4 131 284 läst ·
21 109 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Minskat mängden svordomar varje gång jag använt takräcket då i stort sett varje gång när jag burit den och inte hållit den rakt har ngt fäste glidit iväg och petat ur ändkopparna på väg till marken. Dessa ändkoppar har även haft en ovana att flyga till en punkt, bilens geometriska centrum under där det är lika långt från alla håll, när jag dragit av plank eller skivor från taket.
Nu är det slut med det!
Nu är det slut med det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Smart! Mina trillade av idag..igen..när jag får tid över ska jag kopiera din lösningTeroM skrev:
Minskat mängden svordomar varje gång jag använt takräcket då i stort sett varje gång när jag burit den och inte hållit den rakt har ngt fäste glidit iväg och petat ur ändkopparna på väg till marken. Dessa ändkoppar har även haft en ovana att flyga till en punkt, bilens geometriska centrum under där det är lika långt från alla håll, när jag dragit av plank eller skivor från taket.
Nu är det slut med det!
Medlem
· Värmland
· 289 inlägg
Det där ser ut som som en fullösning för att slippa köpa släpkärraTeroM skrev:
Nu är det slut med det!
[bild]
”Hjälpt” pappa att bygga spiraltrappa upp till ett litet loft i nybyggda sjöboden!
Är dock mest jag som byggt, men han har varit behjälplig. Hoppas hinna klart imorgon. Allt är mätt rakt ifrån Fusion360 och uppritat direkt på limfogen mha. den oerhört smidiga vinkeln från Ukraina!
Hade varit otroligt mycket svårare utan en sådan bra ritning! Härlig miljö att snickra i va!?
Är dock mest jag som byggt, men han har varit behjälplig. Hoppas hinna klart imorgon. Allt är mätt rakt ifrån Fusion360 och uppritat direkt på limfogen mha. den oerhört smidiga vinkeln från Ukraina!
Hade varit otroligt mycket svårare utan en sådan bra ritning! Härlig miljö att snickra i va!?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Värmland
· 289 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Fortsätter lite långsamt.
Locket står på tur.
Test-lägger-upp
Plockar fram hyveln
Och sen efter en del fäpplande (glömmer alltid dra åt någon skruv..)
Kul så länge det är längs med..däremot tvärs fibrerna är ju inte lika kul, men där är jag inte än : D
Locket står på tur.
Test-lägger-upp
Logga in
Skapa konto
Plockar fram hyveln
Logga in
Skapa konto
Och sen efter en del fäpplande (glömmer alltid dra åt någon skruv..)
Logga in
Skapa konto
Kul så länge det är längs med..däremot tvärs fibrerna är ju inte lika kul, men där är jag inte än : D
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 189 inlägg
Fina! Jag filurar på att skaffa Ashley Iles också. Har du hunnit bilda dig en uppfattning om hur dom är? Var fick du tag på dina?Chrille.B skrev:
Tack! Alrightyslog till på några Ashley Iles 6,9,19 och 25mm. Var lite mer humant pris i jämförelse med veritas o dylikt. Väldigt nöjd än så länge med dom! Kommer få ett par äldre bahco snart dessutom som skall snyggas till o slipas. (Svårt o tacka nej till verktyg)
får återkomma med några mer bilder på hammaren när oljan torkat.
Ja just sådär såg de ut då de var nya!..... fast bilderna jag har sett var svartvita så det kan ha varit en annan färg än svart. Min Gränsforsyxa var till exempel blå i sin ungdom.DennisCA skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Håller på att skapa plats för spånsugen i ett förråd vägg i vägg med verkstan. Passar på att flytta över alla byggmaskiner dit då jag inte vill ha dom i verkstan (gipsdamm osv).
Här kommer spånsugen att stå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer spånsugen att stå.
Logga in
Skapa konto
Inte just idag men eftersom anordningen funkat så bra för mig lägger jag upp den idag.
Det har blivit mycket spring mellan min blivande verkstad i garaget och min källarverkstad för att hämta verktyg och annat som sedan blivit drällande här och var i garaget. Bestämde mig för att pausa aktivitererna i källarverkstaden och låta verktyg mm bli kvar i garaget men behövde samla dem bättre.
Jag spelar fortfarande femtonspel i garaget med allsköns mög som kontinuerligt flyttas runt för att ge plats där jag för stunden behöver jobba. Av den anledningen behövde jag en mobil "verktygsstation". Lite spillskivor av olika slag, några 45 x 45-reglar och spikplåtar blev det här fulbygget som faktiskt funkar riktigt bra; hade jag haft behov av mobilitet i framtiden och en större verkstad hade jag nog kunnat tänka mig att utveckla den.
Frontvy, plats för fler verktyg på skivan. Övre hyllan för skruv, dyckert mm, nedre hyllan för maskiner, kem, tape mm.
Höger sidvy, här hänger div mätverktyg.
Bakre vy, några snabbtvingar, skruvdragare, borr och bits samt bra åtkomst till skruv- och spikhyllan.
Vänster sidvy, kofötter i olika storlekar, krok för lurar och plats för annat.
Det här bygget har funkat såpass bra att jag kommer att behålla den tills dess verkstaden är klar med verktygstavlor osv.
//Ronnie
DS Ifall någon undrar — hjulen kommer från Harald Nyborg, är låsbara och kostar 99:- för fyra st. Rullar bra med den här relativt låga belastningen. PS
Det har blivit mycket spring mellan min blivande verkstad i garaget och min källarverkstad för att hämta verktyg och annat som sedan blivit drällande här och var i garaget. Bestämde mig för att pausa aktivitererna i källarverkstaden och låta verktyg mm bli kvar i garaget men behövde samla dem bättre.
Jag spelar fortfarande femtonspel i garaget med allsköns mög som kontinuerligt flyttas runt för att ge plats där jag för stunden behöver jobba. Av den anledningen behövde jag en mobil "verktygsstation". Lite spillskivor av olika slag, några 45 x 45-reglar och spikplåtar blev det här fulbygget som faktiskt funkar riktigt bra; hade jag haft behov av mobilitet i framtiden och en större verkstad hade jag nog kunnat tänka mig att utveckla den.
Logga in
Skapa konto
Frontvy, plats för fler verktyg på skivan. Övre hyllan för skruv, dyckert mm, nedre hyllan för maskiner, kem, tape mm.
Logga in
Skapa konto
Höger sidvy, här hänger div mätverktyg.
Logga in
Skapa konto
Bakre vy, några snabbtvingar, skruvdragare, borr och bits samt bra åtkomst till skruv- och spikhyllan.
Logga in
Skapa konto
Vänster sidvy, kofötter i olika storlekar, krok för lurar och plats för annat.
Det här bygget har funkat såpass bra att jag kommer att behålla den tills dess verkstaden är klar med verktygstavlor osv.
//Ronnie
DS Ifall någon undrar — hjulen kommer från Harald Nyborg, är låsbara och kostar 99:- för fyra st. Rullar bra med den här relativt låga belastningen. PS
Hann inte riktigt klart, men nu återstår bara 3 steg och de är helt raka. Det klarar farsan själv! Sen skall stolpen kläs färdigt med 10mm plywood. Tar tid att såga ut för alla steg. Slutligen skall allt utom stegen målas vitt. Tog tid att mäta in, tillverka och sätta upp vagnstyckena.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto