brukar jag säga att om du vill att dina batterier skall hålla länge så förvara dem frostfritt försök som Lars-Erik säger att inte lagra dem full laddade eller tomma. Och om man vill att de håller lite längre så ha FLER batterier. Kom ihåg att de klarar ca 1000 laddcykler och har man 2-3 batteri till 4-5 maskiner blir det ofta mycket laddning/dag

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.