Ni vet de där dagarna när man egentligen bara skulle suttit på händerna och inte gjort något allls?

Idag började jag surfa på om jag inte behövde några nya maskiner eller verktyg, men insåg att jag egentligen inte villhövde något mer än möjligen en domino som var lite för pricy för ett spontanköp.

Så jag gick ner och började fixa glappkontakten i bygglampan som stört mig ett tag istället. Hittade ingen ny kontakt så tänkte att det får bli en temporär fullösning med att skarva på en apparatsladd.

Sagt och gjort, skala upp kablarna och fram med lödstationen. När jag förtennar ledarna inser jag att temperaturregleringen gått sönder så den bränner på för fullt. Nåja, den är ändå närmare 40 år tänkte jag. Får kolla på det sen…

En lödstation med trasig temperaturkontroll, skruvmejsel och apparatsladd med anslutna kablar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick till lödningarna trots allt, bara att värma krympslangen så fram med varmluftspistolen jag fått från svärfar för länge sen. KAPOFF! Det slår eldslågor där sladden går in i apparaten och säkringen går.

Hmm, tvärkortis i sladdstället. Vi får korta in det
lite. Ingen big deal.

Brända elkablar liggande på en träyta, med en kort gul och grön kabelbit i närheten.
Skapa konto

Trasig blå varmluftspistol i delar på ett arbetsbord, med synliga ledningar och komponenter efter reparation.
Skapa konto

Lite pyssligt att få ihop igen, men det gick. Testkörde och det funkade fint. Toppen då ordnar vi bara till krympslangen det sista och värmer på. Nähä? Nu funkade den inte. Skit, jag går och hämtar brännaren istället…

Kommer tillbaka en minut senare och tycker det luktar lite bränt men tänker att det är ju inte så konstigt efter allt som hänt. Men så börjar det ryka kraftigt från varmluftspistolen som fortfarande satt i eluttaget… hade inte släppt spärren på startknappen så den var intryckt och värmeelementet funkade bra, men inte fläkten och uppenbarligen funkade inte termoskyddet - istället startade en mindre eldsvåda inne i den…. Fick slängt ut den på trädgårdsplattorna.

Bygglampan då? Jo, den funkar bra - men efter dagens händelser så kommer jag byta hela sladdstället 😅.

Så nu sitter jag här och surfar inköp av ny lödstation och varmluftspistol 😂.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Frogmaster och 30 till
  • Laddar…
S
Så vad lärde du dig? Att det hade varit bättre att spontanköpa en maskin för 15000kr?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Precis. Eller nu måste jag ju tröstköpa efter nära-döden upplevelsen 😂.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tommib och 3 till
  • Laddar…
S
Ni undrar säkert hur det har gått med mina böjda luckor om det blivit ved till fjärrvärmeverket eller något mer användbart.
Idag la jag ett lager hårdvaxolja på en lucka så hoppet lever i alla fall.

• Böjd träpanel på en arbetsbänk i en verkstadsmiljö, delvis skyddad av plast på bordet.
    Skapa konto
  • En böjd träpanel i ljust trä ligger på en arbetsbänk täckt med kartong och skyddande material i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 37 till
  • Laddar…
Ordningen återställd efter punkteringen

Bil, domkraft, handskar och verktyg på marken bredvid ett hjul efter däckbyte.
Skapa konto

• Gilla
Frogmaster och 9 till
  • Laddar…
Min manuella däckmaskins bräckarm viker sig av tyngre belastning. Exakt för sånt här som jag skaffade en billig kinasvets för i vintras! Kan inte svetsa alls, men nu är bräckarmen sidostabil och viker sig inte längre och det var skitenkelt ordnat!

Manuell däckmaskin med sidostabiliserad bräckarm, reparerad med svets för att hantera högre belastningar, ett hjul monterat på maskinen.
Skapa konto
En manuellt svetsad bräckarm för däckmaskin, fixad för ökad stabilitet och funktion, visas med däck och rostig fälg.
Skapa konto

• Gilla
Frogmaster och 14 till
  • Laddar…
Rickard.
K Karl Heinz skrev:
Kan inte svetsa alls,
Bilderna säger raka motsatsen, verkar helt klart vara svetsat 👍

Tecknad figur i röd hjälm håller en skylt med texten "Certified: GOOD ENOUGH".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
Däckmaskinen kostade typ 1700 spänn. Sparade 1200 spänn med den förrförra säsongen, och 1200 spänn i år när nyinköpta skåpbilen får nya däck. 600 spänn ytterligare i sommar när elbilen behöver 2 nya däck. Enda nackdelen är att det är precis så lång tid mellan användningen att det tar ett däck att få in tekniken igen, resterande däck går rejält mycket snabbare. Nästan 3h arbete ikväll, men då är också svetsarbetet medräknat.

