B Bylow skrev:
Övat på att fräsa hål för mft, tur jag bara öva för det blev inte bra:rofl: Blir lite för mkt flyttande av skenan då jag bara har 800mm. Fundrar på vad som är bäst, köpa 1600 skena eller göra en mall med 5x5 hål och kopieringshylsa?:thinking:[bild]

Jag gjorde en 5x5 mall med 20mm hål och körde med ett kopierstål. Då kan man använda något cylindriskt med 20mm diameter för fixering av mall, kör man med kopierhylsa får man ta något annat lämpligt. Kan vara bra att göra hålen i mallen något större då stålet stjäl nån 1/10 del.

En MDF-mall med 5x5 rutnät av 20mm hål och bultar för fixering på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en trämall med 20mm hål framför en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kör med UJK parf mk2 guide så går det både lätt och blir bra...
Ja den har jag tittat mkt på. Får fundera hur vidare på den.
 
P pfb skrev:
Det är väl en sådan här man ska ha: [länk]
Ja den ovan funkar säkert också :)
Och har du 3D-skrivare kan du skriva ut denna: [länk]
Ja den hade funkat, bättre pris än UJK men tyvär inte i lager.
Hitta en annan hos hyvlar.se dock dyrare

3d skrivare har jag funderat på nu kanske är läge att köpa en.
 
D.M. D.M. skrev:
Jag gjorde en 5x5 mall med 20mm hål och körde med ett kopierstål. Då kan man använda något cylindriskt med 20mm diameter för fixering av mall, kör man med kopierhylsa får man ta något annat lämpligt. Kan vara bra att göra hålen i mallen något större då stålet stjäl nån 1/10 del.

[bild]

[bild]
Ja det är ju ett alternativ att prova med
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
nikasp
Får lägga upp en liten motvikt till alla snajdare som gör superduperlaxstjärtjoints med sugpassning osv.

Jag la max tre minuter på att skjuta ihop den här lilla bron av spill som låg runt fötterna när jag byggde ute. Lillkillen som är tre år har lekt med den där dagligen i typ fyra veckor nu. Han har tom sovit med den flera ggr :D

Enkel hemmagjord träbro av spillbitar på ett köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mach77777 och 22 till
  • Laddar…
B Bylow skrev:
Ja den hade funkat, bättre pris än UJK men tyvär inte i lager.
Hitta en annan hos hyvlar.se dock dyrare

3d skrivare har jag funderat på nu kanske är läge att köpa en.
Det hela beror på vad för precision du söker, ska du endast använda hålen för stopp och att använda tvingar så fungerar det mesta.

Vill du använda de för att få ut 90° och 45°, för att kapa eller använda anhåll som kräver att hålen är 96cc så rekommenderar jag UJK jiggen, svårt att få det annat än perfekt.

Känner ingen firma med CNC? Kan vara ett mer prisvärt alternativ.
 
Vi säger att det skulle bli en prototyp, och inte "good enough" snickrande ;) Lärdommar för kvällen...
1. Pocket holes blir lätt för djupa så skruven sticker ut genom fronten
2. Glidskenor direkt mot vägg är förädiska att lossa med en låda på dom
3. Om man mitt i allt tänker att "Det blir ju enklare om jag gör såhär", så finns det oftast en anledning till att man tänkte annorlunda först
4. Jag behöver köpa kortare skruvar
5. Bordssågen är riktigt trevlig att använda med ny rem och linjerade remskivor!

Slutsats: Idén verkar fortfarande vettig, så nu ska jag ta till mig av de andra punkterna och göra rätt på andra sidan :)

Vit träskiva med för djupa pocket holes monterad på vägg ovanför verktyg och tejprullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinredning med skjutbara plastlådor monterade på väggen och verktyg på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrJozk och 10 till
  • Laddar…
richardtenggren
B Bylow skrev:
Ja det är ju ett alternativ att prova med
Hör av dig till xtools.se, de har haft en mall som de sålt tidigare.
Jag gjorde en ”förlaga” som de tog fram åt mig men som de senare vidareutvecklade lite. Jag har pinsamt nog inte hunnit mer än testat min variant.
 
  • Svart mall för routing med märkningar och hål, ligger på ett träbord bredvid träklossar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag flyttat om skåp och hyllor, lämnat bort ett gäng gamla bygglampor och dåliga verktyg (slöa borr mm) till återvinning.
Bland annat gjorde jag mig till slut av med mitt mest avskydda verktyg. Hultafors vinkelhake. Ett verktyg jag velat gilla -för det är ett klassiskt verktyg- men aldrig gillat. Jag testade de vinkelverktyg jag har -ett par speed squares, en gammal Torsåker vinkelhake och några till- och samtliga de andra har räta vinklar och fungerar bra vid praktiskt arbetet. Men nu ligger den i metallåtervinningen...

En använd Hultafors vinkelhake på ett träbord, med skador som tyder på att den inte håller räta vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hultafors vinkelhake på träbänk, ena skänkeln visande ojämna linjer jämfört med rak kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Fario Fario skrev:
Idag har jag flyttat om skåp och hyllor, lämnat bort ett gäng gamla bygglampor och dåliga verktyg (slöa borr mm) till återvinning.
Bland annat gjorde jag mig till slut av med mitt mest avskydda verktyg. Hultafors vinkelhake. Ett verktyg jag velat gilla -för det är ett klassiskt verktyg- men aldrig gillat. Jag testade de vinkelverktyg jag har -ett par speed squares, en gammal Torsåker vinkelhake och några till- och samtliga de andra har räta vinklar och fungerar bra vid praktiskt arbetet. Men nu ligger den i metallåtervinningen...

