Har inte Matthias bara sågat på så det blivit uttag i släden, säger han utan att sett ritningarna;)

Ser man hans videos har han nog kapat i undersidan några ggr jo. Problemet som jag såg det var inte det utan att det blir så lite material över som håller ihop jiggens två sidor.

Han svarade så här. Men jag kommer definitivt modda lite. Minst 60mm såghöjd tänker jag.
Spånutsug tänkte jag också försöka få till.

You want it to come down fairly far when cutting small stock. When
cutting larger stock, part of the box ends up getting cut away on the
first joints. It's all a matter of how deep you want to cut.

Matthias

Jag antog han skulle svara ungefär så. Men det är ju bara att köra med offerbit bakom när man kör bitar som behöver support (offerbit kör jag med i vilket fall som helst om det finsnickras).

Idag har jag åter stiftat bekantskap med farsgubbens Kaindl borrslipmaskin och slipat större delen av borrsamlingen. Det var välbehövligt och gick väldigt smidigt :).

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Det där är en väldigt fin borrslip. Har pappan din även spetsiga slipskivan för att slipa centrumspetsen på träborrar

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dags att börja fixa veden inför nästa vinter. Gjorde därför en sågbock
26600301045_3d990c9055_b.jpg

D09
DennisCA skrev:
Dags att börja fixa veden inför nästa vinter. Gjorde därför en sågbock
[bild]
Nästa vinter 😳

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Flyttat 200 betongplattor från huller om buller på baksidan av huset till sidan av huset vackert upplagt på pall, någon pall taktegel också. Sedan krattat och städat upp.
Bara att skissa upp den nya attefallaren och lämna in bygganmälan kvar. ( dessutom är jag ju osäker på om jag kommer att få bygga den iofs)

Demolerat badrum...

Demolering.jpg
Skapa konto

Är väldigt överraskad att man vid tidigare renoveringar så oblygt kapat bort huvuddelen av de 70x210mm stora golvbjälkarna för att dra avlopp utan att förstärka på något sätt. Kanske ren tur att det är en kraftig vägg rakt under den mest trasiga bjälken...

Demolering2.jpg
Skapa konto

Övningssvetsat:
26595247736_0a90a08b4a_b.jpg

4 översta gjorda med 3,2mm elektrod av något billigmärke som kom med svetsen, fann de enklare att jobba med faktiskt, konstigt, de andra gjordes med Elga P48or 2,5mm.

SC Aero skrev:
Byggt en sågbänk :)
[bild]
Runkbås ;)

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 3 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Det där är en väldigt fin borrslip. Har pappan din även spetsiga slipskivan för att slipa centrumspetsen på träborrar
Vet faktiskt inte, om den inte följde med vid köpet är svaret nej i alla fall :). Han har nämligen tidigare haft legotillverkning med automatsvarvar så det finns mycket smått och gott i maskinväg i verkstaden.

Idag har jag filmat lite för en ev kommande youtube-video, och sen har jag gjort i ordning det senaste tradera-köpet. Har inte planat sulan ens, utan började med att laga och fixera handtagen, plocka isär och städa ur alla skrymslen på den och givetvis slipa upp stålet. Resultatet blev en hyvel som tar bra spånor, en "user" som man säger på engelska.

Märket är oklart, det enda jag hittar på den är "Made in USA" på stålet, samt lite siffror på olika delar. Ingen kvalitetspjäs dock skulle jag säga, då finishen på ytorna är sådär. Dock bra tyngd. Storlek ungefär som en no 3.

IMG_20160425_010452.jpg
Skapa konto

IMG_20160425_010422.jpg
Skapa konto

Ska nog ta mig tid att plana botten så småningom, men den funkar den som den är så länge.

Blev för övrigt optimala brasstartare av skräpet.

IMG_20160425_005421.jpg
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Idag har jag filmat lite för en ev kommande youtube-video, och sen har jag gjort i ordning det senaste tradera-köpet. Har inte planat sulan ens, utan började med att laga och fixera handtagen, plocka isär och städa ur alla skrymslen på den och givetvis slipa upp stålet. Resultatet blev en hyvel som tar bra spånor, en "user" som man säger på engelska.

Märket är oklart, det enda jag hittar på den är "Made in USA" på stålet, samt lite siffror på olika delar. Ingen kvalitetspjäs dock skulle jag säga, då finishen på ytorna är sådär. Dock bra tyngd. Storlek ungefär som en no 3.

Ska nog ta mig tid att plana botten så småningom, men den funkar den som den är så länge.

Blev för övrigt optimala brasstartare av skräpet.
Svårt att se helt på bild nr 1 men tycker att lateral adjustment-spaken påminner starkt om en millers fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.