Om någon undrar så provar jag att inte balansera. (Lämnade in för balansering första gången men behövdes ingen åtgärd så kändes väldigt onödigt.)

Motorcyklarna kör jag slut väldigt många däck med, och där har jag balanserat bara fälgarna utan däck, och sedan dess aldrig balanserat, och har kört igenom ett tjugotal däckbyten.

Två nya bildäck med fälgar på ett garagegolv, redo för montering inför säsongens däckbyte. Bakgrund av verktyg och gamla däck.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Stora jobbet med bordet är färdigt. Nu ska det slipas, monteras, finlira kantprofiler i hörn och oljas.
Runt träbord under konstruktion på en arbetsbänk i ett snickeri. Verktyg och trästycken syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
snuttekudden och 22 till
  • Laddar…
Hönsens tvåa är på god väg till en trea...
Metallbur med svetsad port för höns, belägen i trädbevuxen trädgård.
Skapa konto

Svetsade ihop en liten port för tillträde.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
3dskrivaren har gått varm de senaste dagarna och äntligen blev hållare, märkning och sortering av frässtålen klar. Två utdragbara lådor bredvid fräsbordet som gör de lättillgängliga och det snabbt går att få en överblick. Betydligt bättre än föregångaren som betstod av sortiment lådor som de kom i samt några lösa, liggandes i lådan till överhandsfräsen.
Består av två spillbitar plywood med mängder av 16mm hål. Sedan hållare för att anpassa till olika skaftstorlekar på frässtålen. Hållarna håller även fast skyltar som anger relevanta mått samt en trevlig illustration av snittet :)
Utdragbar trälåda med organiserade frässtål, färgglada hållare och skyltar som markerar olika mått på frässtålen, nära ett fräsbord.
Skapa konto
3D-printade hållare för frässtål i utdragbara lådor med etiketter, vid fräsbordet. Plywood med 16mm hål för sortering och märkning.
Skapa konto
3D-printade hållare för frässtål med färgkodade etiketter och illustrationer av verktygsprofiler, monterade i en plywoodlåda med hål för organisation.
Skapa konto

Lite overkill, ja vet, men vad gör man inte :)

För den som tycker texten på etiketten är lite väl suddig, ja, jag håller med, borde kanske använda detta som ursäkt för att skaffa ett 0.25mm munstycke (använda 0.5 nu).

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Colonel Bogey och 29 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
3dskrivaren har gått varm de senaste dagarna och äntligen blev hållare, märkning och sortering av frässtålen klar. Två utdragbara lådor bredvid fräsbordet som gör de lättillgängliga och det snabbt går att få en överblick. Betydligt bättre än föregångaren som betstod av sortiment lådor som de kom i samt några lösa, liggandes i lådan till överhandsfräsen.
Består av två spillbitar plywood med mängder av 16mm hål. Sedan hållare för att anpassa till olika skaftstorlekar på frässtålen. Hållarna håller även fast skyltar som anger relevanta mått samt en trevlig illustration av snittet :)
[bild][bild][bild]
Lite overkill, ja vet, men vad gör man inte :)

För den som tycker texten på etiketten är lite väl suddig, ja, jag håller med, borde kanske använda detta som ursäkt för att skaffa ett 0.25mm munstycke (använda 0.5 nu).
Imponerande. Fast nu vill vi ha en bild på innehållet i låda 404.

• Gilla
  • Haha
VidarH och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Den innehåller garanterat inte det du letar efter :D

• Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Förberett fanéring av insidan av ett skåps baksida. Lite överraskning för den som öppnar någon dörr. Tack till de som tipsade om en riktig stötlådehyvel när jag var vilse för något år sedan. Det går kanske att städa kanterna på fanér på andra sätt, men det här var ju galet smidigt.

Ventilfaner redo för skåpbaksida med stötlådehyvel, bredvid ligger en digital skjutmått.
Skapa konto

Fanér i ett skåp bearbetas med en stötlådehyvel, med träspån synliga runt arbetsytan.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Det är lådan för alla filar han inte kunde hitta... 🤪

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.