Inte bara idag...
Igår körde vi gamla stockar och fick nytta av de nya fästena på vagnen
Närbild på ett nytt fäste på vagn med spännband, våta stockar och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har pillat vidare med bälteshölster för lampa och multiverktyget och gjort en mall (som behöver justeras, ja det är första gången för mig).
Handritad mall för bälteshölster till lampa och multiverktyg på brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort bälteshölster i brun läder med ficklampa och multiverktyg på blå underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första gången jag använder glasögon också när jag försöker få till en egg i kroken på multiverktyget
En Dremel-multiverktyg, glasögon och ett bältat multiverktyg på en grön arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom att kratta som många andra under höst bytte jag och lillgrabben däck
 
  • Gilla
kristofo och 7 till
  • Laddar…
Blev ett gäng batterihållare slipade, bockade och pulverlackade idag. Även en i mina ögon kanonfin hållare för milwaukees packouts i 3mm Alu. Ingen låsning så kör inte denna i en servicebil men på en vägg är den betydligt smidigare än originalet (som iövrigt är en kanonprodukt)
 
  • Röda pulverlackerade batterihållare och hållare för Milwaukee packouts i 3mm aluminium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd pulverlackerad batterihållare i aluminium fastskruvad på perforerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en nyligen pulverlackerad röd batterihållare monterad på en perforerad verktygsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som placerar en batterihållare på en röd, bockad och pulverlackerad metallhållare fäst på en perforerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Konsollerna för virke och kajaker har börjat anta en obehaglig riktning neråt.
Virke och kajaker på böjda träkonsoller med synliga tecken på belastning och lutning neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ännu värre ut i verkligheten än på bilden. Jag undrar hur jag tänkte när jag byggde dessa av 45x45. Hade jag tänkt mig fyra kajaker?

Dags att göra något åt det.

Renoverad konsol av byggnadsställningsdelar för virke och kajaker, målad och förstärkt, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite kasserade byggnadsställningsdelar får nytt liv. Att de var krokiga märks inte i så här korta bitar.

Röda metallkonsoller med sviktande hyllplan för virke i ett stökigt verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk vad lite färg kan göra.
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Blev ett gäng batterihållare slipade, bockade och pulverlackade idag. Även en i mina ögon kanonfin hållare för milwaukees packouts i 3mm Alu. Ingen låsning så kör inte denna i en servicebil men på en vägg är den betydligt smidigare än originalet (som iövrigt är en kanonprodukt)
Kan man handla Milwaukee 12V direkt från dig utan tradera? Har du även Bosch 12V?
 
Röd metallkomponent med exakt passform på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda metallbeslag med geometrisk design på en grå betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd metallfäste med specifik form mot grå betongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Milwaukee verktygsförvaringslåda väl monterad på röda fästbeslag på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Milwaukee Packout verktygslåda perfekt positionerad på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och svart verktygsinsats som passar perfekt på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jäklar de sitter som handen i handsken. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Eftersom @Ola C tappat bort sina glasögon tog jag en ny bild innan jag börjar slipa (sandpappra?).
Slängde på lite t-röd för att försöka framhäva de defekter som finns. Vi körde lite för fort/mycket trä på några ställen och fått lite utslag tyvärr :(
Träskiva med mönster av sammanfogade träbitar, behandlad med t-röd för att markera defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pfes och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Eftersom @Ola C tappat bort sina glasögon tog jag en ny bild innan jag börjar slipa (sandpappra?).
Slängde på lite t-röd för att försöka framhäva de defekter som finns. Vi körde lite för fort/mycket trä på några ställen och fått lite utslag tyvärr :(
Fin bild. Skärbrädan får jag nog invänta slutresultatet innan jag vågar uttala mig om. Om den mot förmodan skulle bli sämre än planerat kan du trösta dig med att den brinner bra efter t-rödsmarineringen.:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Pfes och 4 till
  • Laddar…
T-röd... på en skärbräda?? :surprised: Jag är chockad!

Min erfarenhet av T-röd i samband med matlagning är att en droppe på fel ställe i stormköket gör allt som lagas i det oätligt. Hade du ingen 18-årig Ardbeg eller så att väta skärbrädan med.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
T-röd... på en skärbräda?? :surprised: Jag är chockad!

Min erfarenhet av T-röd i samband med matlagning är att en droppe på fel ställe i stormköket gör allt som lagas i det oätligt. Hade du ingen 18-årig Ardbeg eller så att väta skärbrädan med.

Mvh Findus
Bättre på brädan än i glaset. Den ska slipas och dessutom ammoniak-ångas/rökas också så blir mycket kemikalier innan den är färdig..
 
  • Wow
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bättre på brädan än i glaset. Den ska slipas och dessutom ammoniak-ångas/rökas också så blir mycket kemikalier innan den är färdig..
:surprised: Varför denna balsamering? :thinking:
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Varför denna balsamering? :thinking:
Tröden är bara för att se hur det kommer typ se ut med olja på.

Ammoniak reagerar med tanninerna i eken och.så blir eken mörk och sen svart (beror på hur länge.man låter processen pågå)
 
En finishförenklad liten kökskniv.
Hand håller en liten kökskniv med grått handtag mot en bakgrund av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en liten handgjord kökskniv med trähandtag mot gräsbackgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Övat på att fräsa hål för mft, tur jag bara öva för det blev inte bra:rofl: Blir lite för mkt flyttande av skenan då jag bara har 800mm. Fundrar på vad som är bäst, köpa 1600 skena eller göra en mall med 5x5 hål och kopieringshylsa?:thinking: Bosch överfräs och skena på MDF-bräda med ojämnt frästa hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
M
B Bylow skrev:
Övat på att fräsa hål för mft, tur jag bara öva för det blev inte bra:rofl: Blir lite för mkt flyttande av skenan då jag bara har 800mm. Fundrar på vad som är bäst, köpa 1600 skena eller göra en mall med 5x5 hål och kopieringshylsa?:thinking:[bild]
Kör med UJK parf mk2 guide så går det både lätt och blir bra...
 
B Bylow skrev:
Övat på att fräsa hål för mft, tur jag bara öva för det blev inte bra:rofl: Blir lite för mkt flyttande av skenan då jag bara har 800mm. Fundrar på vad som är bäst, köpa 1600 skena eller göra en mall med 5x5 hål och kopieringshylsa?:thinking:[bild]
Det är väl en sådan här man ska ha: https://kiwitools.se/products/dominofix-mft-jig
Ja den ovan funkar säkert också :)
Och har du 3D-skrivare kan du skriva ut denna: https://www.thingiverse.com/thing:2079995
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.