Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 605 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Fast till stötlåda är det trevligt om hyveln har lite tyngd för bättre momentum, ta snarare den största hyvel du har? :)

2. Dheri
    Husägare · Värmland · 782 inlägg

Dheri

Husägare
    Ja det ligger det ju en del i så klart. Det är betydligt skarpare vinkel på den lilla stöthyveln och den gav ett mycket finare resultat därav min tanke om att använda den istället. Men det kan ju mycket väl bara vara ett tecken på att jag behöver slipa nr4 hyveln bättre.

3. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 793 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Aha, jag är med. Såg ut som högerplankan va i samma nivå som vita ytan men det skiljer nån mm förstår jag nu.

Håller med nanowire om att större o tyngre hyvel är att föredra.

• Laddar…
  4. Dheri
    Husägare · Värmland · 782 inlägg

Dheri

Husägare
    Då får jag ge mig på och skärpa upp stålet och se om det gör tillräcklig skillnad.
    Annars får jag väl helt enkelt ge mig ut på loppisar och blocket för att leta vettiga hyvlar till vrakpris :)

5. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 605 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Det ena utesluter inte det andra! (y):D

Jag fyndade en kul hyvel/stötlåda på loppis nyligen, den ligger som no 2 på hyvelrenoveringslistan så jag räknar inte med att kunna använda den på en stund
    https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-604#post-3940777

Redigerat 22 feb 08:13
  6. Sthlm1891
    Verktygstokig · Stockholm · 268 inlägg

Sthlm1891

Verktygstokig
    Ja, den är ganska mycket större än sågbordet. Har fungerat kanon när jag har testat den. Men du som är betydligt mer erfaren och duktigare än mig, är det inge bra att ha släden större än vad sågbordet är?

7. E
    Medlem · Vingåker · 277 inlägg

Eklunda

Medlem
    Kan väl bli lite tungt att skjuta fram och tillbaka om det är stort. Jag har ett antal slädar av olika storlek och användningsområde så blir det nog för dig också med tiden! Spillvirke har man ju gott om!

8. Sthlm1891
    Verktygstokig · Stockholm · 268 inlägg

Sthlm1891

Verktygstokig
    Tack för svar @Eklunda

Ja, det kan det säkert bli. Men inget jag har märkt än i alla fall. Förvisso har jag inte sågat speciellt stora saker.
    Precis, så kommer det bli för mig också med tiden. Vill garanterat ha fler och då mindre.

Anledningen att denna blev i den storleken var för att jag hade en rak bit furuplywood och några bitar konstruktionsplywood i exakt samma storlek (brukar få dem tillsågade på Bauhaus för att få plats i bilen, och då väljer jag alltid samma storlek). Och kände då att det var skönt att slippa såga, då alla ändå hade samma bredd.

9. H
    Verktygstokig · Jönköping · 765 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
  10. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 245 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
  11. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 245 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Projekt garage fortsätter.
    Hittade lite körsbär som är snyggare än plywooden häromdag. Dottern sov lungt en stund så jag hann klyva och hyvla lite.
    Nu måste jag bestämma mig om handtagen passar..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210223_150838.jpg

12. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 654 inlägg

Hep

Garagebyggare
    De gör de.

13. JohnnyKeba
    Medlem · 46 inlägg

JohnnyKeba

Medlem
  14. D
    Medlem · Österbotten · 3 559 inlägg

DennisCA

Medlem
    FTX aggregatet hade börjat föra en massa oljud närmare undersökning visade att det var fläkten. Så jag köpte nya lager och bytte. Lagren (FAG) var under 10 euro, en ny fläkt cirka 400 euro.

15. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 164 inlägg

findus42

Fornlämning
    Modifierat grundhyvel 71 och en halv. Förlängt djupstoppet.
    BBCB2E8F-0614-4618-9E88-6C4F9F4AB79A.jpeg

På det sättet når skäret ner även genom en mall.
    35DB2B97-1186-407F-9B40-3B9BE98F4AA1.jpeg

Det finns tillfällen när det är olämpligt eller omöjligt att använda maskiner. Att använda samma mall som vid fräsning när beslag skall huggas ner för hand ger samma passning med avseende på placering. Fungerande djupstopp gör att även djupet kan garanteras.

Mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.