K
fatsug fatsug skrev:
Hur stora diffar funkar justerskruv för? Mitt tak bågnar mellan 4 och 5,5 cm. Inte symmetriskt.
Finns 130 långa från Essve iaf, inte sett längre än så. Brukar va 90-130. Blir väl ganska lätt ostabilt om de är längre än så, gängorna behöver ju sitta fast tillräckligt långt in i ämnet. Det man får göra om man behöver justera mer än så är att lägga in kloss mellan tak och gles, som fästs med vanlig skruv i taket.

Har du så stora diffar så finns väl en poäng att stadga med kloss mellan gles och taket som sagt, en kort stump 45x45 gör susen

• Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
Bytte till sommardäck igår. Använde den här mackapären. Smidigare än ett fälgkors.

Sen skaft för att dra åt bultarna

• 20260525_193509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kniv skrev:
Finns 130 långa från Essve iaf, inte sett längre än så. Brukar va 90-130. Blir väl ganska lätt ostabilt om de är längre än så, gängorna behöver ju sitta fast tillräckligt långt in i ämnet. Det man får göra om man behöver justera mer än så är att lägga in kloss mellan tak och gles, som fästs med vanlig skruv i taket.

Har du så stora diffar så finns väl en poäng att stadga med kloss mellan gles och taket som sagt, en kort stump 45x45 gör susen
Ja det var planen från början, men blev lite sugen på att förenkla. Det är extremt ojämnt så jag var på jakt efter något sätt att slippa såga till 30-40 klossar i olika tjocklek.

K
fatsug fatsug skrev:
Ja det var planen från början, men blev lite sugen på att förenkla. Det är extremt ojämnt så jag var på jakt efter något sätt att slippa såga till 30-40 klossar i olika tjocklek.
Vet inte exakt hur ditt tak ser ut, men hade satt någon gles vinkelrätt mot de du tänker sätta upp. Och sätta skruvarna i dom, så luften mellan tak och gles inte blir för stor och bara hänger i justerskruven som då riskerar att ha för lite infästning. Alternativt att justera med justerskruven och sen sätta en längre träskruv som får stå för stabiliteten efteråt när det är i våg

fatsug fatsug skrev:
Jag gjorde så när jag riktade innertaket i köket. Jag gjorde ett gäng klossar och köpte på min färdiga distanser på 1-10mm. Det gick inte snabbt men blev bra.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Frun trodde hon var smart att komma undan den klippning roboten inte tar..
Men sällan förr har något här hemma reparerats så fort. 😉
20260527_180635441.JPG
Skapa konto

20260527_185050738.JPG
Skapa konto

Tappade ner en av skruvarna i fläkten HELA 3 gånger och fick börja om innan den slutligen var ihopmonterad. 🫣😂😇

• Gilla
  • Haha
saiter och 13 till
  • Laddar…
Den som spar han har... Återvinner från när de river från tillbyggnaden och bygger förvaring. Tänkte jag skulle använda de gamla fina planken i något annat projekt så de får ligga här en stund
20260527_215351820.JPG
Skapa konto

Dagens plats för läxläsning
20260527_204056785.JPG
Skapa konto

Igår satt vi högst upp på byggställningen!
För att få plats för förvaringen av planken fick jag flytta armeringsnäten och se där vad jag hittade, gamla konsoler som säkert legat 10 år på hyllan, nu kom de till användning! 😀
20260527_201106735.JPG
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Passat på att mellan teamsmöten göra lite kosmetiska renoveringar av det nya skrivbordet. Efter avrostning och lite mild polering så fungerar nu låsmekanismen till jalusiet. Om jag mot förmodan skulle hitta en nyckel 😊
IMG_6813.jpeg
Skapa konto
IMG_6824.jpeg
Skapa konto

IMG_6825.jpeg
Skapa konto

IMG_6826.jpeg
Skapa konto

6-åringen ville hjälpa till att trimma. Vet inte hur troligt det är att det händer igen så bäst att passa på 😄
IMG_6820.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Deppar lite över att behöva ta tag i eftersatt hushållsarbete. Gräsmattan hög sedan klipparen tappade framhjulen. Tydligen vanligt fel efter några år då låsbrickorna orginal inte är rostfria. Sänder ingen tacksamhetens tanke till Huskvarna för att de sparat in 50 öre på tillverkningen. Hoppas det inte är för sent att renovera hjulen (kittet från Klipparservice kostade 200kr) eller om det blir nya för 1100 kr.
IMG_6812.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jobbar i samma anda som nanowire, hade lite bekymmer i begränsningsslingan i höstas, trodde väl aldrig på det men hoppades det var ett tillfälligt fuktproblem. Naturligtvis är samma bekymmer kvar. Började felsökning igår utan att hitta något kabelbrott men begränsade område att felsöka.

Hittade till slut idag ett brott! Men mätt därifrån får jag ändå bara kontakt åt ett håll. Identifierat och lyft typ 4 meter slinga nu där jag mäter 0,8 MOhm men varken ser eller kan känna några några skador på kabeln. Finns att göra i morgon med...

Använt förlängningssladdar, multimeter en liten spade och lödstation.

• Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Kubbat upp en del av rotvältorna från Johannes härjningar i vintras.
Mycket ved blir det !
20260529_151557.jpg
Skapa konto
20260529_151649.jpg
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tog med en kutter till jobbet, där plockades den upp av en sjukskötare som skulle vidare från Halmstad mot Växjö. Om allt klaffar hamnar den hos @sweden IMG20260527162818.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jormen och 13 till
  • Laddar…
Underverket är nu levererat så vill buga och tacka.
Mvh Jonas

• Gilla
trycklös och 6 till
  • Laddar…
Första gången jag använde Lidl "Dremel" 25cent trigger jobb

IMG_20260529_194732.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Bytt solenoid I växellådan på Subarun.
P_20260529_195249.jpg
Skapa konto

Oljigt jobb men värt besparingen på uppåt 15000:-
Å andra sidan så vet jag inte förrn imorrn om allt är tätt och fungerar, så än är inget sparat 🤔

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.