4 143 124 läst ·
21 240 svar
4143k läst
21,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Finns 130 långa från Essve iaf, inte sett längre än så. Brukar va 90-130. Blir väl ganska lätt ostabilt om de är längre än så, gängorna behöver ju sitta fast tillräckligt långt in i ämnet. Det man får göra om man behöver justera mer än så är att lägga in kloss mellan tak och gles, som fästs med vanlig skruv i taket.fatsug skrev:
Har du så stora diffar så finns väl en poäng att stadga med kloss mellan gles och taket som sagt, en kort stump 45x45 gör susen
Ja det var planen från början, men blev lite sugen på att förenkla. Det är extremt ojämnt så jag var på jakt efter något sätt att slippa såga till 30-40 klossar i olika tjocklek.K kniv skrev:Finns 130 långa från Essve iaf, inte sett längre än så. Brukar va 90-130. Blir väl ganska lätt ostabilt om de är längre än så, gängorna behöver ju sitta fast tillräckligt långt in i ämnet. Det man får göra om man behöver justera mer än så är att lägga in kloss mellan tak och gles, som fästs med vanlig skruv i taket.
Har du så stora diffar så finns väl en poäng att stadga med kloss mellan gles och taket som sagt, en kort stump 45x45 gör susen
Vet inte exakt hur ditt tak ser ut, men hade satt någon gles vinkelrätt mot de du tänker sätta upp. Och sätta skruvarna i dom, så luften mellan tak och gles inte blir för stor och bara hänger i justerskruven som då riskerar att ha för lite infästning. Alternativt att justera med justerskruven och sen sätta en längre träskruv som får stå för stabiliteten efteråt när det är i vågfatsug skrev:
Jag gjorde så när jag riktade innertaket i köket. Jag gjorde ett gäng klossar och köpte på min färdiga distanser på 1-10mm. Det gick inte snabbt men blev bra.fatsug skrev:
Frun trodde hon var smart att komma undan den klippning roboten inte tar..
Men sällan förr har något här hemma reparerats så fort. 😉
Tappade ner en av skruvarna i fläkten HELA 3 gånger och fick börja om innan den slutligen var ihopmonterad. 🫣😂😇
Men sällan förr har något här hemma reparerats så fort. 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tappade ner en av skruvarna i fläkten HELA 3 gånger och fick börja om innan den slutligen var ihopmonterad. 🫣😂😇
Den som spar han har... Återvinner från när de river från tillbyggnaden och bygger förvaring. Tänkte jag skulle använda de gamla fina planken i något annat projekt så de får ligga här en stund
Dagens plats för läxläsning
Igår satt vi högst upp på byggställningen!
För att få plats för förvaringen av planken fick jag flytta armeringsnäten och se där vad jag hittade, gamla konsoler som säkert legat 10 år på hyllan, nu kom de till användning! 😀
Logga in
Skapa konto
Dagens plats för läxläsning
Logga in
Skapa konto
Igår satt vi högst upp på byggställningen!
För att få plats för förvaringen av planken fick jag flytta armeringsnäten och se där vad jag hittade, gamla konsoler som säkert legat 10 år på hyllan, nu kom de till användning! 😀
Logga in
Skapa konto
Passat på att mellan teamsmöten göra lite kosmetiska renoveringar av det nya skrivbordet. Efter avrostning och lite mild polering så fungerar nu låsmekanismen till jalusiet. Om jag mot förmodan skulle hitta en nyckel 😊
6-åringen ville hjälpa till att trimma. Vet inte hur troligt det är att det händer igen så bäst att passa på 😄
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
6-åringen ville hjälpa till att trimma. Vet inte hur troligt det är att det händer igen så bäst att passa på 😄
Logga in
Skapa konto
Deppar lite över att behöva ta tag i eftersatt hushållsarbete. Gräsmattan hög sedan klipparen tappade framhjulen. Tydligen vanligt fel efter några år då låsbrickorna orginal inte är rostfria. Sänder ingen tacksamhetens tanke till Huskvarna för att de sparat in 50 öre på tillverkningen. Hoppas det inte är för sent att renovera hjulen (kittet från Klipparservice kostade 200kr) eller om det blir nya för 1100 kr.
Logga in
Skapa konto
Jobbar i samma anda som nanowire, hade lite bekymmer i begränsningsslingan i höstas, trodde väl aldrig på det men hoppades det var ett tillfälligt fuktproblem. Naturligtvis är samma bekymmer kvar. Började felsökning igår utan att hitta något kabelbrott men begränsade område att felsöka.
Hittade till slut idag ett brott! Men mätt därifrån får jag ändå bara kontakt åt ett håll. Identifierat och lyft typ 4 meter slinga nu där jag mäter 0,8 MOhm men varken ser eller kan känna några några skador på kabeln. Finns att göra i morgon med...
Använt förlängningssladdar, multimeter en liten spade och lödstation.
Hittade till slut idag ett brott! Men mätt därifrån får jag ändå bara kontakt åt ett håll. Identifierat och lyft typ 4 meter slinga nu där jag mäter 0,8 MOhm men varken ser eller kan känna några några skador på kabeln. Finns att göra i morgon med...
Använt förlängningssladdar, multimeter en liten spade och lödstation.
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg