4 144 260 läst ·
21 245 svar
4144k läst
21,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Jag har 40min till närmaste välsorterade järnhandel, min "bra att ha"-skruvburk har räddat mig några gånger. Har nog iofs tre olika burkar, en för mindre mekanik, och en med större träskruv och en med större maskinskruv.
Men ja, jag har också flera samlingar med "var fan lägger jag dessa prylar som jag inte riktigt vill kasta".
Men ja, jag har också flera samlingar med "var fan lägger jag dessa prylar som jag inte riktigt vill kasta".
Spännande! Får man se det ordnade kaoset? 😉13th Marine skrev:
Jag har 40min till närmaste välsorterade järnhandel, min "bra att ha"-skruvburk har räddat mig några gånger. Har nog iofs tre olika burkar, en för mindre mekanik, och en med större träskruv och en med större maskinskruv.
Men ja, jag har också flera samlingar med "var fan lägger jag dessa prylar som jag inte riktigt vill k
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Själv är jag glad åt min snålhet att jag inte gett bort ”presenten”. För då hade jag inte äntligen fått användning för dessa krokar som legat i min första införskaffade alltinglåda. Efter drygt 40….40 ÅR! Den som spar han har! 🥳Frustrator skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 455 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 455 inlägg
Kanske är det min tid inom byggsektorn som speglar mig men någon blandlåda träskruv existerar inte i mitt hus och kommer aldrig göra. Nån låda med blandade krokar och dylikt finns nog men annars är det lådor med samma innehåll och ett gäng ziplock-påsar med specialskruv men annat hamnar på skroten.
Jag identifierar mig ändå som en "bra att ha" människa men jag har tydligen gränser jag med,😉
Does it spark joy?
Jag identifierar mig ändå som en "bra att ha" människa men jag har tydligen gränser jag med,😉
Does it spark joy?
Redigerat:
Jag brukar rensa då och då och samla skruvar av samma längd/diameter och typ i olika burkar. Ibland tummar jag på diametern...FreQa skrev:
Jag började städa i garaget inför flytten till verkstaden/snickeri om något år eller så 😆
Hur många andra har sådana här högar med skruvar och spik och annat krims-krams?
Så här såg högen ut efter halva var sorterat
[bild]
Är det bara jag som är knäpp och sorterar sånt eller är jag bara så j-a snål?
Hittade en honkontakt (kom faktiskt inte ihåg att den låg i högen) och bytte på sladden
[bild]
Lyfte lite mer grejer och titta vad jag hittade
[bild]
En burk till!!! Nåja den grävde jag bara igenom för det var mest gamla Claes Ohlsson skruvar och småskruv som jag inte använder så mycket.
Förutom slänga gamla skruv, kan man göra något spännande av de? Smida kniv?l
Sen lägger jag det som är kvar i två burkar, en för "synd att kasta" och en för "kan vara bra att ha". 🤣
Resten går i metallåtervinning - det är en väldigt liten burk... 🥴
Skruvarna med spår kommer väl till pass vid byggnadsvård/fönsterrenovering, spår skruvarna är ju gjorda att dras i och ur för hand och inte med skruvdragare.TeroM skrev:
Absolut men för oss som inte håller på med byggnadsvård gäller skruvdragare. Talar kanske för mig själv men varje gång jag stöter på en spårskruv försvinner den fortare än kvickt 😊F fribygg skrev:
Helt riktigt om du är rationell ägare av ett modernt hus och utan ambition att själv renovera eller låta dina ungar renovera ett äldre hus korrekt.TeroM skrev:
Sonen hade pratat om vakuum på naturkunskapen (det heter säkert något annat) och hade lite frågor, så vi testade det i verkligheten. Hur platt kan en slipsvamp bli? Svaret är jätteplatt.
Nu blev mitt köp av fanéringskit på ett ögonblick varken egoistiskt eller onödigt. Kanske något att inspireras av. Det finns nog en del köp i den här tråden som inte skulle gå säkra i en sambogranskning.
Nu blev mitt köp av fanéringskit på ett ögonblick varken egoistiskt eller onödigt. Kanske något att inspireras av. Det finns nog en del köp i den här tråden som inte skulle gå säkra i en sambogranskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vacca" inte en mockajacka, den blir aldrig sig lik.Hep skrev:
Sonen hade pratat om vakuum på naturkunskapen (det heter säkert något annat) och hade lite frågor, så vi testade det i verkligheten. Hur platt kan en slipsvamp bli? Svaret är jätteplatt.
[bild]
[bild]