Byggahus.se
Förresten, någon som har ett sådant från CO och kan mäta av det i hopfällt läge? Mitt ligger otillgängligt för tillfället.
Tredje hand-verktyg med förstoringsglas och klämmor i metall, hopfällt på en svart bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo jonmo skrev:
Börjat planera för en lödstationslåda. Detta plus två sortimentskåp med framförallt komponenter är tänkt att vara min pysselsetup för elektronik. Finns givetvis massa andra verktyg också annorstädes, men detta är tänkt att vara det som finns enligt principen om först order retrievability. Förutom ett sådant där tredjehands-stativ, ser ni något uppenbart hål i setupen? Skruvmejslar finns att tillgå i närheten enkelt, så det behövs egentligen inte.
[bild]
Spontant tänker jag varmluft till krympning, spänningsaggregat, kanske precisionsavbitare, limpicka, märkpennor, flusspenna, eventuellt strömtång.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag färdigställt min stötlåda (shooting board) som är starkt inspirerad av den OlaC har.
Ja den ser ju ut nåt som min men jag har svårt att förstå uppdelningen på högersidan. Jag har ju en dedikerad shooting board hyvel som löper i en ränna (där det vita är i din bild), plankan till höger om rännan är högre än rännan i mitt fall o kan justeras i sidled för att nolla glappet mellan hyvel o ränna. Med den hyveln du har så ser jag inte riktigt vitsen med den skruvade plankan höger om vita glidytan...?
 
Redigerat:
siggebo siggebo skrev:
Spontant tänker jag varmluft till krympning, spänningsaggregat, kanske precisionsavbitare, limpicka, märkpennor, flusspenna, eventuellt strömtång.
Butanpenna för krympning finns i lådan. Märk- och flusspenna lägger jag till, bra att ha dedikerad märkpenna trots att det finns en precis bredvid i skrivbordet! Har begränsat med plats, så spänningsagg får bli i mån av plats, limpicka får bli second order retrievability.
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Invigt elkedjesågen. Om man ska såga ved hemma i trädgården ser jag verkligen ingen anledning till bensinsåg.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Börjat planera för en lödstationslåda. Detta plus två sortimentskåp med framförallt komponenter är tänkt att vara min pysselsetup för elektronik. Finns givetvis massa andra verktyg också annorstädes, men detta är tänkt att vara det som finns enligt principen om först order retrievability. Förutom ett sådant där tredjehands-stativ, ser ni något uppenbart hål i setupen? Skruvmejslar finns att tillgå i närheten enkelt, så det behövs egentligen inte.
[bild]
Tennsug, är det något som används numera?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tennsug, är det något som används numera?
Brukar inte använda det, men jag är ingen fena på detta. Än. Jag har en ambition att lära mig mer och framförallt att kunna göra pryl-hlr. Men jag kanske får plats. Vi får se.
 
Om inte en tennsug så kanske en rulle avlödningsfläta det tar inte mycket plats och som jag ser det val före sugen om det måste väljas.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Karmskruvsborrar är dyrt, men en ELU fräs med Trendplatta är ännu dyrare. 6mm borren hamnade rätt med hjälp av en 11 mm hylsa i varje hål som jig. Karmskruvsnyckeln var också på vift, men Bachos Classe kit har 5.5 mm hylsa och sexkantsnyckel i rätt storlek, man måste bara slipa bort de rundade kanterna först.
ELU-fräs monterad på träplanka med Trendplatta i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet? Jag ska nog köpa en ny karmskruvsborr och leta lite noggrannare efter nyckeln.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Förresten, någon som har ett sådant från CO och kan mäta av det i hopfällt läge? Mitt ligger otillgängligt för tillfället.
[bild]
Kan kolla om en timme efter jag grillat!
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Äntligen har jag fått svetsat något riktigt!
Svetsad metallgaller över en eldstad med brinnande ved i ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Görkul! :D
Mycket saker för det lilla
Svetsutrustning och verktyg på ett bord utomhus med snötäckt gård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Såg ett tips om bättre grepp på tvinghandtag. Hockeytejp ger ett grymt grepp. Perfekt när man kanske inte har rätta styrkan i fingrarna eller är svettig. Inte jag som kom på det utan såg det när jag tubknarkade och kikade på Rob Cosman.
En tving med handtaget inlindat i vit hockeytejp för bättre grepp, liggandes bredvid en rulle med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S_B_O och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Äntligen har jag fått svetsat något riktigt!
[bild]
Görkul! :D
Mycket saker för det lilla
[bild]
En grill för elefantfilé. Maffigt!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
Kan kolla om en timme efter jag grillat!
Är inte köttet klart snart? Det har gått 2tim 40min nu!:D
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Är inte köttet klart snart? Det har gått 2tim 40min nu!:D
@jonmo har fått dom. Tänkte att det bara var han som behövde måtten.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.