[bild] [bild]
Jag tycker att den har sin plats i snickarbyxorna även om jag använder speedsquare oftare. Funkar bra att mäta med bättre precision än speed square och framför allt mindre och går att ha i brallorna. Har ingen hållare för speed square än i alla fall.
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
Jag brukar ha speed squararna i verktygsväskan eller liggande där jag pysslar. Annars i bakfickan om jag måste röra mig. Den mindre speed s. från Hultafors är smidig i sådana fall.
Anledningen att jag gjorde mig av med vinkelhaken är att den är skev -vilket tester visar- och att den är osäker. När jag sätter den mot en bräda och trycker till med handen så vrider den sig lite. Jag måste hela tiden tänka på hur jag hanterar den. Men jag använder ofta min gamla vinkelhake från Torshälla (skrev fel ort tidigare) som fungerar mycket bättre
Person med blå tröja och beige byxor förvarar en speed square verktyg i bakfickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en använd gammal vinkelhake med texten "TORSHÄLLA SWEDEN" mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
De här borrmallarna för MFT, den 3D utskrivna varianten ( den med 3 hål i kvadrat) är ur toleransperspektivet kass.
anta att ett hål ligger/ positionerar 0,1 mm fel, då kommer nästa hål ligga 2x0,1 mm fel, tredje hålet 3x0,1 osv. Vinkelfelet än värre.
Rekommendationen är att mallen bör ha så många hål som möjligt, och så många styrpluggar som möjligt, då minimerar vi felen.
Har du en Arboga/Strands borrmaskin med ett lite större koordinatbord kan du fixa en mycket bättre mall än den 3D printade.
 
nikasp
Fario Fario skrev:
Jag brukar ha speed squararna i verktygsväskan eller liggande där jag pysslar. Annars i bakfickan om jag måste röra mig. Den mindre speed s. från Hultafors är smidig i sådana fall.
Anledningen att jag gjorde mig av med vinkelhaken är att den är skev -vilket tester visar- och att den är osäker. När jag sätter den mot en bräda och trycker till med handen så vrider den sig lite. Jag måste hela tiden tänka på hur jag hanterar den. Men jag använder ofta min gamla vinkelhake från Torshälla (skrev fel ort tidigare) som fungerar mycket bättre
[bild]
[bild]
Jag pysslar ju mest på med torp, lekstuga och villan och för allt jag håller på med där så är vinkelhaken absolut tillräcklig i noggrannhet för 90 och 45-graderssnitt. Vad är det du mäter där den ”fallerar”? Förstår att man kan ha extrema krav vid möbeltillverkning osv. men klättrar jag på tak eller panelar så är det ju ingen issue om man råkar få ett väldigt litet vinkelfel. Speedsquare är ju kanon på många vis men inte för att mäta något på millimetern. Skulle klara mig utan speed square men inte utan vinkelhaken. Men båda i kombo är bra!
 
Idag blev det lite verktygsbygge medan lilleman sov. Min tidigare lösning för att fixera saker i pelarborren har inte varit helt optimal.
Eget tillverkat ställbart mothåll av plywood, fastklämt i maskinskruvstycke, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En platta med fastskuvad regel att sätta i maskinskruvstycket sedan bitar att lägga i för att man är lat och inte orkar ställa om bordet.

Därför har ett ställbart mothåll varit på önskelistan. Så idag gjorde jag slag i saken och pillade ihop ett av lite plywood som fanns i lager.
Verktygsbygge på arbetsbänk, plywoodkonstruktioner, och diverse snickeriverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjort ställbart mothåll av plywood fastsatt i ett maskinskruvstycke vid en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord plywoodanordning för att fixera objekt i en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort ställbart mothåll av plywood monterat på en pelarborr, för att fixera föremål vid borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord ställbar mothållskonstruktion av plywood monterad i ett pelarborrmaskinskruvstycke i ett snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett bygge som knappt kvalar in i Korpen när man ser andra byggen i tråden. Men förhoppningsvis kommer den fylla sin funktion.
 
  • Gilla
De Stilj och 10 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag pysslar ju mest på med torp, lekstuga och villan och för allt jag håller på med där så är vinkelhaken absolut tillräcklig i noggrannhet för 90 och 45-graderssnitt. Vad är det du mäter där den ”fallerar”? ...
Jag tror det är lite av ett missförstånd. Jag förkastar inte vinkelhake som verktyg. Det är just denna lätta från Hultafors som jag ogillar. Den är så pass sned att det tydligt märks och när jag senast skarvade ihop limträ till en 4 meter lång hylla åt dottern så hade det inte varit kul med en sådan skillnad när jag bankat ihop delarna till vad jag förväntat vara en lång och rak hylla... :cool:

Och så är den osäker, den roterar ofta när den kläms åt för ett pennstreck. Jag är inte ensam om att tycka det har jag läst i andras kommentarer i andra trådar.
Det är alltså inte fråga om speed square vs vinkelhake. Bara ett dåligt verktyg som jag nu kasserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.