Byggahus.se
jac jac skrev:
Visst blir man glad. (y)
Jag tror min är exakt likadan och jag gjorde ungefär samma upptäckt härom året. Det var i samband med att jag funderade på att städa bort mitt som är ett gammalt containerfynd jag gjorde i ungdomen. Men jag ska nog se över skären, de bör väl gå att plocka av och slipa till lite? Tack för inspirationen inför helgen.:D
ja det är bara att plocka av o slipa! Kommer att klippa som en dröm.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Små förbättring varje dag - målet. Alla har vi väl ett gäng små fix man aldrig kommer till. Denna vecka blev jag tillräckligt irriterad att jag inte starta upp något nytt förren jag börjat tömma lite i listan.


- Monterat UJKs 20mm dogs på pocket hole jiggen(även om den inte används mycket). Alltid stört mig på att den inte är stabil.
Verktygsbänk med monterade 20mm dogs och en pocket hole jig, och hål i bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pocket hole jig med 20mm dogs installerade, stående på en arbetsbänk med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
UJK pocket hole jig monterad på verktygsbänk med 20mm dogs för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Gjort 2st 45° Anhåll? Borde gjort detta för längesen. En med avtagbort stopp, den andra utan för att kunna flytta beroende på längd.
Två träanhåll vid en arbetsbänk med 45-graders vinklar och metallstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsbänk med träanhåll i 45°, pocket hole jig, reamer, och andra snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



- Hade strul med att UJKs parf dogs var väldigt tighta i min bänk. Efter snack med axminsters support skicka dom över denna - 20mm "reamer". Blir sjukt varmt och jag vet inte om den skär eller smälter bort material - men effektiv och löste problemet.
20mm reamer för justering av hål i en arbetsbänk, insatt och redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Festool borrmaskin på en arbetsbänk med 20mm hål för montering och positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- En bräda med hål.. nuff said
Grå bräda med regelbundet placerade hål på en arbetsbänk med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstillbehör på arbetsbänk, inklusive UJK 20mm dogs och en pocket hole jig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Äntligen börjat få upp de flesta handverktyg på väggen.

Verktygsvägg med upphängda snickeriverktyg som sågar, hammare, hyvlar och skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad hållare med snickarverktyg inklusive hyvlar och justerbara anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 21 till
  • Laddar…
Typ en jigg :)
Träjigg liggandes på golvet med ojämna träbitar infästa, nära att bli fräst och plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träjigg på ett gult golv med verktyg och fräsdelar utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fräsning senare så är den plan.
Hemgjord träjigg på betonggolv med spån, fräsmaskin och kvast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 14 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Små förbättring varje dag - målet. Alla har vi väl ett gäng små fix man aldrig kommer till. Denna vecka blev jag tillräckligt irriterad att jag inte starta upp något nytt förren jag börjat tömma lite i listan.


- Monterat UJKs 20mm dogs på pocket hole jiggen(även om den inte används mycket). Alltid stört mig på att den inte är stabil.
[bild] [bild] [bild]

- Gjort 2st 45° Anhåll? Borde gjort detta för längesen. En med avtagbort stopp, den andra utan för att kunna flytta beroende på längd.
[bild] [bild]


- Hade strul med att UJKs parf dogs var väldigt tighta i min bänk. Efter snack med axminsters support skicka dom över denna - 20mm "reamer". Blir sjukt varmt och jag vet inte om den skär eller smälter bort material - men effektiv och löste problemet.
[bild] [bild]

- En bräda med hål.. nuff said
[bild] [bild]

- Äntligen börjat få upp de flesta handverktyg på väggen.

[bild] [bild]
Den där verktygstavlan var riktigt clean! Vad är det svarta för material? Formplywood?
 
V vectrex skrev:
Den där verktygstavlan var riktigt clean! Vad är det svarta för material? Formplywood?
Tror det är Valchromat — genomfärgad mdf. Snyggt!

//Ronnie
 
V vectrex skrev:
Den där verktygstavlan var riktigt clean! Vad är det svarta för material? Formplywood?
P Pysslarn skrev:
Tror det är Valchromat — genomfärgad mdf. Snyggt!

