4 170 705 läst ·
21 438 svar
4171k läst
21,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Sedvanlig semesterstädning i alla uthusen. Hittade en bygglampa med 4 st 110V ljuskällor som knappast gå att få tag på. Lyser dessutom kass.
Inser att den har en snygg låda med två uttag;
En spillbit rostfritt, lite borr o gäng senare så har jag kanske löst problemet att det lösa sladdanslutna verktyget som alltid ligger bredvid kap och geren inte är anslutet. Eller att kapgereb inte är ansluten för jag nyss bytte verktyg. För att jag aldrig tror jag behöver leta reda på grendosan… 😁
Inser att den har en snygg låda med två uttag;
En spillbit rostfritt, lite borr o gäng senare så har jag kanske löst problemet att det lösa sladdanslutna verktyget som alltid ligger bredvid kap och geren inte är anslutet. Eller att kapgereb inte är ansluten för jag nyss bytte verktyg. För att jag aldrig tror jag behöver leta reda på grendosan… 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 108 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 108 inlägg
Ahhh.... 13mm hylsan. Väcker minnen till liv från tiden med Strf90. Jag tror att ca 90% av skruvskallarna/muttrarna i den var just 13 mm. Fanns det en 13 mm hylsa i verktygsväskan? Nehej då, det behövs inte tyckte FM.Frustrator skrev:
Hört ett skrapande ljud från bilen ett tag. Tittade till slut in under den. Där hängde någon slags plåt och dinglade, såg inte ut som den skulle dingla egentligen.
Böjde upp den så den åtminstone inte skrapade i
[bild]
Tog på mig snyggkläder och skyddsutrustning [bild]
Fortsatte med säkerhetsutrustning
[bild]
Slitaget på pallbockarna säger något om hur ofta jag meckar, ett antal år sedan sist..[bild]
Oklart hur man får de här delarna att sitta bra[bild][bild]
Så jag körde på klassiska universalverktygen, 13mm hylsa och hammare.[bild]
Sådär![bild]
Samtliga vagnchefer kom tillbaka från första permisen efter vagntjänstens start med en 13 mm hylsa.
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Därför man satt och slumrade i en bv206..tommib skrev:
Ahhh.... 13mm hylsan. Väcker minnen till liv från tiden med Strf90. Jag tror att ca 90% av skruvskallarna/muttrarna i den var just 13 mm. Fanns det en 13 mm hylsa i verktygsväskan? Nehej då, det behövs inte tyckte FM.
Samtliga vagnchefer kom tillbaka från första permisen efter vagntjänstens start med en 13 mm hylsa.
Bommade planen med en dag.
Förhoppningen var att få klart ett nytt balkongräcke under semestern, började jobba idag igen och började lyfta upp de färdiga sektorerna när jag kom hem
Strax efter kvällsmaten var alla 7 sektionerna på plats.
Förhoppningen var att få klart ett nytt balkongräcke under semestern, började jobba idag igen och började lyfta upp de färdiga sektorerna när jag kom hem
Logga in
Skapa konto
Strax efter kvällsmaten var alla 7 sektionerna på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vill minnas att min kusin åkte samma typ av fordon och att de redan vid orienteringen fick höra att det fanns en (1) fast nyckel som FM tillhandahöll men att det var bra att de skaffade någon till själva.tommib skrev:
Ahhh.... 13mm hylsan. Väcker minnen till liv från tiden med Strf90. Jag tror att ca 90% av skruvskallarna/muttrarna i den var just 13 mm. Fanns det en 13 mm hylsa i verktygsväskan? Nehej då, det behövs inte tyckte FM.
Vid första tillfälle så skickades en i besättningen till Feltema för inköp av en nyckel per person...
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 108 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 108 inlägg
Inte bara en utan två. En 13-hylsa på "klanten" och en ledhylsnyckel 13/14 om jag minns rätt. Dessa är givetvis fullkomligt värdelösa i trånga utrymmen jämfört med ett spärrskaft.
Vi var första kullen med Strf90 på mitt förband.
Vi var första kullen med Strf90 på mitt förband.
Strf90 antyder att den "skulle" tas i bruk 1990 så jag gissar att det var 93, 94...?tommib skrev:
Snyggt där! Tycker de låter riktigt sunt❤️FredrikR skrev:
Själv har jag hela livet jagat mig själv med tajt tidsplan i alla projekt och jag har som oftast en framförhållning med 4-6 projekt i pipe’n, senare tid har jag börjat rannsaka mig mer grundligt och kommit till den slutsatsen att:
Jag är nog väldigt strukturerad med ett sinne för att få till de mesta rätt snabbt och vill ha ett nytt projekt att få umgås med🥰 så nu försöker jag medvetet dra ut på dem längre för det är resan till målet jag uppskattar och här inser jag att det finns tid för det viktigaste i livet och det är familjen/barnen❤️
Ta hand om er och njut av livet❤️❤️❤️
Administrator
· Skåne
· 8 751 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Har lyckats få min festool-skena att bli sne, den ser numera ut som en banan, bli ca 1mm inbuktning på 1400mm längd. Sjukt störigt, ffa med tanke på att skenorna inte är direkt gratis 
Bockat till en fjäder till en gammal låskista. Köpte en reservdels-fjäder för många år sedan från någon byggnadsvårdsbutik i samband med att jag köpte något annat. Då fjädern var trasig. Köpte sen som var mest lik men trist nog passade den inte, min modell verkar inte finnas som reservdel.
Nu önskade hustrun ommålning av dörren och då ingår en total genomgång enligt mig, så tog fjädern jag köpt och började bocka till den och kapade den sedan i rätt längd. Nu fjädrar handtaget på nytt. Jäkla slitsamt då käftarna på tängerna tog i varandra, så svårt att få till det som jag ville. Skulle jag göra om det så hade jag nog testat att värme upp metallen först. Nu var det ett himla styrkeprov.
Nu önskade hustrun ommålning av dörren och då ingår en total genomgång enligt mig, så tog fjädern jag köpt och började bocka till den och kapade den sedan i rätt längd. Nu fjädrar handtaget på nytt. Jäkla slitsamt då käftarna på tängerna tog i varandra, så svårt att få till det som jag ville. Skulle jag göra om det så hade jag nog testat att värme upp metallen först. Nu var det ett himla styrkeprov.