//Ronnie
Stämmer bra att de är valchromat, genomfärgad mdf med 1 lager olja och 2st osmos blanka hårdvaxolja. Valde det då de alltid kommer bli extra hål när man flyttar och ändrar sig.

Just denna modell är oroväckande ljusgrå innan behandling, men oljan gör mycket för att mörka ner.
Genomfärgad MDF före och efter oljebehandling, överst mörkare efter behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valchromat genomfärgade mdf-lådor behandlade med olja och hårdvaxolja i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Små förbättring varje dag - målet. Alla har vi väl ett gäng små fix man aldrig kommer till. Denna vecka blev jag tillräckligt irriterad att jag inte starta upp något nytt förren jag börjat tömma lite i listan.


- Monterat UJKs 20mm dogs på pocket hole jiggen(även om den inte används mycket). Alltid stört mig på att den inte är stabil.
[bild] [bild] [bild]

- Gjort 2st 45° Anhåll? Borde gjort detta för längesen. En med avtagbort stopp, den andra utan för att kunna flytta beroende på längd.
[bild] [bild]


- Hade strul med att UJKs parf dogs var väldigt tighta i min bänk. Efter snack med axminsters support skicka dom över denna - 20mm "reamer". Blir sjukt varmt och jag vet inte om den skär eller smälter bort material - men effektiv och löste problemet.
[bild] [bild]

- En bräda med hål.. nuff said
[bild] [bild]

- Äntligen börjat få upp de flesta handverktyg på väggen.

[bild] [bild]
Otroligt läckert med kontrasten trä mot svart bakgrund :ok:
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Typ en jigg :)
[bild] [bild]
Lite fräsning senare så är den plan.
[bild]
Alla går väl igenom en period av asiatiskt snickrande :p
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Lite fräsning senare så är den plan.
De andra bilderna är skarpa o fina men just den med slutresultatet ser ut att ha maskerats mha @Daniel_N s suddighetsfilter.?
 
Ola C Ola C skrev:
De andra bilderna är skarpa o fina men just den med slutresultatet ser ut att ha maskerats mha @Daniel_N s suddighetsfilter.?
Japp!
Om du går in på Google play och söker på "Daniel_Ns suddighet" så är det första appen där. Sjukt nöjd med den.


(Körde med ryobi-fräsen utan dammsugare kopplad..mobilen vägrade fokusera i dimman sen..)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Japp!
Om du går in på Google play och söker på "Daniel_Ns suddighet" så är det första appen där. Sjukt nöjd med den.
Det måste va denna appen va? Tycker han har lite tunna armar för att vara @Daniel_N men glasögonen o skägget ser bekanta ut.
Man med glasögon och skägg i förkläde framför suddig Google Play-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
jac och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det måste va denna appen va? Tycker han har lite tunna armar för att vara @Daniel_N men glasögonen o skägget ser bekanta ut.
[bild]
Nej, det där är en fulkopia. Det är den med suddigare symbol.
Man framför suddig Google Play-logotyp med undrande uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slängt ihop en skärpjigg av Tormekdelar till bandslipen. Funkar finfint. Men klämman/hållaren är lite bulkig när bladen blir för tunna och smala och vinkeln ska vara låg, så får modda den lite.
Handslipningen är mer eller mindre eliminerad nu eftersom jag kommer upp till 1200 korn på bandslipen och sen "striglar" på motormonterad filtskiva. (Givetvis är både slip och filtstrigel varvtalsstyrda).
Anpassad skärpjigg monterad på bandslipmaskin i verkstad, hand som justerar jiggens inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 7 till
  • Laddar…
Byggt en vinkelhake. Tyvärr hittar jag inga räta vinklar i huset, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till.

Hemmagjord trävinkelhake mot en ojämn, plankad vägg med synliga kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byggt en vinkelhake. Tyvärr hittar jag inga räta vinklar i huset, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till.

[bild]
Kan vara användbar till att konstatera att "lite snett är också rakt".
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.